Elektronisk tändning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

det kostar att ligga på topp! Man har ju 2 kostsamma fruar att tänka på nu :wink: Jag e jätte nöjd med min MSD6AL !
cab
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: sön dec 05, 2004 19:17
Ort: Bräcke
Kontakt:

Inlägg av cab »

Då man kör med en MSD 6AL vart sitter ö-varvsockerbitarna och hur är dom märkta så man vet vid vilket varv dom begränsar??

God fortsättning på er alla Corvette fantaster.
-68 cab
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Sitter på boxen och varje "sockerbit" har siffrorna skrivet på sig.
Kasta inte bäver i trähus.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

cab skrev:Då man kör med en MSD 6AL vart sitter ö-varvsockerbitarna och hur är dom märkta så man vet vid vilket varv dom begränsar??

God fortsättning på er alla Corvette fantaster.
Om du har en sådan box(AL) sitter det ett uttag på ena sidan,,,ser ut som ett vägguttag med 2 hål i väggen...där sticker du in chipset som begränsar vilket varvtal du vill att det ska bryta strömmen...
mvh
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

när jag köpte min Bigblock -71:a så hade den stått i många år, gick surt och jag gjorde en grundlig service å bytte allt i tändningsväg.... men jag tyckte brytare kändes fel, så jag skaffade en "Ignitor" i stället.... enda skälet att jag valde det var att jag kunde behålla originalfördelaren, plus att jag ville ha så originallikt som möjligt..... men jag vet i fan om jag är nöjd för nåt galet är det med tändningen, eller vad det nu är.... för det är helt omöjligt att ställa tändningen tycker jag.... ligger jag på 2000 varv utan vaccum, slår tändningen på ca 10-15 grader..... nån som vet varför?

jag har ruskiga problem när den blir riktigt varm också, dvs inte överhettad utan körd i typ 30 min. Jag vet att gjutjärnsinsuget inte är nån höjdare när det gäller värme som bildar ånglås i förgasarn..... men den dör under 2000 varv, bara stendör..... går inte ligga ex. i stadskörning på jämna varv under 2000.... å gasar jag på bluddrar den lite och går sämre än när den är halvljummen.......

nån som har nån idé vad som händer egentligen.?..bilen är ju helt original, jag ska väl inte behöva byta tillbaka till Mopar :wink:
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Jag skulle byta förgasare. Har haft liknande problem med mina bilar på lägre varv och en ny förgasare har fixat problemen helt.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Fredriksson...gjutjärnsinsuget funkar om du vill ha kvar orginallooken,,,vill du sen ha orglook på tändningen köper du en MSD fördelare och sätter på ett svart org, GM fördelarlock på den,,,så ser allt org ut och kunkar utan probs,,,

mvh
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

2QIK4U skrev:Fredriksson...gjutjärnsinsuget funkar om du vill ha kvar orginallooken,,,vill du sen ha orglook på tändningen köper du en MSD fördelare och sätter på ett svart org, GM fördelarlock på den,,,så ser allt org ut och kunkar utan probs,,,

mvh
med andra ord: kassera ignitorn, i med en MSD :wink:
det är ju inte en superoriginal bil jag har så lite ändringar är ju okej.... men i så fall till det bättre... den kromade kåpan döljer ju fördelarn ändå..

är en sån MSD bara att bulta i?... MSD tändspole/kablar är å rekommendera också?

Mvh Magnus
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

MSD e bra grejer. Själv har jag haft Accel tändspole.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Jag har på min gatracerr lagtett komplett MSD sytem bakom fördelaren med avsikt att dölja allt med en org. kromkåpa,,,har även klämt in lustgas systemet där så ingen ska kunna och säga att det inte äe en strikt org. bil....*s*


Är du riktigt peting kan du ta i sär MSD fördelaren och glasblästra huset så det ser riktigt org GM ut....det ihop med en svart org.lock...och INGEN ser nåt....

men JA!! rekomenderar VARMT MSD....har kört med deras grejor sen -85 på alla racerbilar och de flesta av mina hobby bilar,,,har i dagsläget MSD kompletta sytem på 6 av mina hobbybilar och det hamnar även på den jag håller på och sätter ihop nu i vinter...

mvh R
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

är det en märkbar skillnad om man har GM Perfomance fördelare samt gm original förövrigt (nytt) och byter till en sån där röd låda med massa gnistor i :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Chevrolet säljer ju MSD ,,,,fast med egna dekaler på och ett högre pris...
Skriv svar