slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av velasoraptor »

Jag har som sagt lagt ner en hel del tid på att undersöka detta med slitna ventilstyrningar på då speciellt Ls7 motorer.Men även Ls9 har ju samma problem.Jason på KATECH har nu gått ut och sagt att INGA sodium fyllda avgasventiler på Ls7 har gått av p.g.a slitna ventilstyrningar.Så att vissa som har råkat ut för att en avgasventil gått av vet nog med sig själva vad som igentligen har hänt.Övervarvning eller fel växel är orsaken.Sedan säger Jason på KATECH att INTE byta ut dom sodium fyllda avgasventilerna imot stålventiler.Det blir obalans med allt lättviktsmaterial i Ls7 och det kommer att rasa förr eller senare.Det är enligt Jason INGET fel på dom sodiumfyllda avgasventilerna.KATECH använder dom till sina motorbyggen.För er som inte vet så bygger dom racemotorer.Katech kommer innom kort att komma ut med ett utalande om detta med slitna ventilstyrningar i Ls7 och Ls9.Man upptäcker slitna ventilstyrningar på hög oljeförbrukning och blårök vid kallstart och tomgång. För er som inte känner till detta. Ls3 har inte dessa problem kan ju tilläggas.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av Fidde »

Varför slits ventilstyrningarna speciellt på Ls7 o Ls9?
Om man skulle ha slitna ventilstyrningar, vad gör man åt saken förutom att byta styrningarna?
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Matte-P
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jul 14, 2011 23:20
Ort: Norrköping

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av Matte-P »

Här är länken till Jason's uttalande: http://forums.corvetteforum.com/c6-z06- ... -arms.html

Finns mängder med trådar på bla CF om topparna på LS7/LS9.

Richard på WCCH är också en bra källa på info, han har renoverat mina toppar (LS7 2009, 480 mil) och renoverar även åt tex Katech.

En av anledningarna till att dom slits är att ytan på ventilerna är ''grov'' och sliter mer på orginal styrningarna än på brons som man byter till. Bronsstyrningarna är också något längre och ger mer ''stöd'' än orginal.

Bara att läsa på och bilda sig en egen uppfattning om man vill åtgärda och isf vad. Katech säger precis som Kenta skriver att det är inget fel på avgasventilerna men rekommenderar dock byta av insug till Ti/Mo. To each there own. Jag valde SS till avgas, återstår att se om det funkar, inga rapporterade haverier än så länge pga SS på avgas vad jag har hört.

Ända säkra sättet att kontrollera om man har slitna styrningar är att plocka av topparna och mäta.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av velasoraptor »

Så rätt WCCH renoverar toppar åt Katech.Rickard är en kunnig kille på WCCH.Katech har alltid använt iron ventilstyrningar.Men har nu tagit fram bronze styrningar med en egen legering till sina race motorer.Det tvistas om varför ventistyrningarna slits.Det beror inte på att dom sodium fyllda ventilerna har grov yta.Troligen snarare att det gått varmt så att oljan kokat i styrningen.Då slits dom fort.Dom sodium fyllda avgasventilerna transporterar värme bort ifrån ventiltallriken och ut till ventilstyrningen.
Det tvistas om att styrningen kanske blir för varm och slits.Men det är om allt detta som KATECH kommer att gå ut med.Dom kommer att ge sin verson av vad som orsakar slitaget.Här i Sverige har dock inte jag hört om någon som haft slitna ventilstyrningar i Ls7.Som jag sagt förut så har inte Anders på R-TUNE (vette.se) heller det till dagens datum.

Matte-P!! Vad hade hänt med dina toppar eftersom du renoverade dom efter bara 480 mil???

