Jag har frågat förut, men har inte riktigt lyckats lista ut hur jag skall kunna åtgärda det, så jag frågar igen:
Jag har problem med att styrstången kan vicka i sidled och höjdled på min tilt och teleratt. Jag trodde förut att det berodde på slitna kullager, men har senare fått intrycket av en tidigare diskussion här att det kanske helt enkelt beror på ett fäste vars skruvar har gängat ur sig.
Då fattade jag det som om det gick att åtgärda detta genom att ta bort kåpan som sitter runt rattstången. Problemet är att den kåpan är formad runt tändningslåset bland annat och därför inte går att dra av, ens om man lossar ratten. Jag fattar inte riktigt hur man skulle kunna få bort eller flytta denna kåpa utan att demontera rattstången fullständigt?
Måste man lossa rattstången i motorrummet för att kunna komma åt detta, eller vad?
Styrning, gammalt ämne, ytterligare fråga.
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Styrning, gammalt ämne, ytterligare fråga.
Har också samma problem med min tilt/tele. Min vickar mest i höjdled i själva "tilt-leden". Skulle vara mycket tacksam om någon vet hur man åtgärdar det hela.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Det låter troligt som du säger att det är den nedre kåpan som det syftades på. Tyvärr känns det som om glappet sitter under den helgjutna delen men jag skall försöka kolla in därifrån nästa gång jag är vid bilen. Tyvärr är ju mitt objekt en bit ifrån mig under vintern så det kanske inte blir förrän i mars jag hinner kika. Om jag inte hinner i helgen.
Jag kan i alla fall säga att jag INTE ger mig på att plocka ner hela rattkolumnen själv. Jag har stått med en gång när en annan person plockat ner den för att komma åt en trasig tändningsdetalj. Vågar inte stå där med en raserad rattstång utan möjlighet att sätta ihop den sedan. *rys*
Jag kan i alla fall säga att jag INTE ger mig på att plocka ner hela rattkolumnen själv. Jag har stått med en gång när en annan person plockat ner den för att komma åt en trasig tändningsdetalj. Vågar inte stå där med en raserad rattstång utan möjlighet att sätta ihop den sedan. *rys*
Erik OM felet sitter inne i rattaxel är det nog klokt att inte ge sig på den sjölv,,,
Jag har en kompis som är ev väldigt få i Sverige som kan sånt därm,,,han jobbar hela dagarna med rattaxlar,,,och på helgerna flyger han runt landet (på kundens bekostnad)och sätter ihop axlar som folk tagit isär,,,OM du tror felet sitter där kan du ringa mig så ska jag förmedla telefonnumret till honom
mvh R
Jag har en kompis som är ev väldigt få i Sverige som kan sånt därm,,,han jobbar hela dagarna med rattaxlar,,,och på helgerna flyger han runt landet (på kundens bekostnad)och sätter ihop axlar som folk tagit isär,,,OM du tror felet sitter där kan du ringa mig så ska jag förmedla telefonnumret till honom
mvh R