Missljud och klonk efter montering av Johnny o'Connell

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Missljud och klonk efter montering av Johnny o'Connell

Inlägg av Hejdarn »

Tjing,

Jag har fått två mycket mystiska missljud i framvagnen efter montering av Johnny o'Connell dämpare och krängningshämmare förra helgen. Det ena är ett knarrande ljud som kommer så fort man kör över minsta ojämnhet och det andra är ett rent metalliskt Klonk! som känns som en vibration (slag) i durken. Inget hörs om man rullar rakt fram på plan mark.

Jag har krupit under och kollat när den står på backen men kan inte se något uppenbart. Är det någon som har en gissning om vad det skulle kunna vara? Alla idéer mottages tacksamt.
Mvh
Thomas
mse
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Missljud och klonk efter montering av Johnny o'Connell

Inlägg av mse »

Min gissning är att knarret kommer från bussningarna som håller kränghämmaren i chassit. Det känner jag igen från min bil. Jag har dom numera smorda för att det ska vara tyst. (med fett som inte förstör gummit/plasten)

Klonket kan vara från någon av kränghämmarlänkarna. Prova köra på småguppigt underlag dels rakt fram och dels i kurva. Tystnar det när du ligger i kurva(kränghämmaren spänd!), då är det sannolikt det som är felet.
Ex C5 Z06 2002
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Kanon! Ska ut och kolla imorgon enligt dina tips. :D Nu regnar det givetvis igen.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Kör man med "kränghämmarlänkar" utan dammskydd så är det bara en tidfråga innan klonket börjar. I Formel 1 funkar det, inte i verkliga livet. Man tröttar ganska fort.. Hur sedan 0.2mm glapp kan låta så in i h*e ??
Tyvärr så verkar det som om tillbehörs-jänkarna inte fattat det, tycker att man inte skall sälja sånt utan att upplysa kunden om detta; är det det som är felet och i fall du köpt dem i Sverige - reklamera !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Jodå, det är köpt och monterat i Sverige och det är ju helt nytt. Har rullat typ 30 mil nu.
Det är ju inget vidare om det ska låta som något håller på att gå sönder när man kör. :(
Jag hade dessutom tänkt ställa av bilen nu men det får väl bero ett tag till tills jag får ordning på det här.

Jag får klura vidare imorgon och köra "köra runt, runt och rakt testet". Det är inget problem att hitta buckliga vägar här i Linköping iaf.
Jag får väl åka in på en verkstad så får de titta på det med. Det finns tyvärr inga vettiga lyftar här i stan.

Tack för tipsen. :)
Mvh
Thomas
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

MSE har koll. :D
Har varit ute och kört runt runt runt tills jag mår illa. Det är inte så lätt att hitta en plats där Vetten kommer runt med sina 15 meter i vändradie och man dessutom kan åka i högervarv utan att Haffa tar en.

Studien visar att:

Körning rakt fram på plant underlag = tyst.
Körning med lätt vänstersväng (obelastat) på plant underlag = tyst.
Körning med lätt högersväng (obelastat) på plant underlag = tyst.
Körning med max belastning i vänstersväng på plant underlag = tyst.
Körning med max belastning i högersväng på plant underlag = tyst.

Körning rakt fram på ojämt underlag = klonk.
Körning med lätt vänstersväng (obelastat) på ojämt underlag = klonk.
Körning med lätt högersväng (obelastat) på ojämt underlag = klonk.
Körning med max belastning i vänstersväng på ojämt underlag = tyst.
Körning med max belastning i högersväng på ojämt underlag = tyst.

Summering:
Om främre krängningshämmaren är obelastad så klonkar det vid ojämnheter.
Om främre krängningshämmaren är belastad så är det tyst.
Vid riktningsändring utan belastning (låg fart) klonkar det gärna.
På den här testrepan så uppstod inget av de där riktigt obehagliga smällarna när det låter som något tar i hårt. Knarrandet upplever jag har minskat lite men det kan ju bero på att man vet vad det är nu.

Tack för tipsen. :)
Det visar sig att det dykt upp en Johnny o'Connell till med klonk i bakre krängninghämmaren så förmodligen är det tillverkningsfel.
Mvh
Thomas
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Uppdatering:

Har fått lite info och kvällssupport. :D

"Sometimes on those sway bars the powder coating will rub off where the end-link spacers meet the sway bar. I would recommend that your customer take a torque wrench and re-tighten all of the end-link hardware and that should take care of any noise issue that may be present. "

Jag ska krypa under bilen med spärrskaftet imorgon så får vi se. Det vore ju skönt om det inte var värre än så men helvete vad det kan låta om inget glapp alls?!
Mvh
Thomas
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Pulverlack är ju väldigt hårt + rätt så tjockt, så det kan ju säkert bli "glapp" om det nöts bort, där det sitter nåt fäste !
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Nu verkar det utrett. Kröp in under bilen och drog åt de övre bultarna mot krängningshämmaren (den pulverlackade delen). De satt "ganska löst" (allt är relativt med ett spärrskaft) så förmodligen så har lacken som sagts tidigare nötts bort och det har blivit ett litet glapp.

Nu när jag körde en liten sväng så var det helt tyst förutom ett svagt knarrande som jag tycker försvinner mer och mer av sig självt. Gummibussningarna är infettade såg jag när jag låg under bilen.

Som någon sa tidigare i tråden; hur kan ett litet glapp låta så inåta helvete så man tror att något slår i bilen och man känner en vibration i fötterna? Men, men. Man lär sig nya saker hela tiden. :)
Mvh
Thomas
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Bra att vi hittade en lösning på problemet !

Bussningarna är polybussningar som är insmorda med PFADT's specialfett :)
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Du ska ha tack för hjälpen Anders och för att du inte släpper saker förren det är färdigt. :wink:
Mvh
Thomas
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Nu har det blivit vår igen och Vetten har får rulla lite. Hade fortfarande lite klonk kvar i krängningshämmarna men efter att Anders drog åt en vända till så är det helt tyst nu. Det kan ju vara så att de har ökat på tjockleken på lacken lite och då blir det ett glapp som måste efterdras.

Funkar bra gör de i alla fall. :)
Mvh
Thomas
Skriv svar