Hjälp! det gnistrar!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Hjälp! det gnistrar!

Inlägg av C5 örebro »

hej vänner!

Nu har jag en sån där fråga som man nästan skäms över..

Kom hem från en veckas semester, skulle passa på att ta en sväng med C5:an i det fina solskenet. Märket redan när jag kom ner i garaget att fjärren inte funkade, öppnade med nyckeln istället.

Konstaterade att bilen var stendöd, och insåg att jag behövde leta på startkablarna. Ner med V70:in, ställd den jämte och anslöt kablarna enligt kostens regler. När jag kom till sista kabeln (minussladden som man ska koppla till motorblock eller likn.), slog det gnistor där ifrån. Släppte snabbt som ögat kopplingen där ifrån naturligtvis, väntade en stund, men det blev samma resultat även denna gång.

I denna ordning anslöt jag kablarna:
1. Volvons pluspol
2. Vettens pluspol
3. Volvons minuspol
4. Vettens minuspol (klämde fast klämman i metallen vid vattenpumpen)

Snälla hjälp mig, vad gör jag för fel. Eller kan det vara något annat? Olika batterietyper som inte talar "samma språk"?

Jag är beredd att bli idiotförklarad nu, men vill bara få igång vetten så jag kan ut o åka.

Tack på förhand! :)

Martin

Snälla, hjälp mig, vad gör jag för fel?
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Hjälp! det gnistrar!

Inlägg av chevette »

Hur mycket gnistrade det? Om det är något som drar ström så blir det lite gnister precis då du ansluter den sista klämman. När klämman sitter på plats så är det nog inget problem. Och lite förbrukning är det ju alltid, särskilt om du t.ex. hade en dörr öppen så innerbelysningen gick igång. Det går ju inte att lova något säkert så här på distans, men jag tror inte att det är något problem.
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

Första försöket så hann jag knappt märka hur mycket det gnistrade, men det gjorde det iaf. Andra gången höll jag nån sekund längre, det gnistrade bra och kom en smula rök, så jag släppte omgående.

Har ju använt startkablar tidigare, och precis som du säger så gnistrar det alltid till en bråkdels sekund, men här upplevde jag det som betydligt mer, dessutom när det kom lite rök vid andra försöket.

Nu är jag ju inte nån motor/el expert på något sätt, men vart ansluter man bäst minuspolen i vetten, är ju lite svårt att komma åt om man säger så. Jag kopplade den mot ett litet fäste nere vid vattenpumpen (tror jag), och det var där som sagt det slog gnistor.

Vad tror du, ni? :)
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

Jag skulle ansluta till minus på batteriet i Corvetten och sedan som sista anslutning i, typ, motorn på Volvon. Det är förmodligen lättare att hitta bra jord på den.
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

Kan man göra så?...alltså i den ordningen?
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

Är ju som sagt lite fundersam om det är olika batterityper...har ju alltid lyckats starta med startkablar tidigare, inga gnistor, mer än i det ögonblicket man ansluter till motorblocket... :(
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Det är helt normalt med lite gnistor om batteriet i Corvetten är tomt! Det ska däremot inte vara elsvets gnistor!
Jordpunkten spelar ingen roll, bara det är en del som ska vara jordad! T.ex. motorn. Efter du kopplat ihop Volvon med Corvetten så låt Volvon stå med motorn igång ett tag, 10 minuter eller så innan du försöker starta.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Var ditt batteri "stendött" kan du mycket väl ha kortslutning i det och då lär du nog se ett ordentligt "sprak" då du kopplat startkablarna.

Oavsett om du har kortslutning eller inte i ditt batteri har det tagit stryk av att vara fullkomligt urladdat och kommer aldrig att återfå sin fulla forna kapacitet.

Släng batteriet och köp ett nytt!

Kolla sedan laddspänning med det nya batteriet med en multimeter för att kontrollera så inte generatorn överladdar.

Skulle så vara fallet måste generatorn åtgärdas.

Oavsett har ditt gamla urladdade batteri tagit stryk och kommer aldig att uppnå sin fulla kapacitet igen.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

ja det här var inte lätt...

ja batteriet är helt dött, det händer ingen ting, inte ens låset till dörren via fjärren funkar. grejen är den att jag mest kört korta rundor, stadsturer där jag bor.
Men den har alltid startat lätt. Min tro är ju att det beror på det, dvs bara korta turer, som tömt batteriet.

