Hej
Har ett läckande bromsok på min 75:a och har beslutsångest för vad jag skall göra.
1: Renovera alla 4 på en gång ( slipa loppen om det går )
2:Beställa 4 nya med o-ring från USA ( Vad kostar frakt tull moms ? )
3:Beställa 4 nya med standard packning
Kan man få ett tipps ?
Bromsok
Hej !
Jag har en 78:a som jag hade samma problem med. Beslutade mig för att byta samtliga 4 bromsok. Kollade med Hansen Racing om de ev hade dessa till Corvette och jodå det hade dom. Tyvärr är de svindyra ca 10 000 SEK. Renoveringssats finns dock och kostar ca 250 -300 SEK/ok.
Bestämde mig för att beställa från USA, Ecklers, köpte en standard bromsoksats och de gick loss på 360 USD inklusive belägg. I denna summa ingick även 160 USD för "core" avgift dvs pant för gamla ok.
Så med moms och frakt så blir det ca 4500 - 5000 SEK dvs halva priset jfrt med Hansen !
Passade på att montera Braided Steel bromsslang samtidigt så nu fungerar bromsarna kanonbra.
Om du ska renovera oken så renovera alla på en gång, det är ingen idé att bara renovera ett, då får du säkert problem med ojämn bromsverkan istället. Och har ett börjat läcka så är väl risken stor att de andra snart börjar strula också.
Passa på att byta all gammal bromsvätska också och lycka till med luftningen...
/Anders
Jag har en 78:a som jag hade samma problem med. Beslutade mig för att byta samtliga 4 bromsok. Kollade med Hansen Racing om de ev hade dessa till Corvette och jodå det hade dom. Tyvärr är de svindyra ca 10 000 SEK. Renoveringssats finns dock och kostar ca 250 -300 SEK/ok.
Bestämde mig för att beställa från USA, Ecklers, köpte en standard bromsoksats och de gick loss på 360 USD inklusive belägg. I denna summa ingick även 160 USD för "core" avgift dvs pant för gamla ok.
Så med moms och frakt så blir det ca 4500 - 5000 SEK dvs halva priset jfrt med Hansen !
Passade på att montera Braided Steel bromsslang samtidigt så nu fungerar bromsarna kanonbra.
Om du ska renovera oken så renovera alla på en gång, det är ingen idé att bara renovera ett, då får du säkert problem med ojämn bromsverkan istället. Och har ett börjat läcka så är väl risken stor att de andra snart börjar strula också.
Passa på att byta all gammal bromsvätska också och lycka till med luftningen...

/Anders
Hej Anders.
Tull och moms kan man ha tur med. Det är inte alltid som tullen bryr sig om oss småfolk. Annars får man räkna med ca 35% tull o moms beräknat på inköpspris + frakt. Frakten blir ganska dyr men prisena är så mycket billigare i USA att det definitivt lönar sig. Har själv handlat en del från MidAmerica och Zip Corvette utan att betala tull. En kompis köpte ljuddämpare och lite annat för över 10000SEK till sin C5:a och betalade ingen tull. Angående bromsoken så skall de ju vara renoveringsbara. Jag har själv skickat efter, ännu inte fått, reservdelar: Kolvar, packningssats, stålomspunna slangar,osv. Skall renovera när prylarna kommer. Jag har beställt till alla 4 oken på en gång! Kolla noga om det inte är så att det svettas lite olja på flera ok.... Enligt experterna så är detta ett av Corvettens stora problem.
Good luck!
Günter
Tull och moms kan man ha tur med. Det är inte alltid som tullen bryr sig om oss småfolk. Annars får man räkna med ca 35% tull o moms beräknat på inköpspris + frakt. Frakten blir ganska dyr men prisena är så mycket billigare i USA att det definitivt lönar sig. Har själv handlat en del från MidAmerica och Zip Corvette utan att betala tull. En kompis köpte ljuddämpare och lite annat för över 10000SEK till sin C5:a och betalade ingen tull. Angående bromsoken så skall de ju vara renoveringsbara. Jag har själv skickat efter, ännu inte fått, reservdelar: Kolvar, packningssats, stålomspunna slangar,osv. Skall renovera när prylarna kommer. Jag har beställt till alla 4 oken på en gång! Kolla noga om det inte är så att det svettas lite olja på flera ok.... Enligt experterna så är detta ett av Corvettens stora problem.
Good luck!
Günter
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Anders,
Vet du om dina ok är helt original, eller om de är "ss-sleeved", dvs har lopp i rostfritt? Isåfall är det ingen anledning att köpa nya, om du vill ha modellen med o-ring så räcker det att köpa nya kolvar. Själv har jag precis rivit isär mina ok (de hade lopp i rostfritt), och jag nöjde mig med att köpa en reparationssats av den gamla "lip-seal" typen (knappt 300 kr för en renoveringssats till två ok inkl frakt från usa).
/Johan
Vet du om dina ok är helt original, eller om de är "ss-sleeved", dvs har lopp i rostfritt? Isåfall är det ingen anledning att köpa nya, om du vill ha modellen med o-ring så räcker det att köpa nya kolvar. Själv har jag precis rivit isär mina ok (de hade lopp i rostfritt), och jag nöjde mig med att köpa en reparationssats av den gamla "lip-seal" typen (knappt 300 kr för en renoveringssats till två ok inkl frakt från usa).
/Johan
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Du ska inte använda någon from av "tätningsmedel". Enligt bland annat Chevrolets Verkstadmanual så ska endast loppen och kolvtätningen smörjas in med ett tunnt lager av REN bromsolja innan kolvarna monteras. Dom yttre "tätningarna" är inga tätningar, utan fungerar endast som smuts och dammskydd, dvs. dom ska inte smörjas alls.
