Russel Proflex hose

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Russel Proflex hose

Inlägg av Terner »

Hej,

Vem säljer Russels produkter med stålomspunna slangar och adapters i Sverige? Såg dom i Summitkatalogen och tände till lite :D

Tänkte byta ut alla fula rör till automatkylen, bränslet, ac mm

Tacksam för svar även om liknande produkter.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

American Racing i Linköping är nog de som har bäst sortering av Russel hemma på lager,,,
vi har möjlighet att ta hem på beställning ...men rekomenderar hellre folk Earl(som är det bästa) eller Aeroquip...(som är minst lika bra som Earls)
Earls kopplngar skär in i slangen och ger en garanterat läckfri anslutning....om man gör rätt...Russel funkar rätt OK med,,,,men,,,men ,,,njaaa

Marinens helikoptarar kör med Aeroquip....så dom och EARLs ÄR bäst fast lite dyrare,,,

Fick du tag på Per ang. flapsen??
mvh
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

När vi e inne på ämnet. En duktig bilmekaniker (BMW :shock: ) sa att dom slangarna e riktigt snygga men dom håller dåligt i längden, fräts sönder efter ett tag. Stämmer det?? eller va det en sån där -jagvetbästmenharegentligeningenaning-fras? :lol:
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Corv1-Micke »

Nja, det finns ju så många olika tillverkare och modeller av slangar och kopplingar, så det beror nog på vad BMW-mannen menade...

Jag kör själv med EARL och Aeroquip, och de funkar kanon!
Nackdelen skulle väl i så fall vara att aluminiumkopplingarna slits lite varje gång man skruvar av och på dem...
Antar att absolut bästa är en riktig pressad hydraulik-koppling i lite hårdare metall...?!? (har några av denna typ också...)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

frisk skrev:När vi e inne på ämnet. En duktig bilmekaniker (BMW :shock: ) sa att dom slangarna e riktigt snygga men dom håller dåligt i längden, fräts sönder efter ett tag. Stämmer det?? eller va det en sån där -jagvetbästmenharegentligeningenaning-fras? :lol:
Frisk vilka menar du? Russel, Earl eller Aeroquip? :roll:

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ingen aning alls vilket fabrikat... vet ej heller vilka mina e. Helt klart snyggt och därför byter jag hellre dom nåra gånger men det vore ändå intressant att veta som micke säger vilka e bra ,dåliga om några nu e det.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

frisk skrev:eller va det en sån där -jagvetbästmenharegentligeningenaning-fras? :lol:
tror det....jag har kört med mina i 12 år utan probs....Earls & aero....

Mike..Är du rädd om dina kopplingar ska du ha "riktiga" nycklar i aluminium tillverkade för såna kopplingar,,,inte vanliga kamasa/snap-on etc i stål...
mvh
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Corv1-Micke »

2QIK4U skrev: Mike..Är du rädd om dina kopplingar ska du ha "riktiga" nycklar i aluminium tillverkade för såna kopplingar,,,inte vanliga kamasa/snap-on etc i stål...
mvh
Nja, jag menade inte ytfinnishen, utan snarare gängor och konan som tätar.
Felet ligger nog inte i kopplingen, utan vad det är för material i det man skruvar den i.
Ta t.ex. en mekanisk bränslepump, där brukar väl medfölja anslutningar i mässing?
Hmm, vid närmare eftertanke kanske det är dem man skall byta till alu istället... hehe :lol:

Jag använder endast hydraulkopplingar till lustgasen för att klara trycket...

/ Micke
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Klkt!!
fast det finns helt OK slankopplingar för dem med..
mvh
Skriv svar