Hej
Skulle byta bromsar bak, men jag behöver hjälp med hur man får tillbaka kolven i oket. detta är en årsmodell 93.
Jag har släppt på handbroms justeringen inne i bilen.
Det är ju en kolv som trycker mot belägget som går i en annan "kolv" som blir påverkad av
handbroms armen när denna dras. känns som dessa skall gå i varandra men det går inte att trycka ihop dom. Finns det något mer man skall loss bak vid oket ?
Byte bromsar bak -1993
-
- Nykomling
Byte bromsar bak -1993
Corvette -93
-
- Corvettefanatiker
Re: Byte bromsar bak -1993
Hejsan !
Jag köpte ett verktyg som man använder när man byter broms belägg. Det är som en "tving" som man skruvar in kolven med. Jag kommer inte ihåg om man bara tryckte in kolven eller om man måste skruva in den !
! Om det räcker med att trycka in kolven, så kan du ju använda en vanlig tving och en hylsa som passar på kolven !
Jag köpte ett verktyg som man använder när man byter broms belägg. Det är som en "tving" som man skruvar in kolven med. Jag kommer inte ihåg om man bara tryckte in kolven eller om man måste skruva in den !

-
- Corvettefanatiker
Hejsan !
Jag kollade i min rep,handbok ( Chilton ) och där stod det att man kunde använda en " large C- clamp " / tving eller ett specialverktyg ! Kolven skulle tryckas in i oket !
Jag kollade i min rep,handbok ( Chilton ) och där stod det att man kunde använda en " large C- clamp " / tving eller ett specialverktyg ! Kolven skulle tryckas in i oket !
Minns nästan inte hur jag gjorde,men har för mig att jag använde standardverktyget vid bromsbacksbyte på glidkolvar.Peter Anjou skrev:Hejsan !
Ett plattjärn och en kraftig skiftnyckel..
-
- Nykomling
Ja tack för svaren. jag tog en tving och kolvarna gick tillbaka.
Jag hade provat innan och jag tyckte att kolvarna gick i mot
något trodde det var något med handbromsen vid oken som skulle släppas.
Jag hade provat innan och jag tyckte att kolvarna gick i mot
något trodde det var något med handbromsen vid oken som skulle släppas.
Corvette -93