Är denna värd att köpa?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
jas81
Nykomling
Nykomling

Är denna värd att köpa?

Inlägg av jas81 »

Vill ha en corvette c4, prövkörde denna igår: http://www.blocket.se/stockholm/Corvett ... ?ca=11&w=1, gick riktigt bra växlade fint, inga oljeläckage, dock några småskavanker; farthållare fungerar ej, spänningsfall när man kopplar på lysena (halvljuset), stereodisplayen lyser svagare (inget annat), konstigt ljud ifrån ena högtalaren låter illa. Vad tror ni ska man slå till?

/johan
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Är denna värd att köpa?

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Gillar du bilen, tycker den är värd pengarna och kan mecka lite själv så varför inte, köp! Vad beror spänningsfallet på? Dålig generator, batteri, lysknapp eller kablage?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Edit: tråd flyttad till rätt kategori.

Kan du leva med skavankerna? Då det är vettesmåland som säljer och de är seriösa så kanske du kan få felen fixade mot ett mindre tillägg innan leverand :wink:
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
jas81
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jas81 »

Den ägs av en äldre man nu här isthml
Bilderna är gamla ser dock lika fräsch ut
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

jas81 skrev:Vill ha en corvette c4, prövkörde denna igår: http://www.blocket.se/stockholm/Corvett ... ?ca=11&w=1, gick riktigt bra växlade fint, inga oljeläckage, dock några småskavanker; farthållare fungerar ej, spänningsfall när man kopplar på lysena (halvljuset), stereodisplayen lyser svagare (inget annat), konstigt ljud ifrån ena högtalaren låter illa. Vad tror ni ska man slå till?

/johan
När man slår på ljuset så sjunker styrkan på instrumentbelysningen.
Corvettes ingenjörer tänkte aldrig på att folk skulle löra med ljuset på mitt på dagen.
Förstärkaren före högtalaren har säkert lagt av till bosestereon,rätt så vanligt.
misstänker det är den här
http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... -1996.html
angående farthållaren kan det vara flera saker,men kontakten på bromspedalen ,typ bromsljuskontakt är väl vanligast att den hänger sig
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

jas81 skrev:Vill ha en corvette c4, prövkörde denna igår: http://www.blocket.se/stockholm/Corvett ... ?ca=11&w=1, gick riktigt bra växlade fint, inga oljeläckage, Vad tror ni ska man slå till?

/johan
Jættesvårt før utomstående som inte sett bilen i fråga att råda om men anvænd dina sinnen och behandla bilen som vilken begagnad hobbybil som helst och var kritisk (det ær vældigt lætt att man blir øveroptimistisk) då du granskar bilen.

På bilderna ser bilen jættefin ut, dock har de flesta begagnade bilar æven en annan sida och det ær hær man måste vara lite noggrannare.

En bil som uppges vara i "bra skick" och har ett flæckfritt yttre bør i mina øgon backas upp av ett bra skick helt igenom.

Då jag sjælv børjade kolla på Corvetter var annonserna uteslutande utformade på ett sådant sætt att ALLA bilar uppgavs vara i "fint" eller "mycket fint" skick.

Då jag sjælv inte var enig i detta fick jag alltid svaret att "vad væntar du dig av en 40 år gammal bil??".

Jag tycker att man kan acceptera och kunna førvænta sig mer "skabbig kænsla" hos tex en gammal bruksbil som anvænts i ur och skur, 365 dagar om året før att uttrycket "vad væntar du dig av en 40 år gammal bil??" ska vara befogat.

En ældre Corvette som gått 10.000mil ær som regel uteslutande ett hobbyfordon och då stælls imo betydligt høgre krav på begreppet "fint skick".

Saker som inte fungerar under provkørning funkar inte av den enkla anledningen att sæljaren helt enkelt ignorerat att åtgærda dessa. -Av ekonomiska skæl eller lathet..?

Personligen tycker jag att om en sæljare inte informerat om brister redan i ett ingångsskede utan som framkommer då man rest kanske långa stræckor før att kolla/provkøra, absolut bør bekostas av sæljaren i form av prisavslag før en riktig verkstadsreparation, alternativt åtgærdas innan køpet æger rum.

Ta ALLTID med en kunnig (på bilmodellen) och kritisk person under provkørning, en som inte ær kænslomæssigt engagerad utan som bara ær med før att hitta fel ær nog den bæsta hjælp du kan få.

