Vette -78 L82 Turbin med Stall 2600

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kero
Nykomling
Nykomling

Vette -78 L82 Turbin med Stall 2600

Inlägg av Kero »

Ursäkta en okunnig men jag har en fråga. I min Vette-78 :oops: sitter en 350 HO
( ZZ1) motor med Holley toppar och insug samt Crane rullvippor. Förgasarn är Holley 750 3310 och headers från Flowtech. Växelådan är en TH 700 stage 4.
Nu till frågan: Turbin med stall 2600, vad säger det och hur hanterar jag stallfunktionen?

Självklart mycket tacksam för svar och synpunkter i övrigt.
:oops:
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Lägg i driven, ställ dig på bromsen och ge full gas, fortfarande med bromspedalen nertryckt. Det varvtal som motorn ställer sig på då är turbinens "stall speed".

Mera "slir" i turbinen ger ett högre stall speed och tvärt om. Allt handlar om att anpassa växellådan/turbinen till motorn bästa arbetsvarvtal. En hårt trimmad motor blir relativt "slö" på låga varv så då behöver man en högre "stall speed" för att bilen ska orka iväg bra vid accelleration. Samtidigt blir bilen jobbig att åka med om motorn hela tiden varvar för mycket så därför har man ett lägre "stall speed" för normalt bruk/otrimmad motor.

Angiven "stall speed" är bara en uppskattning från tillverkaren av turbinen. Exakt vad varvet blir hänger givetvis på motorns effekt/vridmoment.

Mvh, Björn
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av stingray350 »

Stallspeeden får man väl fram genom att dra åt handbromsen och bromsa fullt och sedan full gas.... det varvtalet som motorn orkar varva är din stallspeed.
Ju mindre turbin man har desto högre stallspeed.Högre stallspeed vill man ha om man t.ex har en trimmad motor som går dåligt på låga varv med dålig tomgång osv. Med stor turbin (typ original som jag har nu) så driver lådan från tomgång och uppåt.

Har jag rätt?
Rätta mig om jag har fel någon...
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Sedan släpper man bromsen och håller kvar gasen :D :D :twisted:
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av stingray350 »

Opps förlåt...
Björn.. du hann visst före... :wink:
Kero
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Kero »

Tack för alla svaren, det blir att gasa nu då.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Vad är std stallspeed på en corvette, och hur ändrar man den?
Byter man enkelt några grunkor i lådan (TH400) eller är det en avancerad sak att ändra stallspeeden?
/gbak
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Ursäkta en novis på området men är det inte så att ju högre stallspeed du väljer ju större är risken att du inte kommer iväg utan blir stående med hjulspinn och bränner däck?
Måste vara en svår konst att släppa gasen precis tillräckligt mycket för att det ska bli lagom spinn och du ska få max ax eller?

Beror ju förstås på vad man för bottenvrid i motorn med...

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

stallspeed beror på många faktorer,,,bilen s vikt,,,bromsar...motorstorlek,,,effekt ...turbin etc etc...
vad man vill är att få maximalt vridmoment när man gasar iväg....
har man en vassare kam ska man ha en turbin med mer slir för att motorn inte ska vara för svag när man trampar iväg från stillastående,,,

MEN!!! Om man sätter i en för liten turbin får mn varva 4-5.000rpm vid varje rödljus för att komma iväg och det är inte heller så kul...frånsett att mn får en bensin förbrukning på 5 liter/mil...av detta lär vi oss att det är SYNNERLIGEN viktigt att man har en turbin som är väl annpassad för den bil man har ,,,både vad gäller motorstorlek,, utväxling ...däck diameter mm mm...detta är ingen gissningslek och man bör vända sig till folk VET av erfarenhet VAD som bör användas,,,,

dock kan man säga att Corvette orginal turbin har lite större slir och ger högre stallvarv som gott och väl räcker till för lite lätt moderat trimmade motorer,,,(som de flesta har)....
och den dagen man vill vidare,,,fråga kompetent folk om vägledning,,,

mvh
Skriv svar