72 Coupe Stroker fuel injected

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

gbak skrev:Jag använde en vit 1,5mm tjock tape som jag satte runt kam nockarna.
Sedan penslade jag hörnen på stakarna med röd färg och roterade veven.
Blev tapen röd någonstans så hade jag filat för lite på stakarna.

Läste någonstans att vevpartiet kan flexa ca 1mm under körning (vid maxvarv), så jag vill minnas att 1,5mm är rätt så lagom frigång.
Samma gäller också mellan block och t.ex skruvskallarna på överfallen.
Man är ju lite rädd att slipa ur för mycket, vattenkanalerna är ju i riskzonen när man slipar ur för vevstakarna i blocket. Jag såg till så att jag hade drygt 1 mm i frigång här.
Har ju inte dragit ihop tråget ännu så jag får ägna helgen åt att kolla frigång mot kammen.

Peter
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Frigång mellan kam och vevstakar uppmätt med en aluminiumtejp ihoplindad till ca 1,5 mm, tog inte i någonstans så det borde duga.

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Knutkors bytta på kardanen och lite färg gör den mer representabel.

Bild

Bild

Bild

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Gjorde ett vetenskapligt test för att se hur oljenivå hamnar på oljestickan.
Har ca 27 mm frigång mellan vevstake och oljenivå vid "Full" på stickan.

Bild

Bild

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Har ca 7 mm i frigång mellan botten på tråget och pickupen.

Bild

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Börjat fundera på avgasrör, 3-tumsrör funkar i hålen till växellådsbalken men frågan är om man måste köra med lite stummare motor- och växellådsfästen för att undvika att det tar i?
Köpte en böj på Biltema för att prova lite. Ett par Apple-dämpare som avslutning kanske?

Bild

Bild
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av kungricky »

jag satte liten bit flexslang för mitt 3 tums system å det verkar funka riktigt bra. blir inte ens brytningar på heddersen ens nåmer. aldrig några problem med hedderspackningar nåmer. har byggt 2 tums hedders med 3 tums avgasrör till min
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Bra jobbat!
Vad har du för mått från hålets övre kant i blocket där du sticker ner oljestickan till max strecket?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

kungricky skrev:jag satte liten bit flexslang för mitt 3 tums system å det verkar funka riktigt bra. blir inte ens brytningar på heddersen ens nåmer. aldrig några problem med hedderspackningar nåmer. har byggt 2 tums hedders med 3 tums avgasrör till min
Funderade också på något sådant, satte du flex-slangen direkt efter headers och sedan monterade avgassystemet stumt?

Peter
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av kungricky »

javisst direkt efter hedersen. hade jag inte haft flexslang så hade jag nog varit tvungen montera stumma motorfästen eller endast en avgasupphängning längst bak. 3 tumsrören är så styva jämfört med 2.5 tums att dom hade tagit så mycket påfrestningar från motorns vridningar och rörelser så att hedderspackningarna aldrig hade hållit och heddersbultarna lossnat hela tiden.
klammrade fast rören i orginalfästet bak på växellådan, sen blev det 2 rätt så stumma gummiupphängningar bak på varje rör.

Bild
Senast redigerad av kungricky den ons jan 25, 2012 1:37, redigerad totalt 1 gånger.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av kungricky »

byggde egna hedders av 2tums rör med 4tums kollektor för 1500kr.
direkt efter heddersen satte jag 3 dm flexrör..
har inga bilder med allt på plats då jag lyft ur motorn för genomgång.

Bild

Bild

Bild
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Ja, det där ser riktigt bra ut. Jag planerar göra något liknande. Du verkar ha skippat X- eller H-pipa?
Byggde du headers utifrån en sats eller är det helt hempysslat? Tog lång tid?

Peter
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Ricky »

Fiffigt att vinkla in collectorerna/reducerna, funderade själv på att göra det för att kunna få in rören i ramhålen men funderar på att bygga om tvärbalken i stället i samma vevan som den ska göras demonterbar. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Ricky skrev:Fiffigt att vinkla in collectorerna/reducerna, funderade själv på att göra det för att kunna få in rören i ramhålen men funderar på att bygga om tvärbalken i stället i samma vevan som den ska göras demonterbar. :)

//Ricky.
Hur ser det ut när man köper färdiga headers, hamnar kollektorerna i närheten av hålen i växellådsbalken?

