Vilken förgasare skall man köpa?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Vilken förgasare skall man köpa?

Inlägg av gbak »

På min 327 sitter en trist? gammal Carter. Tänkte ersätta den med nåt nyare. Jag har funderat på nåt omkring 650 cfm. Holley Street Avenger 670, Road Demon 625. Förgasaren skall passa till nya al-toppar med bra flöden och en mek rullkam.
/gbak
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Varför inte köpa en Edelbrock förgasare.......de är mycket lättare att ställa in än holley tex.
EDL-1406 ?....det är edelbrocks 600 cfm, Electric Choke.



Krille N
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Edelbrock ÄR Carter,,,,Carter köptes upp....

Gbak...kör du automat?? vad HAR du bestämt dig för toppar??storlek? kam? utväxling? däcksdiameter? användningsområde??insug?
Hur van är du att skruva/hur ofta vill du justera??
spelar bränslekonsumtion roll för dig?
mvh
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

TH400 stallspeed 3000 , AFR eller Pro Action 180cc , Comp cams 268 Rullkam, utväxling = std vad det nu kan vara, däcks, diam std??, avändningsomr gatkörning, Edelbrock Performer e.likn, vill INTE skruva mer än nödv, bränslekonsumtion spelar liten roll.
/gbak
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

gbak: är det inte jobbigt att åka med så "lös" converter?

MVH

MN
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

en lös converter slirar inte hela tiden,,,smyger du iväg vid ett rödljus så drar den redan vid 1.000-1500 rpm...

jag skulle föreslå en Holley 600 vakum för all enkelhets skull och många problemfria mil...Den fyller väl upp de behov som motorn har i det varvtalsområde som kammen/insuget jobbar....känner du för nåt sexigare kan du ta en 650 dubbelpumper men det blir några tusenlappar dyrare och jag tror inte du känner de tusenlapparna när du är ute och kör...
mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

bränslekonsumtion spelar liten roll.
De e ju det de hela handlar om!! Ju mer soppa desto coolare 8)
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Här fins ett stycke saxsat från lars grimserud, ganska underhållade och många vettiga synpunkter.. :D

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... g&start=15
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Frisk:
Du har alldeles rätt, det ska gå åt mycket soppa.
Jag var förut inne på en vacum men har bestäm mig för en dubbelpump.
Vill jag köra snålt tar jag V70:n.
/gbak
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

när jag var inne på 600 vacum för din del var det mer i avsikt att spara pengar när du KÖPER förgasaren...då DP är några tusinar dyrare,,,men ...NI har båda rätt,,,,Det ska kosta att handla,,,då är det roligast....*blink**
mvh
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Instämmer, spara bensin kan man göra med svenssonbilen.

Demon gör fina förgasare, 'samma' parts och justeringar som Holley. http://www.bgfuel.com/
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej alla och god start på det nya corvetteåret......

Varför är det ingen som nämner edelbrocks förgasare........även om elebrock och carter är samma så villa han ju byta till en nyare.

Vad är det för fördelar med holley jämfört med edelbrock i detta fall?


MVH Krille N
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Nackdelen med Demon är att flottörhusen är något större så att en försänkt 14" luftrenare inte inte passar. :x
Stefan
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

appropå förgasare, jag köpte nyligen en road demon 625 vacum dubbelpump samt med elchoke monterad fick med polerad soppa matning samt en instruktions dvd. kan inte säga att dessa är de bästa förgasarna men de är bra! fick betala 3900 (hemlev) för min beställde insug mm oxå. hemlevererat. från zummit racing tycker knappast det var dyrt. det där med luftburken kanske stämmer på de mer strip/race (kingdemon) förgasarna. vacum klockan kanske går emot/eller elchoken om du ska ha försänkt, går väl med en 2" i stället utan försänkning.
road demon JR, road demon samt speed demon ska inte vara några konstigheter.
Skriv svar