Torkarblad tar i huven....

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Torkarblad tar i huven....

Inlägg av Christian Nilsson »

Hej
På min -96 så har jag upptäckt att torkarbladen tar i huvkanten när dom slås på. Tom så illa att när jag var på besiktningen och torkarna skulle testas så kom dom inte upp....utan jag fick snabbt öppna huven så dom släppte så att inte motorn skulle skära (man vet ju aldrig...)
Frågan är om det sitter original i den, det står Amco eller nåt sånt på dem. Dom är helt OK, så frågan är om jag skall köpa nya som definitivt ÄR original, eller om jag får justera huven eller nåt sånt??
Huv-justering vill jag ju helst slippa, man vill ju inte få sneda glipor (eller större) när den är stängd.
Jag antar att det handlar om 2-3 millimeter på sin höjd.

Någon vänlig C4-ägare som råkat ut för något liknande? :?:

/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

torkar blad

Inlägg av Ingo »

Jag har faktiskt aldrig bytt torkarblad på min 88,men jag har ju bara haft den sedan 93..,hursomhelst så kanske dom är lägre än vad konventionella torkarblad brukar vara.Men var tar det?,båda bladen eller bara det ena? kan bladen sitta fel väg?,oftast tar dom ju isåfall upptill eller nertill men ibland går dom att vända fel.(menhar ingen aning om det är så på corvetten),är det konstiga såkallade vinterblad?,dom brukar vara högre.Jag tycker att det verkar vara relativt gott om plats på min,måste vara dina torkarblad som är skumma.
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

Får nog hålla med Ingo. Verkar vara nån sorts "piratblad" som du har.
På min 85:a så sitter det små "kilar" som ska lyfta bladen en aning när dom går ner i viloläge. Dessa är original på min men vet ej om den konstruktionen används även på din 96:a. Trots detta har jag aldrig upplevt några problem med huven, tänkte närmast på om dina "piratblad" inte funkar ihop med dessa kilar... Å andra sidan så blir jag plötsligt osäker på var dessa har sin anliggningsyta, mot torkararmen el bladet. Får nog kolla i garaget innan jag uttalar mig för mycket :?
_Lazzer_
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av _Lazzer_ »

Hej!
Mina tar inte i huvven men den vänstra torkarn tar i listen på rutan, den yttre listen runt rutan o skrapar bort färgen :cry: Ja har en -91.
Nån som har varit med om de?

Mvh// Jens
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Jag tror som Ni här att det är bladen som är fel - typ nån form av amerikansk Biltema-modell eller så :x
Skall till Kalifornien i april, så då passar jag på att köpa lite sådana här slitgrejjer så de kan åka med hem gratis (!).
Är det nån som har nåt litet pyttigt som behövs, men ingen brådska med, så kan jag kanske hjälpa till........motorblock ryms inte i resväskan dock :P

/Christian
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

GM's originaltorkarblad måste du kunna få tag på utan att behöva hämta dem i kalifornien. Jag bytte mina när jag servade vetten förra våren. Det gick på 200kr har jag för mig...
Det måste väl finnas en bilverkstad i Halmstad som har en uppsättning hemma. Mekonomen kanske är värd ett besök också.

Du kanske får dem några kronor billigare på andra sidan atlanten, men om vädret håller i sig så kan det väl vara bra med riktiga torkarblad före april? :wink:
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Jo, det klart det finns här....men jag planerar ingen körning innan resan, så när den ändå står i garaget bara......jag tillhör den här skaran som ännu inte har entusiastförsäkring, så jag tänkte ställa på den 1:maj.
Den som väntar på något gott..... :D :D :D
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

Jag har heller ingen entusiastförsäkring men tänker ställa på och börja köra så fort väder och temperatur blir olidligt lockande :wink:
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Skriv svar