Åsikter KM 2012 Banracing
Moderator: ornet
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Re: Åsikter KM 2012 Banracing
här är några av mina förslag & idéer
1. Klassindelning
Klasserna som nu baseras på effekt är inget vidare.
Klart bättre vore det om det istället var indelat efter däckstyp; Gatdäck, R-däck och Slicks. Då blir det jämnare mellan förarna/ekipagen och skiljer inte så mycket i varvtid som tidigare.
Exemeplvis så var Tompa (Slicks) 6-7sek snabbare per varv än mig (Gatdäck) i samma klass förra året.
2. Deltagande
Det vore bra om man kunde betala och vara med bara ena dagen (Lördag eller Söndag). Det anser jag skulle bidra till större intäkt.
Jag för egen del hade betalat halvt pris för att köra på lördagen men tycker inte att 1300-1600:- för 3 timmars körning är skäligt om man, som i mitt fall, bara kan ena dagen i år.
3. Försäkringsfond
Jag har en idé om att alla vi som vill köra racing kanske kan bidra till en självrisk-fond.
Säg att alla som kör racing (både rattlås och riktig) betalar 1000:-/år, då bör det ganska fort bli en ansenlig summa.
Skulle sedan olyckan vara framme och man kör sönder nåt på banan, som när André körde in i räcket för nåt år sedan.. så tar man kostnaden från fonden.
På så sätt står man inte ensam med ev. herrejösses fakturor från banägaren.
4. Uppdelning
Jag tycker man ska dela upp så att ena dagen bara är banracing och ena dagen är raktfram-åkning.
Det blir enklare för deltagarna att anpassa sig och ev. boka boende.
Att båda grenarna ska köras på samma dag, 2 dagar i rad och när på dagen bestäms i sista minuten fungerar ju inte så bra.
På detta sätt kan man enklare dela in körpassen i 20minuters pass baserat på erfarenhet eller prova-på, då man har en hel dag till förfogande och inte 3 timmar, nån gång på dagen.
1. Klassindelning
Klart bättre vore det om det istället var indelat efter däckstyp; Gatdäck, R-däck och Slicks. Då blir det jämnare mellan förarna/ekipagen och skiljer inte så mycket i varvtid som tidigare.
Exemeplvis så var Tompa (Slicks) 6-7sek snabbare per varv än mig (Gatdäck) i samma klass förra året.
2. Deltagande
Det vore bra om man kunde betala och vara med bara ena dagen (Lördag eller Söndag). Det anser jag skulle bidra till större intäkt.
Jag för egen del hade betalat halvt pris för att köra på lördagen men tycker inte att 1300-1600:- för 3 timmars körning är skäligt om man, som i mitt fall, bara kan ena dagen i år.
3. Försäkringsfond
Jag har en idé om att alla vi som vill köra racing kanske kan bidra till en självrisk-fond.
Säg att alla som kör racing (både rattlås och riktig) betalar 1000:-/år, då bör det ganska fort bli en ansenlig summa.
Skulle sedan olyckan vara framme och man kör sönder nåt på banan, som när André körde in i räcket för nåt år sedan.. så tar man kostnaden från fonden.
4. Uppdelning
Jag tycker man ska dela upp så att ena dagen bara är banracing och ena dagen är raktfram-åkning.
Att båda grenarna ska köras på samma dag, 2 dagar i rad och när på dagen bestäms i sista minuten fungerar ju inte så bra.
På detta sätt kan man enklare dela in körpassen i 20minuters pass baserat på erfarenhet eller prova-på, då man har en hel dag till förfogande och inte 3 timmar, nån gång på dagen.
Senast redigerad av Corinthian den sön aug 19, 2012 22:20, redigerad totalt 2 gång.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Hej!
Efterlyser mycket mer bantid för "Prova På"! 2 varv är... typ ingenting..! (Särskilt inte i regn!!!
).
Gärna minst ett par 20 min pass! Valfritt med eller utan instruktör (det blir nog svårt att hitta instruktörer till alla annars...). Lite grundläggande baninfo, teknik och teori av någon erfaren i "klubbstugan" i förväg istället, eller som komplement. Man har ju lite olika erfarenhet även som "Prova På"-förare!
Det känns viktigt att få nöta så mycket asfalt som möjligt, inte minst om man t.ex. funderar på att satsa mer och därmed kanske investera (ännu) mer pengar och tid i sin bil. Att få en möjlighet att köra racing med sin bil på bana är ju något som är alltför sällsynt och faktiskt en av alla anledningar till att man är med i en klubb också för den delen!
Har ingen aning om hur detta skulle kunna lösas rent praktiskt eller om det ens finns tid på KM för det... Men det är en önskan och en synpunkt i alla fall!
/Mvh Magnus
Efterlyser mycket mer bantid för "Prova På"! 2 varv är... typ ingenting..! (Särskilt inte i regn!!!

