Har konverterat från R12 till R134a bytt kondensor "pga läckage" och torkfilter.
Ac:n går ett "tag" när jag kopplat bort batteriet sen blinkar det grönt på Vent dispayen.
Kollat HVAC Diagnostic och får fram code 09 low freon.
är det fel på någon av givarna ?
Har inte hittat något värde ohm tal för dessa.
Systemet är ny fyllt ,är det för lågt tryck i systemet eller är någon av givarna trasig ??
Har HVAC Diagnostic om någon vill fördjupa sig i det.
Ac i Sverige ?? Men finns de ska de fan funka !!!
Glad för alla svar // Jw
AC fel cod 09 low freon.
Re: AC fel cod 09 low freon.
Mät först vilket tryck du har i systemet. Är trycket ok så har lågtycksvakten gått.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: AC fel cod 09 low freon.
Hej!
Även om du har nya komponenter och fått R134a fyllt i systemet innebär det inte att du kan ha ett nytt läckage, packningar osv.
Man kan trycka i spårvätska i systemet för att lättare identifiera läckaget.
Du kan även använda en elektronisk läcksökningsutrustning.
Kontrollera längs rör/slangar och runt de nya delarna efter olja, det tyder på läckage.
Vid en återfyllning av kylvätska ska systemet provtyckas och stå så en tid för att trycket i systemet ska vara konstant.
Ett oljebyte görs i systemet.
Efter det ska en vacumsugning göras (för få ut fukt, förångas) innan kylvätskan fylls på.
Har du gjort konverteringen på ett företag ska dom gjort de olika stegen som ovan, är det dålig eller ingen funktion efter deras arbete gäller ju garantin på jobbet.
Delar eller rör i aluminium som du inte har bytt kan ha ärgat under lång tid och läckage uppstår på nytt ställe.
Men som sagt det borde en seriös provtryckning ha visat.
Snakkes
Även om du har nya komponenter och fått R134a fyllt i systemet innebär det inte att du kan ha ett nytt läckage, packningar osv.
Man kan trycka i spårvätska i systemet för att lättare identifiera läckaget.
Du kan även använda en elektronisk läcksökningsutrustning.
Kontrollera längs rör/slangar och runt de nya delarna efter olja, det tyder på läckage.
Vid en återfyllning av kylvätska ska systemet provtyckas och stå så en tid för att trycket i systemet ska vara konstant.
Ett oljebyte görs i systemet.
Efter det ska en vacumsugning göras (för få ut fukt, förångas) innan kylvätskan fylls på.
Har du gjort konverteringen på ett företag ska dom gjort de olika stegen som ovan, är det dålig eller ingen funktion efter deras arbete gäller ju garantin på jobbet.
Delar eller rör i aluminium som du inte har bytt kan ha ärgat under lång tid och läckage uppstår på nytt ställe.
Men som sagt det borde en seriös provtryckning ha visat.
Snakkes
Corvette -92, LT1, 6-växlad manuell låda, targatak och röd.
Re: AC fel cod 09 low freon.
Har varit i kontakt med Vetteparts och de tror att det kan vara Orifice ventilen som "Klaggat" igen.
De är tydligen en ganska vanlig fel orsak få lite äldre ac system.
Har beställt en ny och hoppas att det löser sig nu.
Tycker dock att Ac firman borde vetat om denna ventil..
De är tydligen en ganska vanlig fel orsak få lite äldre ac system.
Har beställt en ny och hoppas att det löser sig nu.
Tycker dock att Ac firman borde vetat om denna ventil..
