Dålig jämförelse mellam corvette och porsche

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Dålig jämförelse mellam corvette och porsche

Inlägg av Ubbe »

Hej!Har just läst i sportbils tidningen (auto motor sport)2012.
Där jämför dom corvette c6 med Porsche 911s.
Rubriken är NYA corvette c6.Det var det första som jag reagerade på :( Den är inte ny!det kommer snart en c7.
Nypriset på 911s är 859000kr.
corvetten är 599900kr :?: :?: VARFÖR jämför man inte med en z06 som kostar ca 750000kr.
Fredrik Huldt har skrivit artikeln.
Det var han som sa :!: Det känns som att få ett möte,när han körde om en corvette på Nurburgring.(först körde han om en porsche,utan säga någonting)
Bilen som han körde var en Lamborghini Aventedo.
Jag tycker när man ska jämföra bilar så ska dom vara i samma prisklass. :wink:
ps tidningen var annars kul att läsa om de grymmaste sportbilar+olika banor som man kan köra på.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Dålig jämförelse mellam corvette och porsche

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja, det verkar som allt Amerikanskt är skräp enligt dom flesta motorjornalister! Det är förmodligen därför dom gör dessa orättvisa testerna, tror jag. Det är också anledningen till att jag slutat köpa dessa tidningar!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej! Bra kjell
I morgon ska jag ut och köra om porschar som ligger i vägen :mrgreen:
3526/CORVETTE le mans
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Citat från Auto Motor Sport från 2008:

"För de som väljer automatlåda kan det möjligen vara en fördel att 2008 års Corvette nu kan växlas manuellt med paddlar på ratten. Acctiden till 100 km/h är bara en tiondel sämre än för den manuellt växlade C6:an.
Priset har åkt upp drygt 10.000 kronor, till 622.250 kronor (manuell växellåda). Men priset per hästkraft är fortfarande oerhört lågt - en jämförbar Porsche 911 (Carrera S) med "bara" 355 hästar kostar nästan 300.000 kronor mer."

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... c6/?page=1
Mvh
Thomas
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Hejdarn du har hittat nålen i höstacken! Men jag skrev också "dom flesta motorjornalister" så visst finns det undantag!
Han i Top gear Jerome Clarkson tyckte att allt som kom från kollonierna var skräp tills han provade ZR1. Då satt han i Corvetten och skrek något om: "Lär er Ferrari" om Corvettens växellåda! Det var även en massa annat som han tyckte var bra med Vetten!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

LOL. Att jag klippte in den där vara bara just för att de kommenterade just Porsche (folkvagn sport) och Corvette och faktiskt nämde prisskillnaden. Men journalistik är lika illa överallt. Folk som inte vet något skriver om saker de inte kan. Man får leva med det. :)

Jag var på vårat klubbrace (hoj) igår och idag och en racepolare kommenterade just Vetten (hade kört dit i den igår) och sa "men det där är ju inte din stil. Varför en jänkare?" Han vet ju vad jag brukar rejsa omkring i i vanliga fall. Så jag tog med honom på en vända i Vetten och någonstans vid 220 genom en S-kombination började han gny lite. :lol:
Han hade pulsen uppe i en halvtimme efteråt och var grymt imponerad och han är ändå en rätt snabb raceförare. Mycket leende var det och nu vet han "varför" man kan köra jänkare. :D
Mvh
Thomas
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej! Kul kommentarer :P
Hoppas att det blir bra betyg på nya C7 så slipper vi skit snacket.
Nu blir det sängen,man ska upp tidigt i morgon och köra till Sparreholm.
Ps Bara dom inte sätter dit ett elektroniskt v8 ljud.
Jag vill höra v-8 muller och inga fåglar :mrgreen:
3526/CORVETTE le mans
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Ja, nu börjar det bli kul i denna tråden :mrgreen: Fortsätt gärna i morrn!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Man får väldigt mycket bil med HP för pengarna när man köper en Corvette.Man får också jäkligt god hållbarhet.Så naturligt vis så vill dom europeiska sportbils tillverkarna inte ha konkurens ifrån USA med dessa låga priser för en sportbil som nästan spöar allt..Håller med om att Corvetterna ofta får dålig kritik helt utan igentliga grunder.Den där Clakson ifrån Top gear sa ju nästan rakt ut att han inte gillade Corvette även om han gillade pulvret i C6 Z06.Jag har kört mot några 911or ifrån rullande i ca 30 km/tim.Kan ju säga att jag körde ifrån dom ganska så duktigt. Dom blev bra långt efter. Hängde av en 911 Turbo ifrån 2001 förvånadsvärt lätt. också.Dock inte lika lätt som 911orna.SÅ ingen Porsche för mig.Jag är helnöjd Corvette ägare.Corvetten borde bedömmas av opartiska motor journalister.Tror faktiskt inte jag upplevt det en tyvärr.Man får vad man betalar för.Med en Corvette får du MYCKET bil.Kanske mest sportbil för pengarna av alla sportbilar inräknat.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den tis maj 29, 2012 17:59, redigerad totalt 1 gånger.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Just det ja: Top Gear Clarkson var mycket negativ till C6 Z06 OCH väldigt positiv C6 ZR1!
Jag har inte provat någon av dom, är det stor skillnad på dom? Att det är lite mer hästar i ZR1 det vet jag men i övrigt?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Nja, jag är rutinerad Top Gear följare och jag tycker att de har sagt en hel del blandade kommentarer om Corvetterna. Både Clarkson och Hammond har gillat en hel del saker. Clarkson tycker att Z06 är en bra banbil men inget för gatan t ex. Men det är en show och de är britter. Man får inte glömma det. :D
Amerikanska journalister är inte så opartiska de heller. :)