Har du delat på oken så ska inte heller dom små o-ringarna ha någon form av extra tätningsmedel. Till sist så rekommenderar Verkstadsmanualen att de stora bultar som håller ihop (OBS ej dom som håller FAST) oken doppas i bromsvätska innan montering och åtdragning.
Till sist, när du luftar bromssystemet så rekommenderas att bakhjulen lyfts upp så att CENTRUM på hjulen är 15 tum från marken. Framhjulen ska vara kvar på marken. Detta gäller endast C3 Corvetterna!
Mvh, Björn
Har du delat på oken så ska inte heller dom små o-ringarna ha någon form av extra tätningsmedel. Till sist så rekommenderar Verkstadsmanualen att de stora bultar som håller ihop (OBS ej dom som håller FAST) oken doppas i bromsvätska innan montering och åtdragning.
Till sist, när du luftar bromssystemet så rekommenderas att bakhjulen lyfts upp så att CENTRUM på hjulen är 15 tum från marken. Framhjulen ska vara kvar på marken. Detta gäller endast C3 Corvetterna!
Mvh, Björn
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Ok, jag är med på att själva packningen inte skall tätas, men jag har ändå sett från flera källor att den yttre bälgen tätas med något silikonmedel.
Se tex denna länk till ett gammalt servicedokument från GM:
http://www.corvettefaq.com/c3/Bulletin78-I-66.jpg
Andra säger att man skall använda RTV silicone sealer, och det var det jag funderade vad det egentligen är?
Se tex denna länk till ett gammalt servicedokument från GM:
http://www.corvettefaq.com/c3/Bulletin78-I-66.jpg
Andra säger att man skall använda RTV silicone sealer, och det var det jag funderade vad det egentligen är?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Det var något nytt som jag inte sett tidigare. Jag tycker dock att det verkar onödigt att täta extra kring dammskyddet. Jag vet inte riktigt vad syfter är dvs. en extra tätning mot bromsvätska eller ett extra fuktskydd? Båda tycker jag känns fel. Är det mot fukt, slutar det bara med att det byggs upp kondensfukt = korrosion, är det mot bromsvätskan så fördröjer det bara upptäckten av ett riktigt läckage.
Är det så att oket har blivit väldigt rostigt kring loppet, dvs. det är svårt att få dammskyddet att sitta fast, så kan jag tänka mig lite silikon för att "limma" skyddet på plats.
Ifråga om silikontätningsmedel så finns det två huvudgrupper där det ena är RTV = Room Temperature Vulcanizing, dvs. det härdar vid kontakt med luft. Sedan finns det en hel uppsjö av tillverkare och varianter av RTV (för badrum, hög temp., olika varianter för motortätningar osv.). Oftast är det "RTV-typen" som man avser då man pratar om silikontätningsmedel i bilsammanhang.
Den andra huvudgruppen är så kallade anaerobiska (om jag nu lyckades stava rätt!). Den typen härdar utan direkt kontakt med luft och då den klämms mellan tunna spalter. Används också en hel del vid montering av modernare motorer där tätning behövs mellan delar som har mycket bra passform.
Rent generellt ska man vara lite försiktig vid användning av silikon, ja kanske inte så mycket på vara gamla bilar. Men silikon har en helt sanslös förmåga att kunna "vandra" och även härdad silikon kan ge ifrån sig olja som kan sabba elektriska prylar, skada katalysatorer etc. Använd t.ex. ALDRIG silikontätningsmedel på en glasfiberkaross...den vandrar in i glasfibern och får lacken att bubbla upp...det har jag lärt mig den hårda vägen!
Nåja, jag har som sagt var aldrig sett instruktionen om att täta dammskyddet tidigare så jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag har dock renoverat ok flera gånger utan den extra tätningen och det har funkat utmärkt.
Mvh, Björn
Är det så att oket har blivit väldigt rostigt kring loppet, dvs. det är svårt att få dammskyddet att sitta fast, så kan jag tänka mig lite silikon för att "limma" skyddet på plats.
Ifråga om silikontätningsmedel så finns det två huvudgrupper där det ena är RTV = Room Temperature Vulcanizing, dvs. det härdar vid kontakt med luft. Sedan finns det en hel uppsjö av tillverkare och varianter av RTV (för badrum, hög temp., olika varianter för motortätningar osv.). Oftast är det "RTV-typen" som man avser då man pratar om silikontätningsmedel i bilsammanhang.
Den andra huvudgruppen är så kallade anaerobiska (om jag nu lyckades stava rätt!). Den typen härdar utan direkt kontakt med luft och då den klämms mellan tunna spalter. Används också en hel del vid montering av modernare motorer där tätning behövs mellan delar som har mycket bra passform.
Rent generellt ska man vara lite försiktig vid användning av silikon, ja kanske inte så mycket på vara gamla bilar. Men silikon har en helt sanslös förmåga att kunna "vandra" och även härdad silikon kan ge ifrån sig olja som kan sabba elektriska prylar, skada katalysatorer etc. Använd t.ex. ALDRIG silikontätningsmedel på en glasfiberkaross...den vandrar in i glasfibern och får lacken att bubbla upp...det har jag lärt mig den hårda vägen!
Nåja, jag har som sagt var aldrig sett instruktionen om att täta dammskyddet tidigare så jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag har dock renoverat ok flera gånger utan den extra tätningen och det har funkat utmärkt.
Mvh, Björn