
Bromsservo
Bromsservo
Planerar att montera bromsservo på min 70:a. Konstaterade att bromsservon har fyra bultar samtidigt som huvudcylindern har två bultar. Är det "bara" att borra hål för bromsservon eller är det något som jag bör tänka på? 

Hej 4speed
Jag minns inte exakt hur jag gjorde på min 71:a förra året men jag har för mig att jag sänkte servon så de översta pinnbultarna passade där de gamla bultarna satt i pedalstället. Det finns ett hål i pedalen längre ner som ska passa mittför tryckstången i servon och då går det att "raspa"ur glasfibern i torpedväggen och borra två nya hål för de nedre bultarna. Ring gärna.
/Bosse
Medlem 267

Jag minns inte exakt hur jag gjorde på min 71:a förra året men jag har för mig att jag sänkte servon så de översta pinnbultarna passade där de gamla bultarna satt i pedalstället. Det finns ett hål i pedalen längre ner som ska passa mittför tryckstången i servon och då går det att "raspa"ur glasfibern i torpedväggen och borra två nya hål för de nedre bultarna. Ring gärna.
/Bosse
Medlem 267
Glöm inte att det är en annan huvudcylinder om du ska ha bromsservo. Den som ska va till servo har en cylinderdiameter som är 1/8 " mindre än den till servolöst system om jag inte minns fel. Skillnad är det dock det är jag helt säker på !
/Terner
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Har du en SÅÅ fin bil som en -70 bör du inte sätta dit så mkt som inte är orginal...dels faller bilen i värde,,,och dels ser det bara kotigt ut....skaffa ett org. servo och mät ut var C/C hama borrra hål därefter,,,har för mig att du kan använda de 2 befintliga med lite tur.
OM du nu verkligen känner att du vill tynga ner bilen med ett servo....
mvh R
OM du nu verkligen känner att du vill tynga ner bilen med ett servo....
mvh R
lol sänka värdet hehe....
Det ligger i betraktarens öga. Om man äger ett musée kanske sånt ökar värde men vill man köra med bilen kan ju bra lösningar öka värdet!? Jag betalar iaf mer för en bil med goda köregenskaper. bromsservo e ju iofs en komfortsak kanske men iaf. nått man bör dock tänka på e kanske att utrymmet blir mindre i motorrummet,= mindre plats för större motor

Det ligger i betraktarens öga. Om man äger ett musée kanske sånt ökar värde men vill man köra med bilen kan ju bra lösningar öka värdet!? Jag betalar iaf mer för en bil med goda köregenskaper. bromsservo e ju iofs en komfortsak kanske men iaf. nått man bör dock tänka på e kanske att utrymmet blir mindre i motorrummet,= mindre plats för större motor


Hehe hur går det frisk? provkört än?frisk skrev:lol sänka värdet hehe....
Det ligger i betraktarens öga. Om man äger ett musée kanske sånt ökar värde men vill man köra med bilen kan ju bra lösningar öka värdet!? Jag betalar iaf mer för en bil med goda köregenskaper. bromsservo e ju iofs en komfortsak kanske men iaf. nått man bör dock tänka på e kanske att utrymmet blir mindre i motorrummet,= mindre plats för större motor![]()
Min motor skulle varit i för en vecka sen men nytt strul hela tiden. Senaste var att det var fel flexplatta...avsedd för van med 6-bultsturbin.
Aja nästa skott blir på torsdag hoppas den kommer i då utan problem.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor


Har du inte hängt med???
Min nya motor ger bättre egenskaper än orginalmotorn

Så e det bara!!
Min stereoanläggning. Mycket bättre än orginal.
nya bustningar, stötdämpare, fälgar, dot-däck, kompressor..... vad e inte bättre?? som jag sagt tidigare. Utvecklingen har ju gått framåt.
skämt åsido, du har säkert rätt. Jag e novis på bilar men jag får kn...a!

frisk trots alla de nya sakerna kör min gamla orginalbil 400 m 3 sek snabbare än din...*s*
och jag har redan läst mig till att du får knalla ....när din bil hela tiden går sönder...*s*
Håller annars med Tommy att Wilwoods nya huvudcylinder är fin...och spar vikt,,,jag har ifs fuskat och har en alu.cyl med dock av annat fabrikat
servo vare sig det är på styrning eller bromsar väger bara en massa och tar bort körkänslan...(min åsikt) sen ÄR det trevligt,,,på en vardagsbil...*s*
mvh
och jag har redan läst mig till att du får knalla ....när din bil hela tiden går sönder...*s*
Håller annars med Tommy att Wilwoods nya huvudcylinder är fin...och spar vikt,,,jag har ifs fuskat och har en alu.cyl med dock av annat fabrikat
servo vare sig det är på styrning eller bromsar väger bara en massa och tar bort körkänslan...(min åsikt) sen ÄR det trevligt,,,på en vardagsbil...*s*
mvh
Hej 4speed!
Jag förmodar att du köpt ett kit med servo och huvudcylinder vilken har större diameter än den utan servo (1 1/4) Du ska använda de gamla hålen till de övre på servon annars kanske det inte går att stänga huven.
Det är ganska trångt om man inte tar ner instrumentpanelen. Om det är värt besväret? tveksamt tycker jag. Det är nog enklare att friska upp skivor och belägg och på så sätt få bra bromsar
Bosse 267
Jag förmodar att du köpt ett kit med servo och huvudcylinder vilken har större diameter än den utan servo (1 1/4) Du ska använda de gamla hålen till de övre på servon annars kanske det inte går att stänga huven.
Det är ganska trångt om man inte tar ner instrumentpanelen. Om det är värt besväret? tveksamt tycker jag. Det är nog enklare att friska upp skivor och belägg och på så sätt få bra bromsar
Bosse 267
Fick i 454:an idag i bilen. Det är gott och väl 15 mm mellan ventilkåpan och original bromsservo så det är lugntfrisk skrev:en fråga= Finns det nån bromsservo som inte bygger på bredden utan på längden istället?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

4speed: Jag såg att du svarvat bromskivorna. Är det något jag också borde göra innan jag monterar dit min nyköpta skiva. Brukar skivorna vara skeva eller slå sig efter tillverkningen?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Tack2QIK4U skrev:Kul Terner!! Du har verkligen kämpat för att få känna dig belåten,,,Well done!
mvh R

Nu är det roligaste kvar, att montera all kringutrustning på ett prydligt sätt bygga avgas med lagom muller osv.
Har också fått förmånen att köpa Pekkas gamla High Rise huv med air support så nu ska maskinen få frisk luft oxå ingen junken luft som kylaren värmt up hehe.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
