Så oroa dig inte

Ser mycket fin ut, man blir frestad att köpa en lika dan!!

Mvh
MrV8
Ingen fara på taket alls.frisk skrev:![]()
står allt men inte data om balanseringen... bara att den e balanserad.
Teoretiskt sätt gör det det men vem fan tycker teori är roligt och teori mullrar inte hehe... och då menar jag slutrören inget annat.KrilleN skrev:Nja......räcker verkligen 1,5" rör för att en trimmad motor ska bli av med allt....det tror inte jag......
Terner menar så klart åtta stycken slutrör.KrilleN skrev:Nja......räcker verkligen 1,5" rör för att en trimmad motor ska bli av med allt....det tror inte jag......
Haha den va finStingrayRacing skrev:Terner menar så klart åtta stycken slutrör.KrilleN skrev:Nja......räcker verkligen 1,5" rör för att en trimmad motor ska bli av med allt....det tror inte jag......Å jag som bara har fyra...
en hel del av det din läromästare säger stämmer,,,med modifikation,,,vissa motorer byggdes nogramnnare än andra,,,hos GM byggdes de av fabriken i Tonawanda... och även där fanns de olika linjer beroende på användningsområde,,,då LIKSOM idag har de visserligen en balans norm som säger att kolvarna ska ligga inom 30 g....en seriös renoverare lägger de inom 3gr....är man petimeter ska de vara inom 1 g...mrv8 skrev:hmm intressant.
En bekant till mig som var motrrenoverare på 80 talet.
Säger till mig att standard är en amrikansk V8 balancerad för att klara
5000 rpm utan att börja skaka för mycket. Stämmer det?
Sen om man vill varva mer då måste man balancera motorn och han säger att man även ska kontrolera vinklarna på motorn som hur vevstakarna står imot vevaxeln och liknande, han säger att det inte brukar vara helt perfekt orginal det heller.
Insugen som även har varit på tapeten säger han dom är orginal på 70 talet var gjutna ungefär med samma precision som en stekpanna.
Han har även berättat för mig att på om det var 60 eller 70 talet så planna man toparna innan montering med någon sorts plan slip som brukade gå uppåt när man plana så han säger att när han gjorde i ordning såna motorer så var det inte ovanligt när han mätte upp toppen att det skillde 0,9 mm från enna sidan till andra.
Men det fungerar så länge man inte trimar för mycket eller varvar över
5000 rpm.
Kan nämna att han trots dessa ord är helt amerika frälst och det är bara jänkare som gäller för honom.
Nu säger han att han har inte så stor kol på nyare motorer utan det här kan han bara säga om det fram till 80 talet när han sluta jobba som motrrenoverare.
Han är min största läromästare vad det gäller motorer och trimning.
Men är lite nyfiken på vad ni tycker om hans svar ligger det till så eller har ni en annan uppfatning.
Mvh
MrV8