Lite frågor angående Corvette 92'or.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Fnoskar
Nykomling
Nykomling

Lite frågor angående Corvette 92'or.

Inlägg av Fnoskar »

Tjenare

Sitter och funderar på att köpa en Corvette nu lagom till våren.
Har dock ett par frågetecken som kvarstår innan jag vet exakt vad det är jag ska ha för vette.

Är alla Corvetter från 1992 utrustade med LT1 motorn?
Finns även 1991 årsmodell att få med LT1'an??
Hittade en bil i tyskland som var 91'a och hade LT1 enligt försäljaren.
Är detta rent "skitsnack" eller finns det?

Funderade även på hur viktigt det är att få med väl använd servicebok vid köp?
Vad säger ni som kan?

Hoppas någon har tid att svara på mina frågor.

\Oskar
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Motorer -92

Inlägg av ornet »

Enligt Corvette Black Book ( som jag rekommenderar dig köpa) kom LT1 som en helt ny generations basmotor -92 med 300hp
-91 var basmotorn L98 med 250hp
Fnoskar
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Fnoskar »

Köpte boken nu ialf.
Struntar förmodligen i importera själv. Finns många fina bilar redan i sverige till bra priser.

Frågan är bara om det är värt att lägga dom ca 25000kr extra som man verka vara tvungen till för att få en 92'a eller nyare med LT1 istället för L98?

Vad tycker ni?
Någon som kan ge lite ínfo om det verkligen ska spela in på köpet eller ska jag bara kolla efter en fin bil oavsätt motor typen? :?:

Hittat en 88'a och en 90'a som är kanon fina.
Pavarotti
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Pavarotti »

Personligen skulle jag välja en välvårdad fin -91a före en misskött -92a, prioritera skick/servicehistorik före årsmodell. Men vid jämförbart skick skulle jag nog välja -92 och nyare. Tycker LT1 är en kanonmotor med enbart en svaghet, vattenpump/tändspole. När vattenpumpen far rinner vattnet ner in i tändspolen som därmed åker... Och det blir lite dyrt, beroende på hur mycket du fixar själv, troligen mellan 5-15 kkr. Så det lönar sig att byta vattenpump i tid och bygga om tändspolen.

Alltså:

1. Hitta ett välskött ex.

2. Köp så ny som du har råd med ( om du inte föredrar någon specifik årsmodell vill säga). Jag tycker röda -84 är speciella och häftiga, gillar verkligen 92-96 men råast är ändå 69-71 Stingray. Olika användnignsområden,en C4 kan du utan problem ha som bruksbil, det funkar väl med C3 också men jag skulle nog se den mer som entusiastbil.

Är -92 värd 25" mer än -91?? Jag tycker det men inte mer än 25" och jag vet många som inte hålller med så det är upp till var och en.
Corvette Coupe -93 Svart LT1 Auto.
Pavarotti - Big, Black and Loud.
Skriv svar