Gärna minst ett par 20 min pass! Valfritt med eller utan instruktör (det blir nog svårt att hitta instruktörer till alla annars...). Lite grundläggande baninfo, teknik och teori av någon erfaren i "klubbstugan" i förväg istället, eller som komplement. Man har ju lite olika erfarenhet även som "Prova På"-förare!
Det känns viktigt att få nöta så mycket asfalt som möjligt, inte minst om man t.ex. funderar på att satsa mer och därmed kanske investera (ännu) mer pengar och tid i sin bil. Att få en möjlighet att köra racing med sin bil på bana är ju något som är alltför sällsynt och faktiskt en av alla anledningar till att man är med i en klubb också för den delen!
Har ingen aning om hur detta skulle kunna lösas rent praktiskt eller om det ens finns tid på KM för det... Men det är en önskan och en synpunkt i alla fall!

/Mvh Magnus
3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
Jag håller med Corinthian i många saker.
1. Håller med till 100%. Man måste dock ta hänsyn till hur många det blir i varje klass. När vi är 100 tävlande så löser det sig själv.
2. Håller med där med och det passar bra ihop med punkt 4. Enda problemet som jag ser är att eftersom Dragracing inte kan köra om det ens är fuktigt så ökar risken för att deras dag regnar bort om man inte kan vara flexibel med två dagar som vi var i år. Banracing kan köra så länge det inte är stående vatten.
3. Kanske... en tanke att fundera på... ett lågt belopp av startavgiften kanske?
Det vi behöver i en klubb med 2700 bilar och 30 tävlande är instegs och prova-på racing med så låga kostnader som möjligt.
När vi har 200 tävlande är det en anna sak.
1. Håller med till 100%. Man måste dock ta hänsyn till hur många det blir i varje klass. När vi är 100 tävlande så löser det sig själv.
2. Håller med där med och det passar bra ihop med punkt 4. Enda problemet som jag ser är att eftersom Dragracing inte kan köra om det ens är fuktigt så ökar risken för att deras dag regnar bort om man inte kan vara flexibel med två dagar som vi var i år. Banracing kan köra så länge det inte är stående vatten.
3. Kanske... en tanke att fundera på... ett lågt belopp av startavgiften kanske?
Det vi behöver i en klubb med 2700 bilar och 30 tävlande är instegs och prova-på racing med så låga kostnader som möjligt.
När vi har 200 tävlande är det en anna sak.
Mvh
Thomas
Thomas
Ang Mekos tankar så skulle jag vilja ha det under bankörningtillfällen under året.
Där man kan ha heldags bankörning i flera grupper och där vi åker med/skjutsar som instruktörer.
Inga nybörjare = inga tävlande.
Jag har en tanke om att man kan ha en bandag där man kör i grupper under dagen själv eller med instruktör/föråkare och där man avlutar sista timmen med envarvskval.
