Dags för lite uppdateringar i renoveringen då, har vart segt med projektet ett tag nu men som sagt, jobbet har tagit en hel del i anspråk under våren/försommaren...
Motorn, renoverad vid köpet, men, vis av erfarenhet var jag tvungen att plocka isär den. Lite lösa bultar här och där, otäta packningar, kamdrivning av "ekonomi modell", 2 avbrutna kolvringar och lite suspekt gradning av vevaxeln vid oljekanalerna. Veven slipad 0,020", fint gjort med radier i övergångarna, borrad 0,030" samt balanserad. Uppmätning av loppen visade att de låg inom tolerans dock i övre halvan av toleransområdet.
Bestämde mig för följande åtgärder efter lite mätande och funderande:
-Linehoning
-Toppdeckning
-Polering av vevaxel
-Clevite 77 lager
-File Fit Molly ringar (Speed pro)
-Behålla kolvarna (inget fel på dom)
-Snygga till vevstakarna i storänden
-Plana topparna
-Ventilslipning (de var redan fint renoverade)
-Kamdrivning av kedjetyp
-Byta original traktorkammen mot en Comp Cams XE268H
-Nya Comp lyftare (såklart...)
-Comp stålrullvippor (snikvarianten)
-ARP pinnbultar till ramlagren
-Melling 77HV pump (antagligen inte nödvändigt)
Som synes är det således ingen värstingmotor som byggs utan en något vassare variant än originalet. Tack vare den nya kammen då.
Finns ingen anledning att trimma sönder originalblocket utan tanken är att framöver bygga en helt ny motor till bilen med nya delar.
Maskinjobben gjordes av Björks i Sundsvall. Han mätte även upp alla spel i hela motorn och allt låg inom tolerans. Dock var som sagt loppen i övre toleransområdet men genom att köra på file fit ringar kan jag motverka lite effektförluster jmf. std 0,030 ö.d ringsatser.
Provmontage av ARP pinnbultarna, dom passade!!!!
Men, redan har jag gjort fel... någon som ser vad?