strålkastastarmotor?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

strålkastastarmotor?

Inlägg av C4-88 »

Hej! igår började ene strålkataren vända lite dåligt men elmotorn gick lätt o fint,hjälpte man till så gick den runt till änd läge. Idag plockade jag sönder hela elmotorn med snäckväxel o allt, då låg det något typ krossad stearin innanför kugghjulet där, skulle gissa det används som typ viskokoplling. jag gissar att det är där felet ligger eftersom elmotorn gick runt men inte lyktan. Nån som provat att ersätta "stearinet" med nytt eller annat förslag. En annan fråga i samma ämne, vad är det som stänger av elmototrn när den når ändlägerna eller går dom via ett tidrelä?

Nån mer än jag som lekt urmakare o plockar sönder dessa? :roll:
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: strålkastastarmotor?

Inlägg av 745 »

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

det är inte borttagning av motorn jag har problem med utan hur man får drivningen att driva igen.
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie

Inlägg av Bertilsson »

Jag har inte haft mina delade, de funkar än så länge, men där ska väl sitta kugghjul som driver? På bilder i några webshoppar har jag sett sådana, och då i någon vit plast. Kan det vara de som har smulats sönder?
/Johan

C4 1984
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

det är ett kugghjul med ett trehörningt kugghjul inuti, och mellan dessa ligger något som påminner som krossat stearin,jag såg nyss på corvettecentralen att det finns ett rep.set till vette 88-96 som ersätter detta stearin.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

C4-88 skrev:det är inte borttagning av motorn jag har problem med utan hur man får drivningen att driva igen.
I länken som jag skickade finns en steg för steg beskrivning med bilder som beskiver hur du gör, jag har själv gjort samma sak och det är inte speciellt svårt och delarna är billiga :D .
Lycka till
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
hace1
Nykomling
Nykomling

Inlägg av hace1 »

C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Tackar för tipset 745, jag såg en länk i länken du skickade tidigare, jag plockade sönder min högra motor i lördags och ersatte dom där "inserts" med en bit elkabel. Det fungerade ett tag men nu misstänker jag att dom där elkablarna har halkat på sned och nypt fast, så det blir att riva igen och byta till grövre kabel. Vet nån vad dom där "inserts" gör för nytta är det nån typ av ryckutjämnare eller varför har man inte bara satt det inre trehörninga hjulet fast i det yttre.
I demon som 745 skickade så plockar dom ut kugghjulen utan att plocka ur elmotorn, jag fick även ur med den för att motoraxeln låste fast över det vita kugghjulet, och det var lite bökigt att återmontera motorn fick tillverka egna grejor som höll tillbaka kolen. Vilket material är orginal "inserts" av?

Tackar för alla tips man får på detta forum! :idea:
romaju
Nykomling
Nykomling

Inlägg av romaju »

Vad du behöver är 3 plastbussningar av Delrin, Ecklers kallar dom Corvette headlight repair kit, finns hos andra Corvettefirmor också och kostar bara några $. Från början fanns väl viscoolja som åldrats och dött. Såg att någon hade skurit till bussningar av hårt plaströr i rätt dimension och det funkar säkert också. Finns en fin steg för steg beskrivning på home.comcast.net/~zrjuan/headlight.html.
Roland
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

ville bara meddela att jag rev ner motorerna en gång till och jag har nu bytt till stumpar av 5g1,5mm gummikabel,det blev mycket bättre. Gummit dämpar både ljud och stoppen vid ändlägerna. Men jag kommer nog att beställa restoration kit i vinter, så man har i reserv. Just nu har man inte tid att vänta 2 veckor på grejor. nu gäller det att åka så mycke man hinner inan det vita kommer. :P
Skriv svar