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 715rwnm)
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av Bengt »

Ett enkelt sätt att avlasta ventilstyrningarna är vad jag förstått att byta till rullvippor. Har man råd med en bil för +400tkr o är orolig så är det väl bara att byta 8) Kanske löser det en del av problemet :lol: :?:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av velasoraptor »

Jo man tycker ju att rullvippor skulle vara en del av lösningen.Men enligt KATECH så är det INTE något fel på orginalvipporna i Ls7 och Ls9.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470 rwhp 612 rwnm)
Matte-P
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jul 14, 2011 23:20
Ort: Norrköping

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av Matte-P »

Var lite diffus med att ytan var ''grov'', utan att coatningen på ventilerna är lite sämre kvalitet på och dessa var endast under en viss tid från tillverkaren, och detta gällde insugsventilerna, inte avgas, dock skall detta vara fixat nu.

Jag skulle tippa på att det finns en hel del LS7/LS9or i Sverige som har slitna styrningar bara att ingen har bemödat sig med att kontrollera då det är rätt omständigt och behöver inte nödvändigtvis vara ett problem.

Anledningen att jag skickade mina toppar till WCCH var ju primärt att porta, vinkelplana etc och samtidigt passa på att mäta upp mina styningar för att se om jag hade slitningar, vilket jag hade och det endast efter 480 mil, hyffsat lugna orginal mil också. 3 insugsstyrningar samt alla avgasstyrningar var utanför toleranserna.

Enda felet med orginalvipporna är ju att vissa från 2007 fick en dålig laddning från tillverkaren i sig, lagrena sa upp sig, bara byta till nya orginal och köra på. Mer info finns här: http://forums.corvetteforum.com/c6-z06- ... issue.html
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av velasoraptor »

Jo det är välkänt att vipporna på C6 Z06 2007 tillverkade jan-Jun 2007 hade dåliga lagringar.Så har man en 07a tillverkad dessa månader så gör man klokt i att bya vippor till nya GM vippor.Men detta med att coatningen skulle ha VARIT dålig på insugsventilerna har jag aldrig hör talas om.Endå har jag gjort en hel del undersökningar om ventiler och styrningar.Att vetilstyrningar går ner sig efter runt bara 480 mil har därimot hänt några i USA tyvärr.Personligen tror jag detta problem är värmerelaterat.Men vi får se vad KATECH kommer fram till så småning om.


Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470 rwhp 612 rwnm).
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av Fidde »

Blev lite nyfiken, har iofs en 08, men var får man egentligen reda på när bilen är byggd?
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av sven erik »

lite funderingar om detta har jag.GM har lagt ner mycket på att lätta ls7 mot tex ls3.höjt maxvarvet 500 och jag förstår inte varför....vevstakarna håller inte för extra power för att dem är för klena tex kompressor, toppproblem osv.....allt för viktjakten men litereffekten är ju knappt mer än ls3.tycker det är synd att det blivit så.....jag kommer inte våga köpa en z06....men visst får många leva ett hårt liv men det är ju det som den bjuder in till z06......jag tycker ls7 borde vara en mycket bättre motor än standar tex ls3 som spottas ut...mer en 50000 är gjorda.....men det är den inte.....vad jag tror är ett problem och jag vill påpeka vad jag TROR är att kylningen är för klen på vetten för bankörning....man skall inte mala för många varv.....men det är vad jag TROR....hadde jag en z06 hadde kylningen blivit bytt till en bättre om jag åkte bana...samma gäller ls3 osv
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av velasoraptor »

Vevstakarna är det absolut inget fel på.Dom är gjorda i titan.Det är orginalkolvarna som är Akilles hälen på en Ls7.Det borde ha varit smidda kolvar i denna motor.Men GM vågade inte sätta dit smidda kolvar p.g.a eventuellt piston slapp och eventuellt högre oljeförbrukning.Piston slapp hade dom fått nog av när det gällde C5 av 2001 års modell.Ls7 motorn är det inget fel på.Man ska inte vara rädd för att äga en Ls7.Dom är lika säkra som andra Ls motorer.Missa eller lägg inte i fel växlar bara och se till att motoroljan INTE blir för varm på bana eller hård körning av annat slag så är det inga problem.Ls7or som inte gått för varmt har i regel inte så allvarliga förslitningar i ventilstyrningarna.Håll koll på oljetempen vid hård körning.Vid hård körning på gata blir INTE oljan i Ls7 för varm om allt står rätt till.Det finns många ls7or i USA som gått 10-18000mil utan några som hälst problem.Man måste ha klart för sig stt det inte finns Någon LS motor som får gå så hårt som Ls7orna får göra.C6 Z06 är en av dom poppuläraste bilarna att köra på bana i USA.Vetilstyrningara slits mer en andra Ls motorer JA.Det gör Porsches ventilstyrningar också.Men det behöver inte vara ett problem.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av sven erik »