Det är enklaste sättet att testa ett tävlingsmoment utan att riskera någonting.
Första bil går ut på utvarv, kör ett hotlap som klockas och sedan invarv.
När bil 1 kör invarv så kör bil 2 ut på sitt utvarv.
På detta sätt kan man köra igenom väldigt många bilar under kort tid.
Alla får testa att tävla med förmånen att vara helt själv på banan.
Man har en chans att göra det perfekta varvet.
Precis som i F1 så tävlar man inte mot han/hon som har 300 hk mer och 10 års erfarenhet och med slicks utan mot den som är precis snabbare än en själv.
Mao nr 18 tävlar mot den som är nummer 17 eftersom alla har olika förutsättningar.
Där man kan ha heldags bankörning i flera grupper och där vi åker med/skjutsar som instruktörer.
Inga nybörjare = inga tävlande.
Jag har en tanke om att man kan ha en bandag där man kör i grupper under dagen själv eller med instruktör/föråkare och där man avlutar sista timmen med envarvskval.
Det är enklaste sättet att testa ett tävlingsmoment utan att riskera någonting.
Första bil går ut på utvarv, kör ett hotlap som klockas och sedan invarv.
När bil 1 kör invarv så kör bil 2 ut på sitt utvarv.
På detta sätt kan man köra igenom väldigt många bilar under kort tid.
Alla får testa att tävla med förmånen att vara helt själv på banan.
Man har en chans att göra det perfekta varvet.
Precis som i F1 så tävlar man inte mot han/hon som har 300 hk mer och 10 års erfarenhet och med slicks utan mot den som är precis snabbare än en själv.
Mao nr 18 tävlar mot den som är nummer 17 eftersom alla har olika förutsättningar.
Mvh
Thomas
Thomas
1. Köp in transpondrar till klubben
2. Alla kör så mycket det hinns under lör/sön, bästa tiden som var och en har kört ger en plats i kvallistan
3. De första 20 i kvallistan får en plats till tävlingsmomentet, om de nu vill tävla. Många vill bara köra träningsmomentet.
På det viset spelar det ingen roll vilken bil, effekt, däck etc utan det är kvaltiden som bestämmer.
Om vi lyckas få fler intresserade för banracing och som också vill köra tävlingmomentet kanske inte 20 startplatser räcker utan det blir final klass 1 och final klass 2 men det är nog en senare fråga
2. Alla kör så mycket det hinns under lör/sön, bästa tiden som var och en har kört ger en plats i kvallistan
3. De första 20 i kvallistan får en plats till tävlingsmomentet, om de nu vill tävla. Många vill bara köra träningsmomentet.
På det viset spelar det ingen roll vilken bil, effekt, däck etc utan det är kvaltiden som bestämmer.
Om vi lyckas få fler intresserade för banracing och som också vill köra tävlingmomentet kanske inte 20 startplatser räcker utan det blir final klass 1 och final klass 2 men det är nog en senare fråga

