Bromsservo

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
4speed
Rookie
Rookie

Bromsservo

Inlägg av 4speed »

Planerar att montera bromsservo på min 70:a. Konstaterade att bromsservon har fyra bultar samtidigt som huvudcylindern har två bultar. Är det "bara" att borra hål för bromsservon eller är det något som jag bör tänka på? :?:
Bosse 267
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bosse 267 »

Hej 4speed :wink:
Jag minns inte exakt hur jag gjorde på min 71:a förra året men jag har för mig att jag sänkte servon så de översta pinnbultarna passade där de gamla bultarna satt i pedalstället. Det finns ett hål i pedalen längre ner som ska passa mittför tryckstången i servon och då går det att "raspa"ur glasfibern i torpedväggen och borra två nya hål för de nedre bultarna. Ring gärna.
/Bosse
Medlem 267
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Glöm inte att det är en annan huvudcylinder om du ska ha bromsservo. Den som ska va till servo har en cylinderdiameter som är 1/8 " mindre än den till servolöst system om jag inte minns fel. Skillnad är det dock det är jag helt säker på !

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
4speed
Rookie
Rookie

Inlägg av 4speed »

Tack för informationen, jag anade att det var lite mer och göra. Ska mäta var dom nedre hålen hamnar för det verkar trångt. Finns det någon annan bromsservo (2 bult) som passar, C4 verkar har just 2 bultar? Bosse 267, är skillnaden med bromsservo värt jobbet?
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Har du en SÅÅ fin bil som en -70 bör du inte sätta dit så mkt som inte är orginal...dels faller bilen i värde,,,och dels ser det bara kotigt ut....skaffa ett org. servo och mät ut var C/C hama borrra hål därefter,,,har för mig att du kan använda de 2 befintliga med lite tur.
OM du nu verkligen känner att du vill tynga ner bilen med ett servo....
mvh R
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Alltså enda problemet med servo är att det är trångt med en Bigblock i motorummet...

/Terner

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

lol sänka värdet hehe....
Det ligger i betraktarens öga. Om man äger ett musée kanske sånt ökar värde men vill man köra med bilen kan ju bra lösningar öka värdet!? Jag betalar iaf mer för en bil med goda köregenskaper. bromsservo e ju iofs en komfortsak kanske men iaf. nått man bör dock tänka på e kanske att utrymmet blir mindre i motorrummet,= mindre plats för större motor :wink: :D
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

frisk skrev:lol sänka värdet hehe....
Det ligger i betraktarens öga. Om man äger ett musée kanske sånt ökar värde men vill man köra med bilen kan ju bra lösningar öka värdet!? Jag betalar iaf mer för en bil med goda köregenskaper. bromsservo e ju iofs en komfortsak kanske men iaf. nått man bör dock tänka på e kanske att utrymmet blir mindre i motorrummet,= mindre plats för större motor :wink: :D
Hehe hur går det frisk? provkört än?

Min motor skulle varit i för en vecka sen men nytt strul hela tiden. Senaste var att det var fel flexplatta...avsedd för van med 6-bultsturbin.

Aja nästa skott blir på torsdag hoppas den kommer i då utan problem.

/Terner

2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

ja det ska vara frisken till att montera ett bromsservo från en transitbuss,,,*s*det ger ju kanske bättre egenskaper,,,*s*

Vet Du något som ger bättre egenskaper än Corvette orginal??
mvh
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:shock:
Har du inte hängt med???
Min nya motor ger bättre egenskaper än orginalmotorn :P
Så e det bara!!
Min stereoanläggning. Mycket bättre än orginal.
nya bustningar, stötdämpare, fälgar, dot-däck, kompressor..... vad e inte bättre?? som jag sagt tidigare. Utvecklingen har ju gått framåt.

skämt åsido, du har säkert rätt. Jag e novis på bilar men jag får kn...a! :wink:
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Skippa bromsservot o köp en snygg huvudcylinder i aluminium istället, det båda höjer utseendet och du får bättre bromskänsla.... Servo is for chicks..