vad är hög oljetemp?140 grader går motorn över till säkerhetsläget....vad är hög oljetemp?enligt anders håller ej stakarna för tex överladdning...för att stakarna är klena, titanium är starkare men då är stakarna mycket klenare..vad säger GM om oljetemp???vad säger banåkare???enlig mobil tål dems olja 180 grader utan problem...är detta sant????fakta tack
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av velasoraptor »

Du snackar om överladdning!!! Då behövs ALLA orginalmotorer uppdateras för att motorn ska hålla länge.Jag snackar om GM Ls7 orginal konstruktion.INTE överladdning.Då gäller något helt annat.Jag är MYCKET hos Anders och har sätt alla motorhaverier han fått in dom sista åren.Jag kan ju lungt påstå att inte är det vevstakarna som är den största orsaken till att Motorerna rasat.Även om det kan ha hänt på någon enstaka motor.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470 rwhp 612rwnm)
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av sven erik »

min poäng var att ls3 kan man visst överladda utan nya stakar....gör det med en ls7 får du se.vad jag vill säga är......allt special handmade massa spacematrial har inte höjt kvaliten på ls7 mot en standarmotor....litereffekten är heller inte imponerande.....bara det....nååååå vad är hög oljetemp???mvh
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av velasoraptor »

Du har så jäkla FEL FEL om Ls7.Ta och läs på.Vilket jag har gjort under lång tid.Jag tänker inte diskutera detta mer.LÄS PÅ.Du finner det du vill veta på webben.Också detta om oljetempen som tar ALLDELES för lång tid att förklara här.Eller ta kontakt med Jason på Katech om du nu inte får dom svar du vill ha.Det tar alldeles för lång tid att beskriva allt för dig här på forumet.Ta reda på det du vill igenom att leta runt på webben om du vill veta alla svar!!!! Kan dock tillägga utan gå in på det tekniska att C6 Z06 ifrån halva tillverkningsåret 09 fick en vättskefylld oljekylare istället för tidigare luftkyld har jag för mig.Men kan ha fel.Motorn varnade också om oljan vid 140g.Jag tror motorn stängde av vid den tempen.2012 års C6 Z06 fick också en inbyggd oljekylare i tråget.Min Ls7a är en 2011 så jag missade detta tråg tyvärr haha.Inga C6 Z06or ifrån senare 09-12 har gått varmare en 140g på bana i USA vad jag läst om.Inga haverier har heller inträffat på 09-12 C6 Z06or som det skrivits om.Bara en 09 där en ventilfjäder gick av och bombade motorn.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 715rwnm)
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av sven erik »

