paddleshift fråga

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
BLACK_DEVIL
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 12, 2011 12:12

paddleshift fråga

Inlägg av BLACK_DEVIL »

Jag undrar om detta är normalt eller inte,och om någon kan besvara vad felet är ifall detta inte ska ske!

accelererar man från noll och början med 1.ans växel och når upp till nästan max antal varv och sedan trycker på + shiften och det inte händer något utan det visar ett X på headup displayen där det visar vilken växel du ligger i, dvs bilen växlar inte upp till 2.an vid kraftig acceleration!

någon som upplevt detta tidigare?

tacksam för svar
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: paddleshift fråga

Inlägg av Hejdarn »

Är du säker på att du växlar åt rätt håll? Xet är ju att den inte vill växla ner pga övervarv. Jag har själv gjort fel en massa gånger pga av Chevas idé om att inte följa standarden med vänster = växla ner och höger = växla upp utan har bakåt / framåt istället. Jag har också sett att den inte vill växla till för hög växel med för lågt varvtal.

Är det inte felväxling av piloten så är väl elektroniken paj men då borde det strula åt alla håll.
Mvh
Thomas
BLACK_DEVIL
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 12, 2011 12:12

Re: paddleshift fråga

Inlägg av BLACK_DEVIL »

Hitta denna svar på corvetteforum.com
visade sig vara normalt då det står om det i handboken att bilen inte tillåter dig varken växla upp eller ner om hastigheten är olämplig på något vis!

While the Manual Paddle Shift gear selection system is active, the transmission will automatically downshift through the gears as the vehicle slows. The transmission will select second gear as the vehicle stops. From a stop, the vehicle will start from and hold second (2) gear unless the driver manually paddle shifts into a different gear or selects DRIVE (D). The driver can select first (1) gear for maximum acceleration from a stop.

When you up-shift or down-shift when using the Manual Paddle Shift Feature while in the SPORT MODE (S) , the current gear will be displayed in the Driver Information (DIC), or the Head-Up Display (HUD), if the vehicle has this feature.

The Manual Paddle Shift system will not allow either an up-shift or a down-shift if the vehicle speed is too fast or too slow, nor will it allow a start from fourth (4) or higher gear

If up-shifting does not occur when needed, the vehicle speed will be limited to protect the engine.

The transmission will also automatically down-shift as the vehicle slows down and comes to a stop.

When the transmission gear does not respond to a shift change, the DIC will show an X over the gear display.

When a requested shift is denied due to the speed restrictions shown, the DIC will momentarily show an X over the gear display and a chime will sound.

If the vehicle has HUD, and the transmission gear does not respond to a shift change, then a chime will sound and the HUD will momentarily show an X over the gear display.

Manual Paddle Shift operation is available for use with Cruise Control
The vehicle speeds required for Manual Paddle Shift up-shifts depend on several vehicle inputs, which will vary the allowed up-shift speed by a few mph (km/h).

• Up-shifts to fourth (4) gear require approximately 22 mph (35 km/h).

• Up-shifts to fifth (5) gear require approximately 28 mph (45 km/h).

• Up-shifts to sixth (6) gear require approximately 41 mph (65 km/h).

To prevent damage to the powertrain, Manual Paddle downshifts to a lower gear cannot be done above certain speeds. The maximum speed allowed for downshifting of gears one (1) through fourth (4) are:

• Into fourth (4) gear over 168 mph (270 km/h)

• Into third (3) gear over 124 mph (200 km/h)

• Into second (2) gear over 81 mph (130 km/h)

• Into first (1) gear over 45 mph (72 km/h).

If the driver does not request an upshift as the engine speed approaches fuel shut off RPM, the engine speed will be limited to protect the engine.
BLACKDEVIL IS BACK
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: paddleshift fråga

Inlägg av Hejdarn »

Jag ser inte att övervarvsskyddet skulle hindra dig från att gå till en högre växel? Det var ju från 1 till 2 som inte ville till. Ingenting i elektroniken skulle hindra en uppväxling, däremot en nedväxling från 2 till 1 om varvtalet är för högt.
Mvh
Thomas
Lennart.Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 78
Blev medlem: fre nov 05, 2010 14:43

Re: paddleshift fråga

Inlägg av Lennart.Larsson »

HEJ! det stämmer nog , om varvstoppet hinner gå in innan du har "paddelshiftat"
så går inte nästa växel i ,så är det på min -08 i alla fall.
Hälsningar Lennart (654)
BLACK_DEVIL
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 12, 2011 12:12

Re: paddleshift fråga

Inlägg av BLACK_DEVIL »

efter att ha läst igenom handboken så står det om detta och fick det bekräftat från Vette
dvs inget fel! tack för svaren
BLACKDEVIL IS BACK
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: paddleshift fråga

Inlägg av Hejdarn »

Ok, då har man lärt sig något nytt igen. :)
Mvh
Thomas
Skriv svar