ÄNTLIGEN alla 4 hjulen på backen,det känns lite som taklagsfest fast tvärtom typ
Ska nog fira med nåt gott o mycke starkt
HejHopp här kommer lite bilder
Fantastiskt snyggt! Imponerande
Jag önskar jag vore lika långt fram med mitt chassie som du...
En fundering, har du grovjusterat Toe in och Camber på bakvagnen och i så fall, har du några tipps?
Jag har lite planer på lut för min men vill gärna få lite mer kunskap.
Smuggler skrev:Fantastiskt snyggt! Imponerande
Jag önskar jag vore lika långt fram med mitt chassie som du...
En fundering, har du grovjusterat Toe in och Camber på bakvagnen och i så fall, har du några tipps?
Jag har lite planer på lut för min men vill gärna få lite mer kunskap.
//Daniel
Tjenare Daniel,i dagsläget är de tidigare schimsen monterade och camber har jag justerat till neutral.En riktig inställning får vänta till senare.Låsningen till schimsen som du har är det egentillverkat,eller??
Supernöjd med klumpen så långt. Har ju inte provkört men det sitter ju en splirrans ny Eaton diff med allt nytt innehåll med bra kvalitet i den. Diffen är även slipad/polerad för att undvika sprickanvisningar så den borde nu motsvara en "super 10 bolt" som Gary R bygger i US. Skall klara 500hk i allafall.
Jag har också monterat samma schimstjocklekar som original till att börja med. Kommer att kolla Toe in med en lång aluminiumskena mot ramen så jag får det så neutralt som möjligt till att börja med. Camber tänkte jag försöka väga in med min digitala vinkelmätare där jag höftar läget på fjädringen i belastat tillstånd. Borde duga tills jag kan gör en riktig inställning.
Schimsen är nya i RF. Låste dom med en mässingspinne som jag borrade hål för genom rampiporna. Saknas ju på 69:orna. Kom till -70 tror jag. Pinnen är låst med snabbclips i varje ände för enkelt demontage.
Kan du lägga in några bilder på bakre krängningshämmaren från sidan och dess läge i horisontalplanet när du nu satt ned bilen på hjulen. Jag vet att du saknar massa vikt över bakaxeln då inte kaross/drivlina är på plats men i allafall...
Ett ungefärligt mått från kränghämmaränden ned till trailingarmen vore också fint.
Hej Daniel är det här något som hjälper dig? Annars får du höra av dig så gör jag ett nytt försök
Avståndet från underkant av hämmaren till anslutning på bärarm är ca 13 cm
Smuggler skrev:Tack! Jag skall mäta lite på min och jämföra. Jag tycker det ser ut som att öglan där kulleden sitter är vertikalt ställd på din hämmare?
Inte mycket aktivitet här nu grabbar,kollar ni bara på skidåkare?
Lägger ut lite bilder så länge.
Det är riktigt skönt att alla fästen och krokar är tillbaka på plats och hålen minskar allt eftersom.
Mycket imponerande Vilket enormt jobb du lägger ned på bilen, man måste ha gått igenom en sån här renovering själv för att till fullo förstå vidden av det hela tror jag...
Bara att nita tillbaka alla plåtdelar i underredet! Måste ha tagit många timmar av öronbedövande bankande på aluminium nitarna Tur att de är mjuka som smör, det var de jag nitade på min bil i allafall.
Hatten av.... blir ju hur bra som helst! Snyggt jobbat Stefan!! Hur ser tidsplanen ut? Färdig till sommaren?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->) http://www.c3-restorer.se
Snyggt som vanligt!
Hittade du var den lilla plåtbiten (67mm) med gängor och hål ska sitta?
Tjenare,jag misstänker starkt min sambo för att jävlas med mig,biten är nog till något av hennes gardinfix som hon försåtligt lagt in i mitt bildelsrum
Smuggler skrev:Mycket imponerande Vilket enormt jobb du lägger ned på bilen, man måste ha gått igenom en sån här renovering själv för att till fullo förstå vidden av det hela tror jag...
Bara att nita tillbaka alla plåtdelar i underredet! Måste ha tagit många timmar av öronbedövande bankande på aluminium nitarna Tur att de är mjuka som smör, det var de jag nitade på min bil i allafall.
Mvh: Daniel
Hej,det här är ju en once in a lifetime grej för mig så jag lägger mycket krut på att det ska bli så bra som möjligt.Ja nitarna är ju ett kapitel för sig,lite tidsödande men som sagt tur att de är ganska mjuka.
Mr SIXPACK skrev:Hatten av.... blir ju hur bra som helst! Snyggt jobbat Stefan!! Hur ser tidsplanen ut? Färdig till sommaren?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Tjenare Svempa,jag gnor på så gott det går.Jag skulle nog kunna bli klar till sommaren men snart är det vår och då är det annat som tar upp det mesta av tiden,måste ju få ordning på tomten.Det är ju mycke pill med kablar och slangar och allt annat som ska göras i ordning och monteras.Jag går och väntar på ett nytt elsystem som förhoppningsvis kommer vilken vecka som helst.
Jag kan passa på att rekomendera Tom Smith på Big City Corvette om ni behöver beg.delar. Han skickade några små original skruvar till mig utan problem.
"Tjenare,jag misstänker starkt min sambo för att jävlas med mig,biten är nog till något av hennes gardinfix som hon försåtligt lagt in i mitt bildelsrum"
He, he hon läser inte forumet eller?
Tack för tipset om beg. delar!
Mr SIXPACK skrev:Hatten av.... blir ju hur bra som helst! Snyggt jobbat Stefan!! Hur ser tidsplanen ut? Färdig till sommaren?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Tjenare Svempa,jag gnor på så gott det går.Jag skulle nog kunna bli klar till sommaren men snart är det vår och då är det annat som tar upp det mesta av tiden,måste ju få ordning på tomten.Det är ju mycke pill med kablar och slangar och allt annat som ska göras i ordning och monteras.Jag går och väntar på ett nytt elsystem som förhoppningsvis kommer vilken vecka som helst.
Stefan
Du gör helt rätt som handlar ett splitter nytt elsystem! Det var gruvsamt att slutligen beställa det då det är mycket pengar men, en fröjd att montera (ja, allt är ju relativt...) och vetskapen om att det inte är ett råttbo som dirigerar strömmen och bara väntar på att gå upp i rök gör att man sover gott om natten
Nyss hemkommen från Dr Ernie som bygger om gamla Bettan.Han föreslog att vi skulle göra en 496:a av na.Och så blev det.Planerad bänkkörning till nästa helg.
Dom här är ju bara så snygga så man kan hänga dom i julgranen,lär väl bli vilda protester från sambon då men jag kan väl ha en egen gran i garaget, haha
Ja nu är Bettan bromsad och klar,ett monster blev det.Den lämnade effekt över föväntan både för Dr Ernie och mig.
Ett STORT tack till Ernie en kille med mycket kunskap,vänlighet och hjälpsamhet.
Här kommer lite bilder.