Nybliven corvette ägare med funderingar.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Lången
Nykomling
Nykomling

Nybliven corvette ägare med funderingar.

Inlägg av Lången »

Köpte mig en -93 corvette i helgen :D Är än så länge väldigt nöjd med bilen, den har fått sig lite godis under huven. Hooker headers, rejält vass kam från comp cams( ska kolla vilka värden de är på den) så den ruppar fint på tomgång. Beheevie fjädrar och rullvippor samt lätt puttsade orginal toppar, 3" avgas hela vägen. Lådan ska tydligen oxå vara lite preppad, men vet ej vad som är gjort i den.

Nu till frågorna, lådan växlar på tok för tidigt, trycker jag plattan i mattan så växlar den redan vid 3500 varv, har kolla vajern till lådan och försökt att sträcka den men vet inte riktigt hur man gör så de har inte blivit nån skillnad när jag försökt. Nån som har nån aning om vad de kan vara för för fel?

Sen undrar jag om man kan mappa styrsystemet själv? Hur brukar ni göra då ni slänger i grejor under huven för lite extra kusar, eftermarknadsinsprut? Ja de var dom frågorna jag hade nu, lär säkert komma fler:)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Nybliven corvette ägare med funderingar.

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Lången

Kul att du köpt dej en riktig bil! Grattis! :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Lången
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lången »

Tack ska du ha Magnum :D
Har varit ute i garage och försökt sträcka vajern ner till lådan för att få skrället att växla som den ska. Har läst här på forumet hur jag ska gå till väga, tryck in fjonkan på vajern, dra ut mojängen något och sen vrida på gasreglaget till max så det klickar några ggr. Vet inte hur många gånger jag gjort om proceduren utan resultat, den växlar så fort de börjar bli kul, typ 3500 varv :( gav upp för i kväll och när jag kom in så slog det mig att jag inte kollat så att vaijern verkligen är i kopplad i lådan. Så de ska jag kolla i morgon, och jag håller tummarna på att den har hoppat ur bara.
Lången
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lången »

Vaijern verkar sitta som den ska i lådan:(
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Thure »

Hejsan!
Tror du skall prova att trycka in spärren och dra fästet(vajern) så långt det går(obs! viktigt),sen vrida gasspjället till max
sen skall det klicka en eller ett par ggr beroende på hur sträckt vajern är från början,Drar man inte hela vägen så är det
risk att den inte sträcks tillräckligt, kan inte bli för sträckt det ser spärren till (klicket).
Lycka till
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Lången
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lången »

Jag har gjort exakt så flera ggr. Kopplade även lös vajern uppe vid spjället och drog den till max förhand ocharkerade vajern alldeles vid höljet med tuschpenna, kopplade ihop allt om proceduren och trampade orsaken u mattan och märkningen på vaijern kom fram, så den är så spänd den kan bli. Tror de är något annat sim är knas i lådan, förra ägaren ska ha reniverst den och stoppat i ett shift lit, tror inte de vart riktigt gjort tyvärr:(
Lången
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lången »

Har beställt ett governor kitt nu, och hopoas jag får till lite roligare växlingspunkter efter lite laborerande med det.
Skriv svar