Illustration värmepaket
Illustration värmepaket
Hej
Jag letar efter en illustration på var de olika spjällen sitter för värme/kyla i en C4 -89. I nuläget går det inte att stänga av varmluften och ens få in luft utifrån eller från ACn utan att passera värmeelementet. Jag har förstått att det finns vacuumstyrda spjäll som reglerar men utan att veta var jag ska stoppa in fingrarna och leta så tänkte jag spara lite tid och möda genom att be om er hjälp.
Någon?
/Ingemar
Jag letar efter en illustration på var de olika spjällen sitter för värme/kyla i en C4 -89. I nuläget går det inte att stänga av varmluften och ens få in luft utifrån eller från ACn utan att passera värmeelementet. Jag har förstått att det finns vacuumstyrda spjäll som reglerar men utan att veta var jag ska stoppa in fingrarna och leta så tänkte jag spara lite tid och möda genom att be om er hjälp.
Någon?
/Ingemar
Re: Illustration värmepaket
Först har du vanlig Ac eller klimatanläggning?
Har du klimatanläggning har jag varit med om att allting hängt sig,men efter att ha brutit strömmen och bilen kallnat av fungerade allt igen..
men vad fungerar?
Har du klimatanläggning har jag varit med om att allting hängt sig,men efter att ha brutit strömmen och bilen kallnat av fungerade allt igen..
men vad fungerar?
Hej.
Det är klimatanläggning men jag vet inte om den funkar som den ska. Men om jag vet var spjällen sitter så kan jag styra dem manuellt tills jag fått ordning på resten. Ska testa det där med bryta strömmen också.
Det som verkar funka är fläktstyrningen och några av de programval som finns på panelen. Det händer grejjer men det kommer bara varmluft på olika sätt.
Det är klimatanläggning men jag vet inte om den funkar som den ska. Men om jag vet var spjällen sitter så kan jag styra dem manuellt tills jag fått ordning på resten. Ska testa det där med bryta strömmen också.
Det som verkar funka är fläktstyrningen och några av de programval som finns på panelen. Det händer grejjer men det kommer bara varmluft på olika sätt.
Men på temp displayen vad står det där?(samma som utetemp)ingsod skrev:Hej.
Har den kanske slocknat?
Prova att stega ner tempen till vänster?
Funkar inte acn vill det gärna komma in rätt så varm luft ändå,antagligen för att det avges rätt så mycket värme runt luftinsläppet..
Sitter listen bak till som ska täta mot huven som den ska?
Eljest kan du ju dra in varmluft från motorrummet också.
Nej tempdisplayen visar både ute utetemp och den temperaturen jag skulle vilja ha inne men det kommer bara varmluft hur jag jag än gör. Själva kontrollpanelen visar info som om den funkar utmärkt men resultatet är bara varmluft.
Det måste sitta nåt kall/varmblandningsspjäll nånstans som leder luften en annan väg än genom värmepaketet, för jag får inte ens in luft utifrån.
Listen du nämner, tätar den mellan huven och vadå?
Det måste sitta nåt kall/varmblandningsspjäll nånstans som leder luften en annan väg än genom värmepaketet, för jag får inte ens in luft utifrån.
Listen du nämner, tätar den mellan huven och vadå?
-
- Corvettefanatiker
Listen sitter frammanför luftintaget och tätar mot huven.
här är lite prylar som berör värmen
http://www.ecklerscorvette.com/catalogs ... r&x=30&y=3
här är lite prylar som berör värmen
http://www.ecklerscorvette.com/catalogs ... r&x=30&y=3
Det suger vacuum i en liten slang som går till vacuumtanken (lossade och kollade). "Bollen" sitter längst fram till vänster (framför hjulet)
När jag satte på kylan så började kompressorn slå till, först bara några varv, slog av och på men senare mer och mer men någon kyla kommer det ej, bara värme. När kompressorn går, går primärfläkten men sekundärfläkten verkar död. Men den går väl inte igång förrän motorn blir ordentligt varm antar jag.
