I kväll fick jag ihop min hemma smidda Saab styrning! Bara provisoriskt men ändå! Stor sten föll från mitt bröst . Ska göra ett litet stag till höger styrväxelfäste så det inte kan röra sig i längsled, Smuggler gjorde också en förstärkning av detta fäste och han hade helt rätt i detta! Fästet med åtdragna skruvar rör sig c:a 15 mm med hjälp av en liten plastklubba! Men det är bara en småsak att göra ett litet stag som stöttar det.
Tyvärr lyckades jag inte få växeln i mitten p.g.a. headersarna, skulle nog köpt blockhuggers i stället...
Linda headersarna är inte lätt! Det är ju trångt som f-n mellan rören! Jag har än så länge bara lindat 3 st primärrör! stå där och bända med skruvmejslar för att spänna isär rören lite... Hur har ni gjort? lika trångt?
Jag fattar inte hur jag ska göra med photobucket därför använder jag Tinypick men det går så sakta för mej att få in en bild så jag lägger inte in så många!
Jag skulle behöva utbildning på detta! På totalt okunnig nivå!
Nej att få kuggstången helt i center av ramen ær ingen lætt sak sedan axeln från rattstången verkligen måste vara så långt mot vænster som det bara ær møjligt før att knutarna ska få platts mellan ramen och heddersen..
Och frågan ær om det verkligen ær något att tjæna på detta sedan man ændå anvænder sig av "offset-plattan" som styrstagen ær fæsts i?
//Ricky.
Ricky Berg. 1972 454 convertible. CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se 2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Tanken med styrväxeln i centrum var att använda Saab styrstagen monterade på dom två skruvarna som Saab orginal, om det sen är bättre eller inte det vet inte jag! Men det hade varit kul och prova..
Nu har jag tillverkat ett litet stag till höger styrväxelfäste samt rivit ner alltihop och målat! Jag ska försöka ta någon liten bild och få in här när jag monterat tillbaks grejerna!
Litet problem: Läckage på styrväxeln, den gängade koppen med låsmutter som sitter 90 grader i vinkel med styraxeln, koppen syns långt till vänster på bilden, Där i rattaxelns förlägning så sitter den neråt/framåt, muttern har 50 mm sexkant och koppen har 26 mm sexkant, vad har den för funktion? Om jag lossar den sabbar jag någon inställning då?
Jag kan ha fel, men det är den skruven som ser till att tänderna på rattstången ligger emot kuggstången lagom mycket.
Du sabbar ingen inställning, det är, om jag uppfattat saken rätt skimsat till rätt mått.
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Det funkade fint! Där av smileyn Nu ska jag beställa tid för framvagnsjustering sen är det bar å åk!
Precis lagom med oljud i mitt hemma gjorda avgassystem också!
Känns t.o.m. som det är bättre drag! Och det kanske det är också: Nya systemet 2 1/2" rör, inga tvära vinklar & böjar, rakt igenom dämpare och headers. gamla systemet : 2" rör, inte rakt igenom dämpare, tvära tillplattade böjar och bockhorn!
Jag har tyvärr inga bilder på avgassystemet men jag ska ta några vid första bästa tillfälle! Just nu står bilen på golvet, men så fort den blir upphissad igen så kommer det bilder.
Liten utmaning med Saab styrningen: Vid häftig höger sväng och samtidigt motor broms så tar nedersta knuten i headersarnas ena primärrör ganska hårt, vad göra? Slå en liten buckla i röret? Eller? Svetsa om röret är inte en lätt uppgift på just det stället är det trångt! Men visst går det! men inte kul!
Gör det jätte mycket att buckla ner en 5 mm? Eller är det bättre att klämma röret så det blir ovalt?
Det nya systemet ser riktigt bra ut Magnum!
Som Ricky säger så kan ju polybussningar vara ett bra alternativ för att begränsa rörelser. Man kan även få ett annat fenomen med Amerikannska "kvalitets" polybussningar, de är högre än original fästena så motorn hamnar högre. Kan ju ge mer frigång.
Fast å andra sidan så blir ju vinklarna på drivlinan helt förändrade... Jag vet, har provat. Bitter? näe, inte jag!
Går själv i funderingar om kuggstång och funderar lite på om man skulle våga sig på ett liknande bygge.. Undrar dock lite om du räknat på vad notan slutar vid och om du gjort någon lista på vilka delar som du använt under byggets gång.
Det är motorns rörelse som är orsaken, men jag hade nog fel om när det hände, jag har testat lite till och det händer när jag svänger skarpt höger och går på med lite gas (förmodligen värre med mer gas).
Bra tanke där med motorfästena Ricky! Ända tills jag såg vad Smuggler skrivit att det höjer motorn! Detta passar inte min bil för då måste jag skaffa en högre huv för som det är nu så skaver luftrenaren i motorhuven, shit.
Tack Smuggler: "Det nya systemet ser riktigt bra ut Magnum!"
Tack Axelg89: "Det ser ju riktigt fint ut allting"
Delarna till styrningen kostade inte allt för mycket: Saab 9-3 1998 låg mil c:a 4000 mil, styrväxel 2500:- inklusive styrstag, hardyskiva & slang på skroten. Plåtbitar och styraxlar hos den lokala smen 400:- Lite skruv och ett lager c:a 100:- Knutar på Stena metall återvinning 150:- Stödlagret till styraxeln 400:- Jag kan ha glömt något men säj 4000:- för allt så ljuger jag nog inte för mycket! Och sen är det ju lite jobb förståss!
Det är motorns rörelse som är orsaken, men jag hade nog fel om när det hände, jag har testat lite till och det händer när jag svänger skarpt höger och går på med lite gas (förmodligen värre med mer gas).
Bra tanke där med motorfästena Ricky! Ända tills jag såg vad Smuggler skrivit att det höjer motorn! Detta passar inte min bil för då måste jag skaffa en högre huv för som det är nu så skaver luftrenaren i motorhuven, shit.
För att förtydliga lite: Med de polyfästen jag provade lyftes motorn upp ca 6-8mm. Alltså inget mycket. Vinkeln på utgående axel ur lådan ändras från 3.5° original till ca 4.2° med dessa polyfästen.
Vill minnas att det var Energy suspension fästen. Mäter man upp fästena ser man direkt att höjden är annorlunda vilket ger höjningen av motorn. Tror inte de sätter sig mycket över tiden.
Denna lilla höjning av motorn innebär att jag får byta huv eller insug för luftfilterburken är redan låg, kanske för låg... Så detta alternativ är inte något för min lille bil!
Men kom gärna med nya förslag! Och titta gärna på min tråd: Elfläkt temp givare och då på det senaste inlägget!