Det finns många Corvetter i Sverige och ænnu fler i USA och de riktigt fina brukar sæljas ganska fort oavsett pris/modell. :)

Lycka till med køpet.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Bilen ser fin ut & Vette Småland har ett gott renomé.
Vilka däck sitter det på bilen & hur slitna är dom :?:
Vad vill säljaren ha för att fixa till småskavankerna :?:
Om den är värd att köpa kan bara du avgöra, då vissa prioriterar skick framför pris och vise versa.

Själv såg jag en C4a i nyskick (2 mil :shock: ) häromdagen, men den kostade "lite" mer men sugen blev man.
Frågan är vad man skulle göra med en sådan bil, själv skulle jag dra mig för att använda den.

Lycka till med köpet :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Inlägg av Strumpan »

Som köpare står man oftast på utsidan och beskådar, men som ägare sitter man sedan mest inne i kupén och kör. Därför är jag som köpare numer mest intresserad av interiör och körupplevelse. Om man inte blir kompis med insidan spelar det ingen roll att lacken och fälgarna glänser. Saker som stör mig är sliten inredning, prylar som inte fungerar och glappa pedaler. Som exempel är det ortoligt irriterande att luftkuddarna i mina stolar pyser ut samtidigt som lacksläppet på framspoilern inte bekommer mig ett dugg.
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Thure »

Hej!
Det som är det viktigaste att kolla är den går som den skall,växlar riktigt
om det är en automat prova att kickdownen funkar i alla hastigheter,i lägre
farter skall 1an gå i vid kick-down,ganska vanligt att den bara växlar ner en
växel.oftast är det kick-down vajer som behöver justeras.
Lyssna efter missljud från motor o låda hjul-lager mm.
Servicehistorik ,olja o filter i rätt intervaller är det viktigaste
att sköta ,oljeläckage,att det är lite småfel är skit samma,bilen är ju över 20år
och det går att fixa,Drivlinan är viktigast att kolla för det kan bli dyrt.
Sedan beror det naturligtvis var man har för krav,man får ju oftast vad man betalar för.
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
jas81
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jas81 »

ok tack för svaren
jas81
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jas81 »

Lite mer frågor:

Vad ska jag förvänta mig för 95k, är det sopor eller bör man få en hyfsad? Hur länge håller lådorna (automat)? Dyra att renovera/byta?

Johan
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Bilen börjar ju vara gammal nu,så skicket är helt avgörande.
är det gjort kostsamma reperationer måste man fråga sig varför?
Vanskötsel är det troliga svaret.
är den normalt underhållen och servad så stoppar den länge.
automaten behöver oljebyten då och då,och kan väl bli överbelastad om motorn är trimmad,man har kört racing med den o dyl.
eljest stoppar den bra.
Men lukta på oljan och jämför med hur ny olja luktar.
Ett lätt sätt att byta olja för en amatör är att suga ur oljan ur stickhålet med en oljesug,sedan fylla på exakt samma mängd ny olja,men helst bör man ju byta filter också.
men när man suger ur några liter från botten får man rätt så bra bild på kvaliten på automatlådeoljan..
skulle tro att en en renovering av lådan med upp och nertagning kostar 15-20000...
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

745 skrev:Bilen ser fin ut & Vette Småland har ett gott renomé.
Ær det Vette Småland som sæljer bilen..?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
jas81
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jas81 »

Nej,
men nuvarande ägare köpte bilen av vettesmåland 2005. ang dyra reparationer, så hade han bytt båda kattarna, nya spridare, tändstift, ny luftmassamätare, renoverade bromsar mm. Kvitto finns.

Däcken går nog detta år men sen är det nog dax för nya... sen surra han något om att sbp inte kunde mäta avgasvärdet pga att det var något med "luften som skulle rena avgaserna" och att vissa på sbp inte visste detta, har dock ingen koll alls, skitsnack eller? Nu kommer jag inte exakt ihåg vad ha sa men det var något med avgasvärdet iaf

mvh
Johan
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

När var den besiktigad senast ?
För höga avgasvärden kan ju bero på
vad som helst, nästan !
jas81
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jas81 »

Senast 2010 sedan ställde han av den, den ska besiktias på onsdag
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Vad var det för avgasvärden 2010 ?
Vart den godkänd eller inte ?
jas81
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jas81 »

japp den blev godkänd
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Låt besiktiga den först och ta sedan ställning till köp eller inte.
Det finns ganska många C4:or till salu..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
jas81
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jas81 »