Bild

Den vill jag ha :)
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Våga vägra servo! :D
Senast redigerad av Erik den ons jan 19, 2005 10:48, redigerad totalt 1 gånger.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

frisk trots alla de nya sakerna kör min gamla orginalbil 400 m 3 sek snabbare än din...*s*
och jag har redan läst mig till att du får knalla ....när din bil hela tiden går sönder...*s*

Håller annars med Tommy att Wilwoods nya huvudcylinder är fin...och spar vikt,,,jag har ifs fuskat och har en alu.cyl med dock av annat fabrikat
servo vare sig det är på styrning eller bromsar väger bara en massa och tar bort körkänslan...(min åsikt) sen ÄR det trevligt,,,på en vardagsbil...*s*
mvh
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

I rest my case :wink:
Användarens profilbild
4speed
Rookie
Rookie

Inlägg av 4speed »

Det blir nog servo. Har bytt rattstång till tilt/tele, motor mm så orginal är den inte. Hur gick det med stolarna Stingray? Funderar på att även byta dom till lite mer moderna men det är trångt = litet utbud på bra stolar till rätt pris.
Bosse 267
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bosse 267 »

Hej 4speed!
Jag förmodar att du köpt ett kit med servo och huvudcylinder vilken har större diameter än den utan servo (1 1/4) Du ska använda de gamla hålen till de övre på servon annars kanske det inte går att stänga huven.
Det är ganska trångt om man inte tar ner instrumentpanelen. Om det är värt besväret? tveksamt tycker jag. Det är nog enklare att friska upp skivor och belägg och på så sätt få bra bromsar

Bosse 267
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Håller med Bosse,,,,det är VÄLDIGT bökigt under instrumentbrädan...*s*
mvh R
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

För närvarande behåller jag orginal stolarna....

/Tommy
Användarens profilbild
4speed
Rookie
Rookie

Inlägg av 4speed »

Låter som att ett klokt val är att vänta med bromsservon, allt annat med bromsarna är nytt/ny svarvat. Tack för synpunkterna.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

tror det är klokt,,,Det ÄR äckligt trångt under brädan,,,och du ska upp med händerna i den lilla alkov som sticker ut i motorrummet (där som bromscyl. sitter),,,,aldrig mer....
mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

en fråga= Finns det nån bromsservo som inte bygger på bredden utan på längden istället?
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

frisk skrev:en fråga= Finns det nån bromsservo som inte bygger på bredden utan på längden istället?
Fick i 454:an idag i bilen. Det är gott och väl 15 mm mellan ventilkåpan och original bromsservo så det är lugnt :D

/Terner

Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo hehe
men nu har inte jag en 454 8)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

frisk skrev:jo hehe
men nu har inte jag en 454 8)
Oj oj oooj...Värst va stursk man kan va då.. :lol: :lol: :wink:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:oops:
inte menat så hehe
men det finns inte plats för en orginal, dock finns det ventilkåpa som e inbucktad men vill helst behålla dom jag har och ha en annan servo. en långsmal i alu kanske hade varit tjusigt :wink:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

vill minnas...."funktion var viktigast"...*s*,,,tror det är amazon eller 140 som har en långsmal historia som säkert faller i smaken då...med fästen är den ca 30-40 cm lång....men med liten diameter...*asg*
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Kul Terner!! Du har verkligen kämpat för att få känna dig belåten,,,Well done!
mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

4speed: Jag såg att du svarvat bromskivorna. Är det något jag också borde göra innan jag monterar dit min nyköpta skiva. Brukar skivorna vara skeva eller slå sig efter tillverkningen?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

gbak... Det är bara att montera,,,,inget problem för dig....gamla skivor blir repiga,,,,svarva är då en kompromisslösning istället för att köpa nya vilket alltid är bäst
mvh
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

2QIK4U skrev:Kul Terner!! Du har verkligen kämpat för att få känna dig belåten,,,Well done!
mvh R
Tack 8)

Nu är det roligaste kvar, att montera all kringutrustning på ett prydligt sätt bygga avgas med lagom muller osv.
Har också fått förmånen att köpa Pekkas gamla High Rise huv med air support så nu ska maskinen få frisk luft oxå ingen junken luft som kylaren värmt up hehe.

/Terner

Skriv svar