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
http://www.amigoo.se/heat/6972
Om jag minns rätt hade man följande fördelning i klass -500 (stämmer det?) :
1st - slicks
7st - Rdäck
2st - gatdäck
Svårt att köra en klass med gatdäck då inte många kör med gatdäck ...
Kommer nog aldrig att bli rättvist men vad gör det ?
Ang. Time attack, 1 varv, med olika klasser o en tabell som uppdateras år efter år ?
Går ju att ha en ständig tabell även för Superstage eventen.
10 deltagare, 1:an får 10 poäng, 2:an 9 poäng.
4 deltagare - 1:an får 4 poäng, 2:an 3poäng.
osv...
Ju fler som är med i klassen, superstage eller timeattack bana, ju fler poäng för eventet.
Klasser Bana/Superstage:
klass 1 : Race (+500 / Alla bilar med Slicks / C6Z06 med Rdäck)
Klass 2 : C6Z06 med standarddäck / -500hk C4/C5 med standard/R-däck
Klass 3 : Oldies utom med slicks.
/nöjd 4:a -med gatdäck
Om jag minns rätt hade man följande fördelning i klass -500 (stämmer det?) :
1st - slicks
7st - Rdäck
2st - gatdäck
Svårt att köra en klass med gatdäck då inte många kör med gatdäck ...
Kommer nog aldrig att bli rättvist men vad gör det ?
Ang. Time attack, 1 varv, med olika klasser o en tabell som uppdateras år efter år ?
Går ju att ha en ständig tabell även för Superstage eventen.
10 deltagare, 1:an får 10 poäng, 2:an 9 poäng.
4 deltagare - 1:an får 4 poäng, 2:an 3poäng.
osv...
Ju fler som är med i klassen, superstage eller timeattack bana, ju fler poäng för eventet.
Klasser Bana/Superstage:
klass 1 : Race (+500 / Alla bilar med Slicks / C6Z06 med Rdäck)
Klass 2 : C6Z06 med standarddäck / -500hk C4/C5 med standard/R-däck
Klass 3 : Oldies utom med slicks.
/nöjd 4:a -med gatdäck

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
1 Jag håller med dig typen av däck har for betydelse för varvtiden och därför bör tillåtna däckstyper skrivas in i ett reglemente, men jag tycker att det är bra att utgå från vikt/effekt som är brukligt inom banracing.Corinthian skrev:här är några av mina förslag & idéer
1. Klassindelning
2. Deltagande
3. Försäkringsfond
4. Uppdelning
2. Det är svårt när vädret bestämmer hur vi ska köra och dessutom trasslar det till det för sekreteriatet men vad tror du/ni om vi väljer att göra ungefär så här deltagande KM 2 dagar 1.500:- 1 Dag 1.000:- halvdag 500:- efteranmälan + 500:-
3.Räckesfond är en bra idé, dock bör man ta beslut om vilka race som omfattas och dom som väljer att delta får betala en fast avgift per race. Det skulle bli fel om dom som kör alla race i CCSR Racing Cup betalar lika mycket som dom kör konbana 1 ggr på Malmby.
4. Dragracing går inte att köra när det regnar. Vad skulle hända om vi beslutar om att köra DR på lördagen och det regnar då och solen lyser på söndagen som i år. Dessutom skulle nog en del utav den sociala gemenskapen gå förlorad. Och hur många förare/bilar är det som orkar/klarar av att köra bana en hel dag.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Vad tror du/ni om vi kör en ban/drag racing kurs för nybörjaremeko skrev:Hej!
Efterlyser mycket mer bantid för "Prova På"! 2 varv är... typ ingenting..! (Särskilt inte i regn!!!).
Har ingen aning om hur detta skulle kunna lösas rent praktiskt eller om det ens finns tid på KM för det... Men det är en önskan och en synpunkt i alla fall!![]()
/Mvh Magnus

Med början på Fredag Em med incheckning besiktning, guidad rundvandring på strippen & banan samt ett teoripass. Kursen avslutas på lördagen med tex ett 20 minuters körpass och dom som sedan önskar kan därefter betala fullt och köra hela helgen.
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Transpondrar är dyrtvette.se skrev:1. Köp in transpondrar till klubben

Skulle det inte resultera i att får färre som vill tävla och större risk för olyckor i samband med varvningar då det blir stor skillnad mellan bilarna