Undrar fortfarande om det inte går att mäta avgasvärdena på en c4 från 1989, eller är det bara skitsnack?
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

jas81 skrev:Undrar fortfarande om det inte går att mäta avgasvärdena på en c4 från 1989, eller är det bara skitsnack?
Jag skulle vilja säga att det är skitsnack utan att närmare veta vad som avses. Jag har tidigare haft en C4 från 1989 många år och på den mätte SBP avgaserna som vanligt varje år utan konstigheter eller problem. Tidigare ägare hade heller inga problem.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Vad som skiljer till året 89 från tidigare år är att katreningen måste fungera när man besiktar,på äldre bilar är man nöjd om prylarna sitter där och man har skapliga co värden.
Normalt sett så fixar TPI,n co värden utan kat.
från 89 är ju hc värden o dyl också intressanta.
men går bilen normalt så brukar inte det vara något problem.
Precattarna kan rämna om tex en tändkabel hoppat av eller annat problem,då lägger sig den keramiken före huvudkaten och kloggar igen den,så måste man byta båda.
precatar kan man nog i och för sig strunta i,för sådana fanns inte tex på camaro/ firebird. Är bara till för att få snabbare rening.
Vad som kan ställa till det kanske är att det drar tjuvluft när man kopplar avgasslangen inne och ska mäta?,men ute har man ju ingen avgasslang så det är nog bara svammel.
jas81
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jas81 »

OK, tack, båda kattarna var nybytta sa han, o man tittade ner i motorn så såg det nytt ut iaf om det var kattarna man såg ( två större burkar efter motorn).

Bilen fick en tvåa på handbromsen i onsdags, han skulle fixa det innan försäljning sa han.

Men men, vågar man slå till tro?
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs jas81

Har du kollat på fler C4:or så du vet att det är rätt pengar? Om du gillar bilen och den gick igenom bilprovningen (med fixad p-broms) så varför inte?
Anar att du är född 1981? Har du kollat på en sen C3:a? Snyggaste Corvetten enl. mej 1980 - 82! Men smaken är ju som bekant inte lite lik en bak på en 1974 Corvette!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
jas81
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jas81 »

Nej, jag har inte kollat på några andra, fast man ska det. Det finns just nu 16 c4:or på blocket i landet fram till 1992, vill inte lägga mer än 100k, måste ha en buffert för ev. reparationer.
Denna jag kollade på verkar bäst enligt annonsen iaf. plus att han bytt en massa dyra delar på den, sen har jag inte lust att åka så långt.
Finns ju i och för sig denna:
http://www.blocket.se/kalmar/Chevrolet_ ... ?ca=11&w=3
Kanske bättre?
Sen tänker jag så här: Att en gammal bil för 150k lika gärna kan gå sönder som en för 100k, man vet ju aldrig med gamla bilar

Jo jag är född 1981

/johan
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Ja, den är bättre eftersom den säljs i Kalmar län! :mrgreen:
Skämt å sido: Om du känner att det är rätt så köp bilen! Som du sa, det är en gammal bil och saker kan inträffa! Det är inte frågan om det rasar något, bara när! Bara hoppas att det inte blir allt för dyrt! Lycka till med bilen!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
jas81
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jas81 »

Ok, tack för alla svar, ska nu fundera ett tag...till...
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

jas81 skrev: Denna jag kollade på verkar bäst enligt annonsen iaf. plus att han bytt en massa dyra delar på den, sen har jag inte lust att åka så långt.
Finns ju i och för sig denna:
http://www.blocket.se/kalmar/Chevrolet_ ... ?ca=11&w=3
Kanske bättre?

/johan
Utan att ha varken sett eller ännu mindre kört någon av bilarna så får den sista min röst. :)

De enkl anledningarna är:
1, färre mil
2, säljs av Vette småland (alltid bättre support hos en handlare som är rädd om sitt namn).
3, Det starkaste argumentet av alla enligt mig är att bilen har manuell låda vilket JAG tycker ökar körglädjen drastiskt och gör valet hur lätt som helst om det var jag som skulle handla.. :mrgreen:

Sen har den ju fälgarna monterade åt rätt håll också.. :wink:

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Ricky då: Vilket årtusende lever vi i? "Det starkaste argumentet av alla enligt mig är att bilen har manuell låda vilket JAG tycker ökar körglädjen drastiskt" :mrgreen:
Men det kanske vore en ide att kolla in den bilen noga som Vette Småland säljer!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Smaken är som baken och jag kan bara tala för min egen del.
Andra får gärna tycka annorlunda. :)

I min pickis eller i familjebilen skulle jag aldrig vilja ha annat än en automat men i en Corvette..? Nix.. Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar