Döm om min (panikartade) förvåning när oljan knappt snuddade vid mätområdet. Jag har för mig att man skall kolla oljan när man vart ute och kört och oljan är varm, vänta ett par minuter och sen kika på stickan. Körde in den i garaget och lät den stå några timmar och kollade igen. Nu var nivån uppe på typ 75% på det streckade området. Fint så men tänkte för säkerhets skull köpa en liter och ta med. Ringde Chevroletverksta`n. Dom hade semesterstängt men kvinnan i växeln sa om det var nåt akut så fanns det en GM-mekaniker på plats. Frågade honom om han hade Mobil1 5W30 inne som var godkänd av GM. Jajemän, det fanns.
Åkte in på lunchen. Det enda som fanns var 0W40 ESP. GM-mekanikern var som bortblåst, frågar en kundmottagare:
- Jo, den kan du ha, den har vi till alla våra bilar.
- Må så vara men jag kör ju en Corvette. Det står ju inte GM 4718M någonstans på flaskan.
- Eeeee?
- Skall det inte stå specifikation 4718M om den godkänd av GM för Corvette?
- Det vet jag ingenting om.
- Det står iof sig Dexos men det är ju en tvåa framför, är inte det för diesel?
- DIESEL???
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =5&t=15360
Det blir ingen olja, på väg ut till bilen kommer en mekaniker, jag berättar om mitt dilemma med stickan och frågar honom om vi kan ta en titt. Nu är nivån strax ovanför strecket, berättar att den stiger till 75% när all olja är i tråget. Han blir plötsligt osäker och ringer upp verkstadschefen. På telefon har vi en lång diskussion hur länge är man skall vänta innan man ska kolla oljan. Vi kommer överens om att det är en stor motor och man skall vänta 10-15 minuter

TREVLIG SOMMAR