Hittade inget luftintag till fläkten. Är det möjligen samma som till insuget så sitter intaget före kylaren längst fram väl avskiljd?
När jag satte på kylan så började kompressorn slå till, först bara några varv, slog av och på men senare mer och mer men någon kyla kommer det ej, bara värme. När kompressorn går, går primärfläkten men sekundärfläkten verkar död. Men den går väl inte igång förrän motorn blir ordentligt varm antar jag.
Hittade inget luftintag till fläkten. Är det möjligen samma som till insuget så sitter intaget före kylaren längst fram väl avskiljd?
-
- Corvettefanatiker
Hejs
Blir röret mellan kompressor & "kylpaketet" (vet inte vad det heter) kallt?
Blir röret mellan kompressor & "kylpaketet" (vet inte vad det heter) kallt?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Varmt i ingågen från kylaren till kompressorn och riktigt kallt i utgången och kallt till och från den cylindriska behållaren och fortfarande kallt in i ventil/värmepaketet.
Verkar ju som om ventilpaketet hängt sig?
Är vi tillbaka på Ingos första förslag ovan?
Nåt att tänka på om man lyfter batteripolen en stund?
Verkar ju som om ventilpaketet hängt sig?
Är vi tillbaka på Ingos första förslag ovan?
Nåt att tänka på om man lyfter batteripolen en stund?
-
- Corvettefanatiker
Hejs
Bra att ac:n fungerar i alla fall! Tyvärr kan jag inget om själva styrningen på en C4:a...
Bra att ac:n fungerar i alla fall! Tyvärr kan jag inget om själva styrningen på en C4:a...
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Jo verkar som om något spjäll hängt sig,frågan är om det är felsignal eller felaktig funktion..
men kolla att bryta strömmen det funkar ofta.
men kolla att bryta strömmen det funkar ofta.
Har brutit strömmen från batteriet men ingen skillnad. När kompressorn går
arbetar kupéfläkten på fullvarv men släpper bara igenom het varmluft.
Fler tips?
arbetar kupéfläkten på fullvarv men släpper bara igenom het varmluft.
Fler tips?
-
- Corvettefanatiker
Hejs
Styrs allt elektriskt, inget vacum?
Styrs allt elektriskt, inget vacum?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Vet faktiskt inte. Trodde att det var elstyrt men det kanske är vacuumventiler i reglagepanelen. Måste nog kolla på det.
Funkar AC´n? Har den funkat förut? Om kompressorn slår på och av hela tiden så kanske du har för lite köldmedium (R12?)? Om AC´n inte funkar så kommer det nog ganska varm luft, man tycker att det borde komma luft med samma temp som ute men det gör det nog inte, Ingo antydde också detta.
Att primärfläkten går tyder dock på att AC´n funkar. Den andra fläkten (framför kylaren) ska bara gå igång när motorn är riktigt varm, en bit över 100 grader. Vad händer med vattentempen om du ligger i en bilkö, håller den 92 kanske eller över 100 grader?
Luftintag till fläkten? Den tar nog luft från plastgallren nedanför torkarna.
Att primärfläkten går tyder dock på att AC´n funkar. Den andra fläkten (framför kylaren) ska bara gå igång när motorn är riktigt varm, en bit över 100 grader. Vad händer med vattentempen om du ligger i en bilkö, håller den 92 kanske eller över 100 grader?
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Ja AC-kompressorn verkar fungera iaf men det kommer ju bara varmluft i bilen. Men eftersom det blir kallt i ledningen från kompressorn så tror jag att vi kan utesluta det så länge.Hot Rod skrev:Funkar AC´n? Har den funkat förut? Om kompressorn slår på och av hela tiden så kanske du har för lite köldmedium (R12?)? Om AC´n inte funkar så kommer det nog ganska varm luft, man tycker att det borde komma luft med samma temp som ute men det gör det nog inte, Ingo antydde också detta.