Fakta är:
20,600 m (67,600 ft)
7:19.63
Chevrolet Corvette C6 ZR1 (2012)
Jim Mero
9 June 2011
General Motors conducted test, base specification car with optional super-slick track DOT competition tires (Michelin Pilot Sport Cup Zero Pressure)

20,600 m (67,600 ft)
7:22.68
Chevrolet Corvette C6 Z06 (2012)
Jim Mero
23 June 2011
General Motors conducted test, base specification car with optional super-slick track DOT competition tires (Michelin Pilot Sport Cup Zero Pressure) and Z07 package

Nionde respektive elfte snabbaste bilarna i världen. Inte mycket att argumentera om där. :D
Mvh
Thomas
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Jo, jo Hejdarn, det är klart att det var något positivt om Z06:an men övervägande negativt när Clarkson testade som jag kommer ihåg det, jag har dock inte sett att Hamstern eller C. Slow testat någon av Corvetterna.
Det avsnittet där dom var i USA och körde i saltöknen så hade Clarksson bara positivt om ZR1. Som jag kommer ihåg det!
Men jag börjar bli gammal och kanske inte kommer ihåg allt perfekt, Altzimer? :mrgreen:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej på er!
Nu har jag haft bilen ett år och haft lite otur med vissa fel på vetten.
Men jag är jäklig nöjd med bilen en då :P
Har just kommit hem från sparreholms slott som var riktig kul och sevärd :P
Har gasat lite på vägarna.
Ljudet från v8 när man gasar är ju så jäkla vackert (Man får nästan stå fräs).
Porsche är ju som en volvo som ingen lägger märke till.
MAN FÅR MYCKET BIL FÖR PENGARNA :mrgreen:
Och grannen tror att man har rånat banken :mrgreen:
Det enda negativa är att man måste ha kolla så att man inte slår i :wink:
3526/CORVETTE le mans
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

magnum skrev:Hejs

Jo, jo Hejdarn, det är klart att det var något positivt om Z06:an men övervägande negativt när Clarkson testade som jag kommer ihåg det, jag har dock inte sett att Hamstern eller C. Slow testat någon av Corvetterna.
Det avsnittet där dom var i USA och körde i saltöknen så hade Clarksson bara positivt om ZR1. Som jag kommer ihåg det!
Men jag börjar bli gammal och kanske inte kommer ihåg allt perfekt, Altzimer? :mrgreen:
Hamstern är ju för rolig när han kör Z06an och bara skriker "it actually goes around a corner! How do they know how to do that? They don't have those in America!" :mrgreen:
Mvh
Thomas
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs Hejdarn

Det avsnittet har jag inte sett! Det skulle jag vilja se! Har du koll på vilket avsnitt det är och var jag kan hitta det? Jag är väldigt tacksam för tips om detta!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Senast redigerad av Hejdarn den mån maj 28, 2012 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Thomas
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Jag frågade racepolaren om han fått ner pulsen än. :mrgreen:
Det här var hans svar:

"Ha ha, jodå men det tog en halvtimme innan gelen i benen runnit ut
Jisses vilken åktur, att det kunde vara så kul att åka bil. Drömde om turen på morgonen efter , å det var ingen mardröm. Sjukt bra väghållning, det var vida över min förväntan, cab dessutom. Drag hade jag förväntat mig men även det var över förväntan. Härligt orr när V8:an kom upp i varv å superfräcka avgasmällarna när QS klipper tändningen på fullgasväxlingarna å känslan av reggad banracingbil förstärktes ytterligare. För varje växling ökade trycket ner i stolen och det kändes som accet bara ökade ännu mer. Men allra mest var det väghållning och bromsar som imponerade.

Behöver du en resekamrat till Nurburgring nån gång, får du säga till."

Orginal C6 Z51 cab med tomatlåda förutom Johnny O'connell krängningshämmare satta på medium och B&B Fusion avgas. :)
Mvh
Thomas
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Ja, mitt minne svek mej! Ursäkta! Hade för mej att det var Jessa som körde C6:an med LS2 motor men det var det ju inte, det var han som var negativ! För att sedan bli positiv över Z 06:an och ännu positivare över ZR 1:an! Jag hade helt och totalt fel! Utom om ZR 1:an. Tack Hejdarn!
En annan sak jag inte kom ihåg var prisskillnaden mot sport Fiaten! 100k£!!!

Hälsningar Altzimer
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Skriv svar