man skall hålla ett öga på oljetempen??vad säger folk som kör på banan???hur högt kommer tempen på oljan när man matar på banan varv på varv?när blir dem oroliga??....då är frågan från mej vilken temp som är skadligt för corvetten??....jag går ut ifrån att tempen tas på samma ställe på våra bilar eller??jag läser i manualen vart motorn går över till säkerhetsmode(140 grader).när jag läser på nätet läser jag endast vad oberoende tester som gjorts....fakta...angående kvalitet så är jag förvånad över hur bra och hur dårlig kvalitet kan blandas så i våra bilar...jag älskar min bil men det gör mej inte blind.ta sätena i corvetten....hur kan man göra sådana konstruktion....ståltråd som går igenom skummet under sätet....hur har dem tänkt???sjukt kasst....men annars finns det massa superbra...mixen av bra och kasst förvånar mej faktisk....en del c6 kom utan olja i bakaxel???hur går det till???utslitna styrningar efter 500 mil???2 stycken höll ej måttet....jag vet att jänkarna blir bättre och jobbar hårt med kvaliteten så det blir bättre och bättre men ibland måste jag förvånas över slarv och ojämn kvalitet.jag kan erkänna detta fast jag har en corvette.jag kan bara säga vad dem som trimmar ls7 säger om stakarna...för jag trimmar inte ls7 or....poängen min är.ÄR LS7 EN BÄTTRE MOTOR ÄN LS2/3 i kvalitet???och visst har ls7 fått en del godis från ls9 nu.de flesta här inne sliter och har sparar hårt för sin dröm...ett motorhaveri kan va ett djupt hack i plånboken....därför skall vi ha ett öppet sinne så vi kan hjälpa varandra undvika kanske ett haveri...OM DU BYGGER MOTORER FÖR GM RACEBILAR....KAN DU DÅ SÄGA ATT GM HAR KASS KVALITET PÅ TEX STYRNINGAR??NÄR DU LEVER PÅ GM??det är frågan kenta
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av velasoraptor »

Sven-Erik!!!Vad har Ls7 fått ifrån Ls9?? Har jag missat något??Ls7 fanns långt innan Ls9 började tillverkas.Angående Ls7 har du FORTFARANDE FEL.Dom som bygger GM racemotorer uppdaterar matrial som inte håller måttet och talar visst om det för folk vad som behöver uppdateras.Men det är SKILLNAD PÅ RACEMOTORER OCH ORGINALMOTORER.Som jag sagt tidigare så pratar jag om ORGINAL konstruktionen av Ls7.Annars detta om kvaliten.Man får vad man betalar för.Sälj bilen om du inte gillar kvaliten och köp en PORSCHE!!!! :lol:

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av sven erik »

KENTA jag vill inte ha porsche...jag älskar min corvette.vad ls7 har fått från ls9 får du läsa på...har uppdaterat mina säten så därför plocka jag isär dessa och blev förvånad bara...det rekomenderar jag alla som har c5 och c6 att göra så håller skinnet bättre och du sitter gött.då blev jag förvånad över konstruktionen...jag är bara ärlig...om vi tex skulle ta detta med olje diskutionen som vi alla tjatat om här....på papperet om en gräver djupt så är biltemas syntetolja bättre en tex castrols syntetolja....om en ser på specifikationerna...jag ljuger inte om vi ser vad kemisterna inom oljorna säger.otroligt men sant...faktisk
Senast redigerad av sven erik den mån apr 09, 2012 11:34, redigerad totalt 1 gånger.
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av Fidde »

sven erik skrev:KENTA jag vill inte ha porsche...jag älskar min corvette.vad ls7 har fått från ls9 får du läsa på...har uppdaterat mina säten så därför plocka jag isär dessa och blev förvånad bara...det rekomenderar jag alla som har c5 och c6 att göra så håller skinnet bättre och du sitter gött.
Har du satt i nya säte eller vad menar du med uppdaterat dem?
Verkar intressant :o
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: slitna ventilstyrningar på Ls7 och Ls9

Inlägg av sven erik »

skall berätta om sätena.jag har i min lt4 inredning den mest påkostade.men förarsätet börja se nersuttet ut redan efter 2500mil.jag väger 110 kilo men endå.så jag gick ut och kollade vad som detta berodde på.då läste jag att många rekomenderar en uppdatering redan när bilen är ny.det finns sats att köpa på corvette central eller ibay(reppsats).denna sats gör att att sätena ej säcker ihop.under sätet sitter det ståltråd som håller uppe skummet.ståltråden går in i skummet därför ser sätena ut som dem gör efter ett tag.nya kuddar + matta under som gör att skummet ej går in i ståltråden.sätena blir som nya men desto fortare du gör detta desto mindre sträkning får du på skinnet.en sjukt kass konstruktion som kunde lätt undvikas från fabrik.alla c5 och c6 kommer att säcka ihop i sätena för det är ej gjort för att hålla.DETTA ÄR BARA SANT.en sats kostar runt 300kr hem
Skriv svar