Vad säger ni om det här med gnistorna? Jag har ju ryckt bort klämman typ efter 1,5 sekund, ska man våga den sitta på längre? kan det sluta slå gnistor?
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

C5 örebro skrev:ja det här var inte lätt...

ja batteriet är helt dött, det händer ingen ting, inte ens låset till dörren via fjärren funkar. grejen är den att jag mest kört korta rundor, stadsturer där jag bor.
Men den har alltid startat lätt. Min tro är ju att det beror på det, dvs bara korta turer, som tömt batteriet.

Vad säger ni om det här med gnistorna? Jag har ju ryckt bort klämman typ efter 1,5 sekund, ska man våga den sitta på längre? kan det sluta slå gnistor?
Ta bort batteriet och ladda med extern laddare först, dör det igen efter att par dagar eller liknande så är det bara att köpa nytt batteri, hur gammalt är batteriet som du har nu?
Ricky är inne på helt rätt spår btw.

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

batteriet bytes förra sommaren, dvs nytt för ca 1 år sedan. Det har ju underhållts laddad under vintern, och startade på första försöker i våras, så vill ju hellst inte tro det är dags för ett nytt redan nu, eller?
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

C5 örebro skrev:batteriet bytes förra sommaren, dvs nytt för ca 1 år sedan. Det har ju underhållts laddad under vintern, och startade på första försöker i våras, så vill ju hellst inte tro det är dags för ett nytt redan nu, eller?
Koppla bort batteriet helt från bilen, ladda med en riktig batteriladdare tills det är fullladdat, sen kopplar du in det i bilen igen och testa att köra bilen som vanligt.
Det är mitt tips. Har du otur kan ju även ett nytt batteri vara "dåligt", är det ett bra kvalitets batteri? Eller är det biltema?

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

Vet ni vad, det löste sig....läste på lite andra sidor om att göra i "omvänd" ordning vad gäller den svarta kabeln; anslut pluspolerna som vanligt mellan bilarna, när det kommer till minuspolerna, den svarta kabeln, så börja i "mottagarbilen, anslut till batteriets minuspol, sist till "givarbilen, fäst i motorblocket.

Jag tror att det kan ha göra med att det jag försökte fästa i var lite oxiderat, medans i volvon var det "rent".

Lyckligt slut iaf :)

tack för Era inputs och tips.

Mvh
Martin
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

tack Corvettefantast för ditt tips, det va du som ledde in mig på det spåret :)
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Var det alltså endast dålig kontakt mellan startkablarna som var orsaken till att du inte fick igång bilen?

Problemet med djupurladdat batteri kvarstår dock och har inte löst sig bara för att du lyckats starta bilen.

Risken finns att du kommer att köra sönder generatorn om ditt batteri inte är helt 100..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Hittade du någon anledning till att batteriet var tomt? T.ex. lyse på eller liknande?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Jag har ett helt nytt C6 orginalbatteri som jag hämtade ut förra veckan som du kan få till halva priset om du behöver.
ACDelco 590 CCA 110 RC.

Mitt batteri dog efter att ha varit djupurladdat. Bilen kunde stå ett par dagar och så var det tomt igen. :cry:
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

God morgon...

Ja det måste ju varit dålig kontakt som gjorde att den inte startade. Nu vet jag ju inte om det rent tekniskt hade nån betydelse att jag bytte ordning, jag anslöt ju den sista svarta klämman i Volvons motorblock, om det sen hade att göra med om metallen där var renare eller om det berodde på att vettens batteri fick två klämmor i kopplade vet jag ju inte. Hur som helst så gick den igång på första försöket.

Ska ta och köra en längre sträck idag, men precis som ni skriver så läser jag på andra sidan att batteriet bör laddas fullt med laddare. Vad säger ni om vilken typ av laddare man ska köpa? Sen har ju jag i bilen i ett hyresgarage, finns inget eluttag där, så bli tvungen att lossa batteriet och ta upp det till lägenheten. är det någon fara eller risk att låta den stå och ladda inomhus?

Hejdarn; Vad ska du ha för ditt C6-batteri? Vart bor du nånstans?

Magnum; jag vill ju fortfarande tro att mina korta turer är det som orsakat urladdningen. Min uppfattning är att när den står i garaget så är det minimal strömförbrukning, möjligtvis larmet som drar lite. Vad säger du?
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Jag skickade ett PM. :)

Corvetterna drar sjukt med ström när de står still.
Mvh
Thomas
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Total tomt batteri på en vecka? Nä, det är något fel! Batteri kass eller något som drar ström.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

Vad är det som drar så mycket ström när bilen står still egentligen?
Skriv svar