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
http://www.mylaps.com/index.php/emea_en ... C/car/shopHejdarn skrev:Anders, hade du en länk till vettiga transpondrar?
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
- Corinthian
- Corvettefanatiker
låter bra men jag förstår inte varför efteranmälan ska vara så dyrt; 33-100% av totalkostnaden? 10% låter mer rimligt (150:-)745 skrev:...men vad tror du/ni om vi väljer att göra ungefär så här deltagande KM 2 dagar 1.500:- 1 Dag 1.000:- halvdag 500:- efteranmälan + 500:-
Om KM'et aldrig har blivit fullbokat så behövs väl inte efteranmälansavgift? det är ju ganska dyrt redan nu.. exempelvis så kostar Speedfestival 800:- för en heldagskörning med hela mantorp tillgänglig (4.1km slinga) och då är det max 60 deltagare. Hur många betalande var det på KM 2012, mer är 30 iaf?
Senast redigerad av Corinthian den mån aug 20, 2012 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Låter som ett mycket vettigt och bra förslag tycker jag.745 skrev: Vad tror du/ni om vi kör en ban/drag racing kurs för nybörjare![]()
Med början på Fredag Em med incheckning besiktning, guidad rundvandring på strippen & banan samt ett teoripass. Kursen avslutas på lördagen med tex ett 20 minuters körpass och dom som sedan önskar kan därefter betala fullt och köra hela helgen.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefantast
+1 på den. Blev riktigt besviken på detta, inte mycket "prova på" med ett utkörningsvarv och ett avkylningsvarv.meko skrev:Hej!
Efterlyser mycket mer bantid för "Prova På"! 2 varv är... typ ingenting..! (Särskilt inte i regn!!!).

Jimmy
Corvette Z06 2006
Corvette Z06 2006
-
- Corvetteexpert
Först, tack för en trevlig helg trots strul med vädergudarna.
Introduktionskörningen (prova på) är ett koncept som bör utvecklas och ges mer utrymme.
Håller med att det är lite futtigt med några varv då de krävs några varv för att börja hitta runt och få en känsla. Jag vet inte hur andra fullbetalande ser på det men jag tycker nog att vi andra fullbetalande kan vara generösare och tillåta ett 20 minuters pass för detta.
Helgen har som syfte att bredda intresset för racing i olika former med Corvetter.
I samband med prova på så gjorde Hejdarn enligt utsago en bra grej som åtminstone inte jag inte kom på och det var uppföljning av "prova på" i form av att den som provat fick åka med Hejdarn.
Rent generellt så bör inte nya vara så blyga för att fråga om att åka med eller få hjälp av instruktör, vi är på träffen genom ett gemensamt intresse (att rejsa med våra Corvetter). Det nämndes i sammanhanget också ett bra förslag att skapa en "taxiruta" där man kan plocka upp dem som vill åka med.
Transpondrar är inte så dyra jämfört vad vi spenderar på annat, däremot inköp av mottagarboxen eller hyra av fungerande system.
Tror inte heller att vi skall blanda in tidtagning i bankörning/trackday, även om Anders förslag har en del goda poänger. Ett mellanting kanske är vägen att gå?
Till sist fick jag en allmänt positiv känsla, där jag tror att vi är på rätt väg med möten, diskussioner och insamlande av konkret feedback. Fortsätt så och 2013 kan bli riktigt bra.

Introduktionskörningen (prova på) är ett koncept som bör utvecklas och ges mer utrymme.
Håller med att det är lite futtigt med några varv då de krävs några varv för att börja hitta runt och få en känsla. Jag vet inte hur andra fullbetalande ser på det men jag tycker nog att vi andra fullbetalande kan vara generösare och tillåta ett 20 minuters pass för detta.
Helgen har som syfte att bredda intresset för racing i olika former med Corvetter.
I samband med prova på så gjorde Hejdarn enligt utsago en bra grej som åtminstone inte jag inte kom på och det var uppföljning av "prova på" i form av att den som provat fick åka med Hejdarn.
Rent generellt så bör inte nya vara så blyga för att fråga om att åka med eller få hjälp av instruktör, vi är på träffen genom ett gemensamt intresse (att rejsa med våra Corvetter). Det nämndes i sammanhanget också ett bra förslag att skapa en "taxiruta" där man kan plocka upp dem som vill åka med.
Transpondrar är inte så dyra jämfört vad vi spenderar på annat, däremot inköp av mottagarboxen eller hyra av fungerande system.

