Corvette C6 Z51 orginalbromsarna vid bankörning
Corvette C6 Z51 orginalbromsarna vid bankörning
Det går lite elaka rykten från några säljare att Corvettens (Z51) bromsar inte alls håller för bankörning. Typ 2 varv på Gotland Ring och sedan har de överhettat. Vad säger expertisen om det? Är det bara underdimansionerat skräp som måste kastas?
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Corvette C6 Z51 orginalbromsarna vid bankörning
C5ans originalbromsar som är mindre än C6Z51 dög till förra generationens Camaro Cup bilar.Hejdarn skrev:Det går lite elaka rykten från några säljare att Corvettens (Z51) bromsar inte alls håller för bankörning. Typ 2 varv på Gotland Ring och sedan har de överhettat. Vad säger expertisen om det? Är det bara underdimansionerat skräp som måste kastas?
Om man tävlar med C5ans bromsar får man räkna med att byta belägg/skivor regelbundet men det är billiga och lätta jmf med större bromsar.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Corvette C6 Z51 orginalbromsarna vid bankörning
Min lilla erfarenhet av bromsar o Gotland Ring är i o försig med en Viper GTS där är org bromsarna under dimensionerade.
Första gången man körde runt minns jag att här behöver man knappt bromsa alls. Det var ju för att man körde så sakta !
Sen när man börjar bli lite varm i kläderna så börjar det bromsas alldeles för länge o mycket. Då går det åt belägg o bromsarna överhettar, minns att en allmänhetenskörning körde jag slut på en omgång nya belägg fram. Nästa steg i körningen är att man börjar
bromsa som man bör. Hårt o kort då håller bromsarna mycket bättre.
Detta är inget svar på C6 Z51 bromsarna. Men jag tror körstilen är det avgörande !
Tar dom slut på två varv på Gotland Ring får du nog stå på bromsen varven runt
Första gången man körde runt minns jag att här behöver man knappt bromsa alls. Det var ju för att man körde så sakta !
Sen när man börjar bli lite varm i kläderna så börjar det bromsas alldeles för länge o mycket. Då går det åt belägg o bromsarna överhettar, minns att en allmänhetenskörning körde jag slut på en omgång nya belägg fram. Nästa steg i körningen är att man börjar
bromsa som man bör. Hårt o kort då håller bromsarna mycket bättre.
Detta är inget svar på C6 Z51 bromsarna. Men jag tror körstilen är det avgörande !
Tar dom slut på två varv på Gotland Ring får du nog stå på bromsen varven runt

ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Re: Corvette C6 Z51 orginalbromsarna vid bankörning
Jag har ej åkt bana men autoban i germany är tufft för bromsarna om man kör som en idiot(det gör man när det är fri fart och bmw m5 o.s.v utmanar hela tiden).Då sprack mina i hålen så jag bytte skivor till i år.Sedan bytte jag bromsvätska till en med högre kokpunkt(dot 4).När jag bytte vätskan sög jag ur det mesta av den gamla bromsvätskan i behållaren och öppna ok för ok tills nya vätskan kom fram(tar 1 timme).nya vätskan har ju en annan färg(ate är blå)så då ser du när den kommit fram till oket.Jag hadde ingen tryckpump utan lät vätskan rinna själv.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette C6 Z51 orginalbromsarna vid bankörning
Innan man helt dömer ut, överhettade fram eller bak eller både fram och bak och vad är det som överhettas?Hejdarn skrev:Det går lite elaka rykten från några säljare att Corvettens (Z51) bromsar inte alls håller för bankörning. Typ 2 varv på Gotland Ring och sedan har de överhettat. Vad säger expertisen om det? Är det bara underdimansionerat skräp som måste kastas?
Överhettning kan ju bero på olika orsaker; fel belägg, fel vätska, brister i bromsteknik hos chauffören, TCS inkopplad osv..

Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette C6 Z51 orginalbromsarna vid bankörning
Precis. Kassa förare är väl alltid vanligaste felet.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Corvette C6 Z51 orginalbromsarna vid bankörning
Standard C5/C5 Z06 och C6/C6 Z51 fungerar väldigt bra på bana, ett bra belägg är det som behövs och gärna att man kompletterar med en bättre kylning av frambromsarna oavsett om man gör något eget eller köper något färdigt. Största boven när det gäller överhettade bromsar är oftast föraren/bromstekniken som redan nämts, inte hårdvaran i bilen 

Re: Corvette C6 Z51 orginalbromsarna vid bankörning
vad för belägg rekomenderas då?om man kör gata och ibland bana?.det finns ju en uppsjö sådana.
Re: Corvette C6 Z51 orginalbromsarna vid bankörning
Original skivor & belägg räcker långt.
Jag tror att jag utan problem kan köra 3 tävlingar med en uppsättning original belägg/skivor &(R-)däck.
MEN kom ihåg att byta bromsvätska, köra in nya belägg, bromsa rätt, hålborrade skivor spricker lätt, SMÅ sprickor är inget problem.
Om du byter till hårdare belägg flyttar du slitaget till skivorna.

Jag tror att jag utan problem kan köra 3 tävlingar med en uppsättning original belägg/skivor &(R-)däck.
MEN kom ihåg att byta bromsvätska, köra in nya belägg, bromsa rätt, hålborrade skivor spricker lätt, SMÅ sprickor är inget problem.
Om du byter till hårdare belägg flyttar du slitaget till skivorna.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Corvette C6 Z51 orginalbromsarna vid bankörning
Mina C4a original bromsar (Något sämre än 245 diesel bromsar) fixade 40min i sträck på mantorp. Med orginalbeläggen, men har vattenkylning... som gör en JÄ**la skillnad innan vattnet kom till höll bromsarna 3-4 varv innan det var dax för besök i spenaten 

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Corvette C6 Z51 orginalbromsarna vid bankörning
Din vattenkylning är enkelt, billigt & effektivtJake skrev:Mina C4a original bromsar (Något sämre än 245 diesel bromsar) fixade 40min i sträck på mantorp. Med orginalbeläggen, men har vattenkylning... som gör en JÄ**la skillnad innan vattnet kom till höll bromsarna 3-4 varv innan det var dax för besök i spenaten

40 minutersbankörning med Jake = FULLbroms ca 250 ggr och däremellan FULLgas, vilket torde motsvara 2 - 3 års normal gatkörning
MEN på den tiden det begav sig var faktiskt C4ans bromsar bättre än både Ferrari & Porsches

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug