Har precis lindat in mina headers med Termotec avgasbandage. Funderar på om det lönar sig att "måla" bandaget innan jag monterar dem, för att skydda lite mot vatten/olja (typ motortvätt), vad tror ni?
Kanske inte så bra idé om färgen släpper med tiden, någon som vet någon färg som funkar? TermoTec rekommenderar förstås sin egen variant, Hi-Heat Coating på bandaget.
Spraya avgasbandage?
-
- Nykomling
Spraya avgasbandage?
Svart 1991 Corvette
383, Bow Tie
AFR 190
TPIS Mini Ram
383, Bow Tie
AFR 190
TPIS Mini Ram
Re: Spraya avgasbandage?
Hej Bosse,
Kul att se att du är på forumet..
Vad jag kan minnas så är dina headers keramiskt coatade, vet inte hur det är jämfört med avgasbandage men kan ju aldrig va fel att ha både och.
Hälsningar
Christer
Vad jag kan minnas så är dina headers keramiskt coatade, vet inte hur det är jämfört med avgasbandage men kan ju aldrig va fel att ha både och.
Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
-
- Nykomling
Hallå Christer, jättekul att höra, ähum läsa, ifrån dig!Christer skrev:Hej Bosse,
Hälsningar
Christer

Ville inte besvära dig i onödan, därav min entré här på nytt

Jag har svårt att se om de är coatade, är inte säker på hur det ska se ut då. Men det blir ordentligt varmt iaf så hur som helst tänkte jag plussa på med isolering. Tittade på keramisk coating men det skulle ta lite tid så det fick bli de bandage jag hade hemma.
Pratade med folk på Sellholm Tuning här i Köping och de brukar aldrig spraya sina bandage. Fast de plockar ju isär motorerna minst en gång per år gissar jag. Men jag hoppar förmodligen all färgpåläggning, får vara försiktig istället.
Planerar att bli klar till Cruisingen här i Köping den 5/5. Är du inte på Mauritzbergs Slott är du varmt välkommen hit! Det är väl alltid nåt som är körbart då

/Bosse
Senast redigerad av Bosse Ahlström den mån apr 16, 2012 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 1991 Corvette
383, Bow Tie
AFR 190
TPIS Mini Ram
383, Bow Tie
AFR 190
TPIS Mini Ram
Finns ju färgade bandage,inte bara på biltema...
problemet är tydligen att bandagen sällan är genomfärgade,så längre in på rullen är dom rätt så bleka.
Eftersom man bör blöta innan man sträcker och rullar på så ser man att det färgar av sig en hel del också..
Färgen verkar vara någon typ av spissvärta typ..
mina svarta blev inte mörkare än så här..

problemet är tydligen att bandagen sällan är genomfärgade,så längre in på rullen är dom rätt så bleka.
Eftersom man bör blöta innan man sträcker och rullar på så ser man att det färgar av sig en hel del också..
Färgen verkar vara någon typ av spissvärta typ..
mina svarta blev inte mörkare än så här..

-
- Nykomling
Ingo, ser snyggt ut! Förmodligen mycket mer praktisk färg än min. Men men, så här blev det för mig, med kopparfärgade band:
http://bosse.cognivere.se/201204161519_500.jpg
Har också tänkt på spissvärta, fast om det har blivit väldigt oljigt på banden kanske det är lika gott att olja in alltihop
Kanske inte miljövänligt....
http://bosse.cognivere.se/201204161519_500.jpg
Har också tänkt på spissvärta, fast om det har blivit väldigt oljigt på banden kanske det är lika gott att olja in alltihop

Kanske inte miljövänligt....
Svart 1991 Corvette
383, Bow Tie
AFR 190
TPIS Mini Ram
383, Bow Tie
AFR 190
TPIS Mini Ram