Peter
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av kungricky »

jo jag byggde med endast biltemas rörböjar och 2tums kardanböjar. hade en skrotad motor på motorstödet som jag byggde från. svetsa fast reducern på motorstödet i rätt vinkel och som jag ville att heddersrören skulle sluta. det blev faktist hyfsat bra , men riktigt trångt på förarsidan , bara en centimeter på flera ställen till godo.
+ att jag måste lossa kopplingsstaget varje gång jag ska byta oljefilter. men den sitter ju bara med en sprint så det går ju fort att ta lös den.
3 tumsystemet tog lite tid det med, många småböjar blev det för att få avgasystemet så nära golvet som det bara gick. vill ju ha bilen så låg som möjligt.
så 2 veckor av mitt liv gick till att göra avgasystemet och heddersen, men det var det värt =)
Tänkte göra h-pipa men behövdes absolut inte.
Ska ju ändå klara över 300hp per pipa.
Mitt maxvrid ligger runt 5500 varv och den varvar med lätthet 7000 varv fast det är en långslagig 383.
varför jag byggde så stora hedders är att det är dom som begränsar maxvridet på mellan och övre registret medans avgasystemet begränsar varven...
Man bör ju ha minst 1 3/4 tums hedders om man bygger 383. men gärna 2 tums hedders om man vill ha det absoluta maxvridet fram.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Ricky »

peter.holm skrev:
Hur ser det ut när man köper färdiga headers, hamnar kollektorerna i närheten av hålen i växellådsbalken?

Peter
Jag har bigblock och där kommer de inte ens i närheten av hålen och sedan jag kör Hooker Supercomp fulllängd hedders koller reducersen så långt bak att det inte känns sunt att göra supertvära s-böjar heller.

Det känns ju lite småsurt att börja bygga om heddersen då allt är bromsat och klart också så det blir nog till att flytta hålen i balken i stället för min del..

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Drivaxlarna rengjorda och uppmålade, knutkors bytta i ena änden. Andra ändens kors var fina.

Bild

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Ny helaluminiumpump inhandlad...
Eller om det möjligtvis är en Biltemafärgkonverterad orginalpump av gjutjärn... :wink:

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Arbete påbörjat med att snygga till generatorn med dess omkringliggande stag.

Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Blir det Biltema silverfärg på generatorn också eller ska du högglanspolera :?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

magnum skrev:Hejs

Blir det Biltema silverfärg på generatorn också eller ska du högglanspolera :?
Nä, den blir som den är. Däremot kör jag efter tips från Jocke Cedergren med Biltemas fälgfärg på motorblocket och vattenpumpen. Blir mao silverfärgat för att matcha överdelen.

Apropå Jocke C, håll utkik efter något fränt som snart kommer dyka upp i motorvärlden. Har haft ett litet finger med i det bygget...

Peter
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Oj, nu blir jag nyfiken!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Bakaxeln återmonterad.
Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Kompositfjädern är kortad lite grann så nu får jag större avstånd till däcken. Har även pysslat om de olika mellanläggen för att få upp fjädern lite vilket gör att jag borde kunna skruva upp muttern lite mer på skruvarna.

Bild

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Såhär ser höjden ut nu men det ska ju i några hundra kilo motor och låda vilket torde innebära att den sjunker lite mer även i bakänden.

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Fick äntligen trågpackningen till motorn.

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Blocket i stort sett klart, väntar på toppar nu. Persåker kommer ev. ta hem Kina-kopior på Brodix IK-200 till ett bra pris så jag avvaktar hans tester av dessa innan jag bestämmer mig vilka jag ska köpa.

Bild

Bild

Bild

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Tank och balk uppfräschat och klart för montage.

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Lådan får gå en säsong till utan större ingrepp. Nya packboxar, filter och Polyurethan-fäste.

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Finskåpet med delar som väntar på montering. Lyftare, vippor, tändspole mm. Mycket smådelar som behövs...

Bild
Skriv svar