Tempen går upp till ca 110 grader i bilköer och sen antar jag att fläkten går igång för sen sjunker den ner till en bit under 100.
Ska kolla luftintaget vid torkarna.
Jag har läst i en handbok att det sitter ett vacuumkluster bakom reglagepanelen och den tänker jag fokusera lite på när jag åker dit nästa gång
Återkommer...
Min gissning är att du har felet i AC-anläggningen.
Primärfläkten (bakom kylaren) ska gå hela tiden om du har tryck i AC-systemet. Det verkar den inte göra om vattentempen går upp till 110 grader och det vanligaste felet att den inte går konstant är just att AC´n inte fungerar. Då slås den på först när vattentempen är hög. Sekundärfläkten (framför kylaren) slår till vid ännu högre temp så den går sällan, behöver alltså inte vara död.
Går AC-kompressorn konstant eller slår den på-av-på-av hela tiden?
Ska du skruva själv med bilen så rekommenderar jag GM´s röda original servicemanual, finns inget bättre http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=c ... &_from=R40
Primärfläkten (bakom kylaren) ska gå hela tiden om du har tryck i AC-systemet. Det verkar den inte göra om vattentempen går upp till 110 grader och det vanligaste felet att den inte går konstant är just att AC´n inte fungerar. Då slås den på först när vattentempen är hög. Sekundärfläkten (framför kylaren) slår till vid ännu högre temp så den går sällan, behöver alltså inte vara död.
Ska du skruva själv med bilen så rekommenderar jag GM´s röda original servicemanual, finns inget bättre http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=c ... &_from=R40
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
Eftersom att fläkten till ac,n går i princip ständigt så äts kolen upp och den pajar.Hot Rod skrev:Min gissning är att du har felet i AC-anläggningen.
Kolla att den fläkten fungerar överhuvudtaget,enklast genom att snäppa lös strömförsörjningen och dra två kablar från batteriet.
Ja, det är nog ett bra förslag från Ingo.
Låt bilen stå på tomgång med huven öppen o kolla vad som händer med fläktarna när tempen stiger.
Låt bilen stå på tomgång med huven öppen o kolla vad som händer med fläktarna när tempen stiger.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
Så. Nu har jag vatt på´n igen.
Det där med vacuumkluster gäller endast manuella reglage. Bakom min panel fanns bara elektronik. Vidare kan jag konstatera följande:
Primärfläkten fungerar som den skall. Extrafläkten har iofs inte startat men det har ingen betydelse för mitt problem. Värmen i kupeutblåset stiger i takt med att motorn blir varm och motortempen beter sig som den bör. ACn verkar fungera utmärkt, tryckröret är iskallt och returröret varmt som ...
Tätningslisten i bakkant på huven sitter där den ska.
Ingo: När du säger AC-fläkt, menar du vanliga kupefläkten? Den går som den ska f.ö.
AC-kompressorn slår till när jag aktiverar "auto" eller annan "kall-funktion" på panelen. Den släpper när jag trycker "off"
Vad gäller primärfläkten så startar den när motorn blir varm (drygt 100). Då går temperaturen ner och då slår fläkten av tills det blir varmt igen.
HotRod: Har du nån ide på vad i AC-systemet som inte fungerar eftersom primärfläkten inte går igång? Det är ju kallt ända fram till där rören går in i värmepaketet.
Värmepaketet verkar sitta framför passagerarplatsen men då mina akrobatiska egenskaper inte medger ryggläge på golvet så skulle jag vilja ta bort kudden och komma in den vägen istället. Någon som har bra tips på arbetsgång?
Det där med vacuumkluster gäller endast manuella reglage. Bakom min panel fanns bara elektronik. Vidare kan jag konstatera följande:
Primärfläkten fungerar som den skall. Extrafläkten har iofs inte startat men det har ingen betydelse för mitt problem. Värmen i kupeutblåset stiger i takt med att motorn blir varm och motortempen beter sig som den bör. ACn verkar fungera utmärkt, tryckröret är iskallt och returröret varmt som ...
Ingo: När du säger AC-fläkt, menar du vanliga kupefläkten? Den går som den ska f.ö.
AC-kompressorn slår till när jag aktiverar "auto" eller annan "kall-funktion" på panelen. Den släpper när jag trycker "off"
Vad gäller primärfläkten så startar den när motorn blir varm (drygt 100). Då går temperaturen ner och då slår fläkten av tills det blir varmt igen.
HotRod: Har du nån ide på vad i AC-systemet som inte fungerar eftersom primärfläkten inte går igång? Det är ju kallt ända fram till där rören går in i värmepaketet.
Värmepaketet verkar sitta framför passagerarplatsen men då mina akrobatiska egenskaper inte medger ryggläge på golvet så skulle jag vilja ta bort kudden och komma in den vägen istället. Någon som har bra tips på arbetsgång?
Jag menar den bakre fläkten bak kylaren(kan skilja var den sitter på olika modeller och årgångar)ingsod skrev:Så. Nu har jag vatt på´n igen.
den startar när acn slås till.
den andra är en nödfläkt som inte går igång förrän motorn är rejält varm.
ok då verkar det vara justAC-kompressorn slår till när jag aktiverar "auto" eller annan "kall-funktion" på panelen. Den släpper när jag trycker "off"
har aldrig haft bort kudden men tror det är tätt under.Värmepaketet verkar sitta framför passagerarplatsen men då mina akrobatiska egenskaper inte medger ryggläge på golvet så skulle jag vilja ta bort kudden och komma in den vägen istället. Någon som har bra tips på arbetsgång?
Ditt problem måste vara att någon spjällmotor hängt sig /eller pajat
Ingo skrev:Ditt problem måste vara att någon spjällmotor hängt sig /eller pajat

Nja, egentligen inte. Tyckte bara att det var suspekt att du inte får nån kalluft + att primärfläkten inte går när AC´n är igång. Lite märkligt att den inte går trots att röret in i kupen är kallt. Dina fläktar skiljer sig från mina men enligt min 1996 service manual så ska "AC head pressure above 189 psi" starta mina fläktar. Hittade denna bild i min service manualingsod skrev:HotRod: Har du nån ide på vad i AC-systemet som inte fungerar eftersom primärfläkten inte går igång? Det är ju kallt ända fram till där rören går in i värmepaketet.
Värmepaketet verkar sitta framför passagerarplatsen men då mina akrobatiska egenskaper inte medger ryggläge på golvet så skulle jag vilja ta bort kudden och komma in den vägen istället.

Vad gäller ryggläge på golvet så är det enkelt att skruva bort passagerarstolen, sitter med 4 skruvar + ev några sladdar.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
Jag har samma problem med min bil håller på att driva mig till vansinne med all varmluft.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Nu är GMs lilla röda beställd från uvesaa så problemet är snart löst. Hur svårt kan det vara?

Kan var ac programmern som sitter ovnför förar fötterna dit alla vakumslangar går, tyvärr dyr ca 250-300 dollar men finns instruktioner på nätet hur man löder om dom.
Som sagt någon spjällmotor som inte vill vara med man bprde ju kunna lägga 12v på dom och kolla om dom rör sig
alternativt hela ac enheten i instrumentbrädan
Ska grotta vidare då jag ledsnat på varmluften tror det är 3:e sommarn nu med fullt sprut på värmen
Som sagt någon spjällmotor som inte vill vara med man bprde ju kunna lägga 12v på dom och kolla om dom rör sig
alternativt hela ac enheten i instrumentbrädan
Ska grotta vidare då jag ledsnat på varmluften tror det är 3:e sommarn nu med fullt sprut på värmen
Vit 1989 Corvette
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram