Så tjusigt det blir!
Men vad ska du ha en 90 graders böj till?

Har jag fel om jag uppfattat att lasern din pekar på stickan vid den röda pilen?peter.holm skrev:Gjorde ett vetenskapligt test för att se hur oljenivå hamnar på oljestickan.
Har ca 27 mm frigång mellan vevstake och oljenivå vid "Full" på stickan.
Mina bultar är 10" men fick problem med att fjädern tog i insidan av däcken. Har i år kortat fjädern lite samt pysslat om mellanläggen till fjädern och hoppas på så vis få bilen låg. Och kan förhoppningsvis kapa bultarna lite.mpe skrev:Hej,Vilken längd har du använt till bultarna till komposit fjädern?Vi har också monterat en komposit fjäder på grabben bil och använt 8tums längd på de yttre bultar men den står mycket högt i bakändan fortfarande.Har köpt 2st 10 tums bultar nu som vi skall montera så kanske den vill komma ner mer.
Mats
Tror fasen du har rätt Ricky, det är nog en tankevurpa av mig.Ricky skrev:Har jag fel om jag uppfattat att lasern din pekar på stickan vid den röda pilen?peter.holm skrev:Gjorde ett vetenskapligt test för att se hur oljenivå hamnar på oljestickan.
Har ca 27 mm frigång mellan vevstake och oljenivå vid "Full" på stickan.
Rätta mig gärna om jag har fel men det är väl i så fall det nedre strecket för oljenivån (add), "full" blir väl således vid den gröna pilen och aningens närmare veven och stakarna..?
//Ricky.
Jag plockade bort kompositfjädern och mellan kåpa och fjäder låg det två stycken mellanlägg. Det ena är av plast och det andra är ett plattjärn. Tar man bort dessa borde man tjäna ca 1" i höjd. Jag la dem på undersidan för att slippa kapa de fyra bultarna som håller fjädern på plats.mpe skrev:Har idag satt på 10"s bultar och nu fick vi ner karossen bättre än innan.Har samma problem som du med att bultarna sitter när marken.Vad är det du fixat med mellanlägg och annat för att få upp bultarna längre upp?Vi kan inte skruva upp muttern mer än precis så man ser att gängerna syns,skulle som du vilja ha upp muttern längre upp så man kan kapa av bultarna.
Mats o Martin
Iom att jag inte har motor och låda i vet jag inte hur mycket jag kan kapa på bultarna. I dagsläget är de bara ditskruvade på "känn".mpe skrev:Jag kan se att du har en bit att kapa av dina bultar vilket vi inte har som det är idag.Skall kolla hur det ser ut med plattorna på grabbens bil i morgon.Har bara en liten fundering:de plattor som sitter i en vis ordning har kanske en vis betydelse,eller vad tror du?
Mats o martin
Så länge man inte monterar dämpare av coilover-typ ska det nog inte påverka höjden. Min fjäder och dämpare satt redan på bilen när jag köpte den men dämparna verkar vara bytta samtidigt som fjädern.mpe skrev:Vi har även monterat nya stötdämpare,kanske har det lite det också att den blir något högre i baken?Har du nya dämpare bak?
Mats o Martin
Tror det kan bli knivigt, märkte att bulten måste vara helt rak för att kunna dras ut ur sitt och det övre hålet i bärarmen. Jag tror det finns en risk för att bulten ligger och skaver i bärarmen om man vänder på den men det kan vara värt att prova. Man får passa bromsröret också som går precis där.Ricky skrev:Det kan vara så att bilen blir något högre om man monterar gasdämpare men den största anledningen till att bilen blivit hög bak brukar vara bytet till kompositfjäder.
Om bultarna sticker ner för långt under muttern (för nära marken) kan det kanske funka att bara vända på bulten så bultskallen i stället sitter nedåt och mutter + utstick hamnar uppe i bärarmen.
//Ricky.
Jorå, det blir en utmaning att få till hela motorutrymmet någotlunda snyggt utan behöva riva bort allt.magnum skrev:Hejs
Det blir fint och fina grejer har du köpt! Hoppas du tänker göra något åt rören/slangarna till automatkylningen! Ser inte så proffsiga ut!
För min del handlar det mest om att reducera värmen som går in i kupen. Det blev riktigt varmt inne i bilen när man kört ett tag. Funderar tom på att linda avgasrören en bit under bilen också.Hejdarn skrev:Fränt!Hur är det med avgasbandage? Fyller det någon funktion när insugen tar luft framför bilen precis som kylen?