Hej.
Tänkte jag skulle se om någon har erfarenhet av liknande problem och kanske också kommit till samma slutsats/åtgärd?
Har en 4 vxl. 454 med gjutjärnstoppar 188:or och mekanisk kam.
När jag fick hem den ville den överhuvudtaget inte dra/varva upp. Bytte till ny förgasare och det blev bättre men inte bra.
Ändrade tändinställningen så att jag har mera förtändning med resultatet att den spikar rejält istället när man trampar till. Den ångar på bra men man vill ju inte gärna elda upp någon kolv.
Området mellan att den inte vill varva upp och när den spikar är hårfint. Eftersom det bara är ett streck på svängningsdämparen så vet jag inte vilken tändning jag har men har beställt hem en tejpremsa för riktig avläsning.
Fördelaren är en dubbel brytare utan vacuum, här tror jag är ett problem. Man vill ju inte ha för mycket initial förtändning utan det är när motorn kommer upp i varv som man vill få full förtändning.
Nu inbillar jag mig att en modern fördelare med vacuum ger mig en bättre möjlighet att kontrollera detta.
Vad har ni för erfarenheter?
mvh Emanuel
454 som spikar som tusan.
454 som spikar som tusan.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21
Re: 454 som spikar som tusan.
Hur ær det med vikterna i førdelaren?
Slår dom ut som dom ska?
Jag antar att du har automatlåda?
Slår dom ut som dom ska?
Jag antar att du har automatlåda?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: 454 som spikar som tusan.
Är manuell.
Har plockat isär fördelaren och den ser ut att vara OK.
Fjädrarna är hela. De kanske är ngt för mjuka?
Ska nog satsa på en elektronisk fördelare med vacuum.
Verkar som man bör köra på Vpower soppa??
Har plockat isär fördelaren och den ser ut att vara OK.
Fjädrarna är hela. De kanske är ngt för mjuka?
Ska nog satsa på en elektronisk fördelare med vacuum.
Verkar som man bör köra på Vpower soppa??
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21
Re: 454 som spikar som tusan.
Om du anvænder en stroboskoplampa så ser du ju grundinstællningen, instællning vid fullt utslag och vid vilket varvtal førdelaren slår ut fullt.
Då bør du kunna se om fjædrarna ær før mjuka.
V-Power ær ju alltid en tanke, likaså oktanbooster.
Har den tidigare funkat utan att spika?
Vad har du før komp i motorn?
Då bør du kunna se om fjædrarna ær før mjuka.
V-Power ær ju alltid en tanke, likaså oktanbooster.

Har den tidigare funkat utan att spika?
Vad har du før komp i motorn?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: 454 som spikar som tusan.
Ja det ær nog den førsta uppgraderingen jag sjælv skulle satsa på i ditt læge, oavsett om det går att løsa ditt problem med den nuvarande førdelaren eller inte.BlueBull skrev: Ska nog satsa på en elektronisk fördelare med vacuum.

Visst funkar det med brytare och har så gjort i ett århundrade, men tændningen står oftast bara rætt 1 gång och det ær då du just stællt den..
Sen slits backarna till brytarna och tændningen ændras.
Moderna brytarløsa førdelare lider inte av detta, dessutom ær de just nya och utan glapp, inga kærvande vikter/slappa fjædrar osv.

Just vacum kænns kanske inte lika viktigt på en potent motor med manuell låda.
Sjælv kør jag utan vacum och det funkar fint men då ligger jag sællan och segdrar på 4:an på 1000-1500rpm heller utan jag væxlar ner om jag ska øka farten.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: 454 som spikar som tusan.
Har nu äntligen fått min nya MSD fördelare, installerade och ställde på 12grader (en del säger det ska vara 8 som grundinställning??).
Kan klart påstå att det var ngt helt annat. Ingen tillstymmelse till spinkningar och bilen gick som ett skenande lokomotiv.
Lite finlir med inställingen och sedan kan man vara nöjd (en stund
)
Kan klart påstå att det var ngt helt annat. Ingen tillstymmelse till spinkningar och bilen gick som ett skenande lokomotiv.

Lite finlir med inställingen och sedan kan man vara nöjd (en stund

Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 454 som spikar som tusan.
Har suttit och läst en hel del om det här med fördelare sista tiden och den första slutsats jag drar är att bilen som körs på gatan ska ha vacuum-klocka. Racebilar som mestadels kör i de högre varvtalsregistren behöver förstås ingen klocka.
Nästa del att kolla är vilken vakuumklocka man har, finns en mängd olika. Har man ett vakuum på 10 Hq är det förstås ingen mening att ha en klocka som behöver 18-20 Hq för att dra fullt.
Sedan ska man kolla att vikterna slår ut i rätt tid, helst innan 3.000 rpm har jag uppfattat.
Vart man sedan ska koppla klockan till kan man läsa spaltmeter om men min slutsats är att den kopplas till direktvakuum. Portat vakuum verkar användas för avgasreningssyften.
Här finns några riktigt bra artiklar att läsa i ämnet:
http://www.corvette-restoration.com/res ... ticles.htm
Peter
Nästa del att kolla är vilken vakuumklocka man har, finns en mängd olika. Har man ett vakuum på 10 Hq är det förstås ingen mening att ha en klocka som behöver 18-20 Hq för att dra fullt.
Sedan ska man kolla att vikterna slår ut i rätt tid, helst innan 3.000 rpm har jag uppfattat.
Vart man sedan ska koppla klockan till kan man läsa spaltmeter om men min slutsats är att den kopplas till direktvakuum. Portat vakuum verkar användas för avgasreningssyften.
Här finns några riktigt bra artiklar att läsa i ämnet:
http://www.corvette-restoration.com/res ... ticles.htm
Peter
Re: 454 som spikar som tusan.
Håller med fullständigt. Vaccum klocka kopplat till direkt vaccum ska det vara. Har alltid kört det och när man förstår vad syftet med vaccum är så är det logiskt.
Sen är det lite knepigt att kolla när vikterna slår ut eftersom det bara finns en linje på svängningsdämparen och gradskivan slutar vi 12-12 grader. Blir väl till att köpa en klisterremsa för att verifiera detta.
Sen är det lite knepigt att kolla när vikterna slår ut eftersom det bara finns en linje på svängningsdämparen och gradskivan slutar vi 12-12 grader. Blir väl till att köpa en klisterremsa för att verifiera detta.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21