Ny Vette + museum delivery?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
mikef
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 22, 2003 12:13
Ort: Bromma

Ny Vette + museum delivery?

Inlägg av mikef »

Hej, funderar på att kanske utnyttja det bra dollarläget och förverkliga drömmen med en ny vette samt få den med ”museum delivery” för att sedan skeppa hem den.

– har någon gjort detta och kan komma med goda råd?

– hur köper man billigast, via svensk säljare, amerikansk bilfirma med skeppningsmöjligheter eller helt själv?

– hur svårt är det att köpa och ta in en vette helt privat?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

ta hem själv

Inlägg av Ingo »

Än så länge kan man väl ta hem en bil för eget bruk,men lyshelvetet får man väl ändå,men det kanske går att beställa europa modell?.Vet att dom som vill ta hem en ny Mustang måste bullerprova om dom inget intyg kan skaffa(vilket Ford i Sverige inte skriver ut),men GM borde väl skriva ut intyg?.Ska följa den här tråden med intresse.
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Jag tog in en -96:a i höstas. Glöm inte att räkna med tull och moms, det blir ganska mycket om Du skall ta in en splitt ny.
Jag hade nog undersökt om man kan "mellanlanda" den i Holland eller så, för att komma undan tullen och momsen. Jag brydde mig inte om detta, men inser ju att det finns mycket pengar att spara på det. Jag vet dock inte praktiskt hur det går till - kanske måste man känna nån i tex Holland som kan vara ägare några dagar innan Du tar hem den till Sverige.
Eller så finns det andra lösningar.
Vad gäller frakten hem så kan jag rekommendera HUAL, det är ett norskt rederi, typ som Wallenius Lines, som fraktade hem min bil.
Det kostade ca 7-800 dollar, försäkring tillkommer.
För övrigt kan jag önska lycka till, Du kommer inte ångra Dig, hela importprocessen var kul och inget jag skulle vilja vara utan.
Igenom bilprovningen var inte några större problem för mig, men det går nån gräns för bilar tillverkade efter 1 oktober 1996, vad gäller bullerprovning etc. Kolla noga med SBP så Du slipper stora besvikelser och kostnader......
/Christian Nilsson
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Jo en sak till!

Innan jag till slut köpte min bil av en privatperson på Long Island, så hade jag flitig kontakt med ett företag i Texas som heter Corvette Country. Tyvärr såldes "min bil" precis dagen innan jag skulle slå till....
Fick mycket bra förtroende för dem, kontakta dem för en prisuppgift kanske?

www.corvettecountry.com

/Christian Nilsson
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Cujo
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre dec 26, 2003 14:22

Inlägg av Cujo »

Vet inte om det stämmer, men det kan vara bra att kolla upp i förväg. Läste i nåt importrepotage att man som privatperson inte kan köpa en fabriksny bil för export i USA. Utan måste gå via en bulvan.

Du vet säkert också att om du importerar din
vette själv, så gäller INGA garantier eller återkallningar. Du får bekosta allt själv. Men det kanske går att teckan en sån där garantiförsäkring som sidoimportörerna (T ex Exclusive) gör. Å andra sidan, med tanke på skillnaden i pris kan du göra omfattande rep och ändå gå plus...

Canada har metersytemet, så att du får Euro instrument. Visserligen så är bilarna lite dyrare där, MEN (här följer en vild gissning) om det är så att prisskillnaden bara beror på momsen (Sales Tax), så borde du kunna få tillbaks den eftersom du exporterar bilen.

/
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Cujo skrev:Vet inte om det stämmer, men det kan vara bra att kolla upp i förväg. Läste i nåt importrepotage att man som privatperson inte kan köpa en fabriksny bil för export i USA. Utan måste gå via en bulvan.

Du vet säkert också att om du importerar din
vette själv, så gäller INGA garantier eller återkallningar. Du får bekosta allt själv. Men det kanske går att teckan en sån där garantiförsäkring som sidoimportörerna (T ex Exclusive) gör. Å andra sidan, med tanke på skillnaden i pris kan du göra omfattande rep och ändå gå plus...

Canada har metersytemet, så att du får Euro instrument. Visserligen så är bilarna lite dyrare där, MEN (här följer en vild gissning) om det är så att prisskillnaden bara beror på momsen (Sales Tax), så borde du kunna få tillbaks den eftersom du exporterar bilen./
Instrumenten är ju samma på alla corvetter (efter 84), sitter ju en knapp på instrumentpanelen som byter...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Cujo
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre dec 26, 2003 14:22

Inlägg av Cujo »

Jake skrev: Instrumenten är ju samma på alla corvetter (efter 84), sitter ju en knapp på instrumentpanelen som byter...
Till C5 (och C6) finns det både US och Euro instrumentkluster.
US har imperial-enheter och hastighetsmätaren är graderad till 200 (mph), men du kan få km/h visning (max 200 km/h) mha en knapptryckning. På Euro bilarna är hastighetsmätaren graderad till 300 (km/h) etc.

/
Skriv svar