Går inte på alla 8cyl vid låga varv

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast

Går inte på alla 8cyl vid låga varv

Inlägg av afa_77 »

Har idag äntligen fått igång min bil och när den då startar går den som den ska men vid låg fart alltså lågt varvtal med drivning går den inte på alla åtta, kolla bilderna nedan

Plockade bort stiften för att kolla, har kört ca 3,5-5 mil men tänkte ändå kolla det borde ju avslöjja en del ändå. Den första bilden visar stiften ifrån den vänstra cyl banken
Bild
Dessa stift är det ju inte så mycket att orda om men kolla dom 4 andra :shock:

Dessa stift är alltså ifrån den högra cyl banken och dom har ju inte gått längre dom men jäklar annamma som dom ser ut
Bild

Ha ni några förslag på vad som kan va galet? En tanke är att jag monterat fel lamdasonder då jag har haft alla fyra liggandes i samma låda, eller är dessa fyra likadana? Om en lambda är trasig kan det bli så här så fort då?
Tänkte imorgon skifta sonderna och se ifall vänstra sidan blir lika sotiga som den högra bliv
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Går inte på alla 8cyl vid låga varv

Inlägg av vette.se »

- Kan bli så om man råkat skifta vänster/höger lambda, dvs kopplat in den högra lambdan till kontakten som hör till den vänstra och den vänstra till den högra.
- Kan bli så om du har den vänstra/högra lambdan sittandes för tätt ihop, dvs båda lambdorna får avgaser från båda sidorna av motorn.
- Trasig lambda, du ser det enkelt om du ansluter en voltmeter på utsignalen från respektive lambda, switchar den mellan 0-1 volt så är det ok, har den konstant spänning så är något fel.

Sen kan det självklart vara något med spridarna eller tändspolarna på ena sidan, mät att du har +12V och jord till varje tändspole, mät också i spridarens kontakt på rosa kabeln att du har +12V, enklast är om du har tändningen på utan att ha motorn igång.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar