Ac bypass pulley haveri.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Ac bypass pulley haveri.

Inlägg av Latsmurf »

På väg till jobbet i morse small det till i Corvetten. Öppnar huven och ser att remmen inte är där den ska vara.

Någon av föregående ägare av min -84 har tagit bort AC-n och monterat dit någon sorts "ac bypass pulley" som sett väldigt hemmabyggt ut men fyllt sin funktion väl. Fram tills nu då fästet helt enkelt gått av mitt på samt att en av fästbultarna gått av jäms med blocket.

Bilen är nu bogserad till verkstad ute på Gärdet i Stockholm. Verkstaden vill gärna återställa till orginal och jag känner att det kan bli ganska kostsamt då jag saknar ac-kompressorn etc. Har fått i uppgift att söka reda på delar på egen hand för att få ner kostnaden.

Har vi någon i klubben som har Air condition delar liggandes?
Eller är det någon som har koll på vart jag kan få tag på en bättre fungerande "AC -bypass pulley".

Tacksam för hjälp av alla de slag!
Corvette C4 -84
CCS 3414
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Re: Ac bypass pulley haveri.

Inlägg av Latsmurf »

Eller kan det vara så enkelt som att hänga på en ny kortare rem om jag ändå inte behöver ac? hur spänner man den isf? se här http://forums.corvetteforum.com/c4-tech ... -84-a.html
Corvette C4 -84
CCS 3414
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Här finns en bild som kanske hjälper, scrolla nästan längst ner http://members.shaw.ca/corvette.84/406.html

Visserligen har han tagit bort både A/C och luftpumpen.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Jag har en kompressor + en hel del övrigt från min -84. Hur mkt fattas på din bil?

MN
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

M Nordin skrev:Jag har en kompressor + en hel del övrigt från min -84. Hur mkt fattas på din bil?

MN
Så vitt jag kan se, utan att ha sett hur det ska se ut original så saknar jag allt utom själva kondensorn. Vart i landet finns du och delarna? Kan absolut vara av intresse att återställa till original. Det vore ju det bästa faktiskt.
Hot Rod skrev:Här finns en bild som kanske hjälper, scrolla nästan längst ner http://members.shaw.ca/corvette.84/406.html

Visserligen har han tagit bort både A/C och luftpumpen.
Jag undrar om inte min luftpump redan är borttagen, kika på de här bilderna jag passade på att ta efter haveriet. Där är en bild på själva fästet som gått av (orginalfäste eller hemmabygge?) samt ett hjul där jag antar att luftpumpen ska sitta, ser det inte lite ut som ett hemmabygge det också?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Corvette C4 -84
CCS 3414
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Vet inte om jag är helt ute å cyklar men skulle man kunna dra remmen enligt något av de här alternativen eller blir det helknasigt. Kanske döpt allt fel, någon får gärna rätta mig :mrgreen:

Bild
Corvette C4 -84
CCS 3414
hankar
Nykomling
Nykomling

Inlägg av hankar »

Hej
jag har troligen allt som du saknar, när jag tog bort det så var det inte inkopplat.
det var bara monterat så att remmen gick rätt. så jag vet inte om det fungera.
det fungerat att köra med om du vill få ihop bilen.
MVH
Hans
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

hankar skrev:Hej
jag har troligen allt som du saknar, när jag tog bort det så var det inte inkopplat.
det var bara monterat så att remmen gick rätt. så jag vet inte om det fungera.
det fungerat att köra med om du vill få ihop bilen.
MVH
Hans
Hans, det låter ju fantastiskt. Kan du inte slå mig en pling på 0736190711 så kommer vi överrens om något!
Corvette C4 -84
CCS 3414
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Om du gör enligt den gula linjen så måste du också ha en justerbar spännrulle om du inte kan spänna på något av remhjulen!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Varken den blå eller den gula skulle fungera eftersom det inte finns nån spännrulle på nån av dom... Den gula skulle dock bli intressant eftersom vattenpumpen skulle gå åt fel håll :roll:

Ett tips är nog att inte försöka hitta på nån egen lösning...
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja, j-klar det såg inte jag! Mycket vaket Hot rod!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Hot Rod skrev:Varken den blå eller den gula skulle fungera eftersom det inte finns nån spännrulle på nån av dom... Den gula skulle dock bli intressant eftersom vattenpumpen skulle gå åt fel håll :roll:

Ett tips är nog att inte försöka hitta på nån egen lösning...
Nu har jag fått tag i en ac & luftpump (tack så mycket Hans!!) med osäker funktion men borde ju ändå fungera att dra remmen runt på rätt håll. Planen får nog bli att be verkstan där bilen står att montera på prylarna och dra remmen som det är tänkt att den ska gå men ej koppla in varken ac:n eller luftpumpen.

Att den där luftpumpen har något med avgaserna att göra förstår jag, är det någon som kan förklara lite närmare vad den fyller för funktion samt hur viktigt det är att den fungerar, jag har ju kört 1½ år utan att veta om att jag borde ha en :D
Corvette C4 -84
CCS 3414
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Jaha, nu är jag med på hur en sån där luftpump fungerar tror jag... :)
http://www.smogtips.com/air.cfm
Corvette C4 -84
CCS 3414
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Gubbarna på verkstaden verkar inte ha helt koll på hur sakerna ska monteras, är det någon som har en bra bild eller kanske något annat som kan vara till hjälp för att få på både AC-n & luftpumpen på 84an? De ska bara monteras för att remmen ska få gå rätt väg så annan funktion än så är just nu oviktigt. Någon med en original 84 som kan knäppa lite bilder kanske?

Jag är evigt tacksam för all hjälp! :D
Corvette C4 -84
CCS 3414
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Sådär, då va bilen ihop igen. Tröttnade på att verkstan mest tyckte det verkade jobbigt och gjorde jobbet tillsammans med en kollega på en kväll.
:mrgreen: :mrgreen:

Gjorde som jag läst på något amerikanskt forum och ersatte orginalremmen med en något kortare (85 inches) för att slippa koppla på luftpumpen, verkar fungera, peppar peppar.

Vad mer som fick göras var att svetsa på en mutter på den avdragna fästbulten för ac-pumpsfästet som satt igenom vattenpumpen för att få bort det. Hoppas vattenpumpen inte tagit skada, är lamellerna av plast tro eller hur ser det ut?

Sen var det mest en fråga om att lista ut hur stagen osv skall sitta, jag tror och hoppas jag fått det mesta rätt, det sitter till synes både stabilt och rakt i alla fall.

Kan serpentinbältet sitta för spänt? Tycker det sitter väldigt hårt åt, men det kanske inte är som på gamla v-bälten där man ska kunna trycka ner tummen någon cm? Hur mycket slack ska det vara?

Har funderingar på att bygga tillbaka motorn till original och få bort det lilla egengjorda som finns kvar men det är svårt att veta hur det ska se ut när man aldrig sett det.

Kan jag i "shop manual" hitta all info jag behöver samt begripliga sprängskisse/ritningar på hur det ska se ut egentligen?`http://www.mamotorworks.com/lightbox/li ... le=600-101
Corvette C4 -84
CCS 3414
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Köpte en pulley från tpis inte billig men grym kvalite

Bild
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Latsmurf skrev:Kan jag i "shop manual" hitta all info jag behöver samt begripliga sprängskisse/ritningar på hur det ska se ut egentligen?
Det borde du kunna, har inte sett en -84-manual men i min -96 finns väldigt mycket info och bilder.
Här finns beggade http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... Categories
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Fick just hem min manual, köpte en dvd på ebay, tog inte ens en vecka innan den låg i brevlådan, totalt 36$ inklusive frakt för 961 sidor detaljerad corvetteinfo http://www.ebay.com/itm/130510466687?ss ... 1439.l2649

Jag har kommit fram till att jag bland annat saknar orginalfästet till Generatorn/styrservon, nu är där någon form av hemmalösning, "bracketen" som jag behöver ser ut såhär Bild,
är det någon som har en till salu? Ska vara samma fäste 84-91 om jag förstår det hela rätt, känns lite dumt att skicka efter från andra sidan pölen om det finns att få tag i på den här sidan.

//Mattias
Corvette C4 -84
CCS 3414
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Fått hem fästet till servon/generatorn nu och undrar helt enkelt vad är det för gänga på bultarna det sitter fast med, är det metriskt eller är det tum?
Av servicemanualen får jag inte riktigt något svar. Undrar också vart jag enklast får tag på den långa bulten som går genom generatorn, de tre korta (alla rödmarkerade) samt pinnbulten (markerad blå).
Är det möjligtvis någon som har GMs artikelnummer eller längder på dessa? Går jag in på svenska bil å börjar babbla om bultar till en 30 år gammal Corvette så tror de väl att jag är galen. :mrgreen:
Bild
Corvette C4 -84
CCS 3414
Skriv svar