Tror inte heller att vi skall blanda in tidtagning i bankörning/trackday, även om Anders förslag har en del goda poänger. Ett mellanting kanske är vägen att gå?
Till sist fick jag en allmänt positiv känsla, där jag tror att vi är på rätt väg med möten, diskussioner och insamlande av konkret feedback. Fortsätt så och 2013 kan bli riktigt bra.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Absolut. minst var 3'e pass bör vara prova-på/med instruktör eller passagerare... ett par varv känns mer som en förolämpning än en teaser;Mange_C5 skrev:...men jag tycker nog att vi andra fullbetalande kan vara generösare och tillåta ett 20 minuters pass för detta.
1. prova-på/med instruktör eller passagerare
2. vanlig grupp (omkörning efter långsammare bil uppmärksammat bakomvarande och signalerandes gått åt sidan)
3. snabb grupp (fri omkörning närsom)
Jag tar gärna med mig passagerare, fråga på bara.
Ajdå, det kanske blev fel. Jag körde utvarv + 2 fullvarv + invarv med min "Prova på trainee".Jim Profit skrev:+1 på den. Blev riktigt besviken på detta, inte mycket "prova på" med ett utkörningsvarv och ett avkylningsvarv.meko skrev:Hej!
Vi får hitta på något vid nästa bantillfälle som kompensation om du bara fick in och utvarvet.

Mvh
Thomas
Thomas
Det finns en anledning till att efteranmälan är högre pris än föranmälan och det är inte bara att det är lättare att administrera utan att man är med och delar risken med klubben för dåligt väder. Jag uttalar mig inte om vad prisskillnaden borde vara utan bara lyfter tanken med att vid en dålig prognos (behöver inte ens infalla) så kan klubben få stå med hela kostnaden.Corinthian skrev:låter bra men jag förstår inte varför efteranmälan ska vara så dyrt; 33-100% av totalkostnaden? 10% låter mer rimligt (150:-)745 skrev:...men vad tror du/ni om vi väljer att göra ungefär så här deltagande KM 2 dagar 1.500:- 1 Dag 1.000:- halvdag 500:- efteranmälan + 500:-
Om KM'et aldrig har blivit fullbokat så behövs väl inte efteranmälansavgift? det är ju ganska dyrt redan nu.. exempelvis så kostar Speedfestival 800:- för en heldagskörning med hela mantorp tillgänglig (4.1km slinga) och då är det max 60 deltagare. Hur många betalande var det på KM 2012, mer är 30 iaf?
Mvh
Thomas
Thomas
Inga klasser. Precis som i Formel 1. Det gäller att slå den man har framför sig, inte den som är 1a (om man inte råkar vara 2a).Bengt skrev: Ang. Time attack, 1 varv, med olika klasser o en tabell som uppdateras år efter år ?
Alla kan vara med oavsett bil och erfarenhet.

Mvh
Thomas
Thomas
Det är inte ovanligt att man delar in hojåkare på trackdays i grupper med hjälp av transponder.Mange_C5 skrev:Tror inte heller att vi skall blanda in tidtagning i bankörning/trackday, även om Anders förslag har en del goda poänger.
Mvh
Thomas
Thomas
Speedfestival låter kul varför inte bjuda in klubbkompisarna till ett Corvette raceCorinthian skrev:låter bra men jag förstår inte varför efteranmälan ska vara så dyrt; 33-100% av totalkostnaden? 10% låter mer rimligt (150:-)745 skrev:...men vad tror du/ni om vi väljer att göra ungefär så här deltagande KM 2 dagar 1.500:- 1 Dag 1.000:- halvdag 500:- efteranmälan + 500:-

Du bestämmer reglerna

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Då ska vi ändra på det vad tror ni om högre pris och mer körtid inklusive en nybörjarkurs i racingJim Profit skrev:+1 på den. Blev riktigt besviken på detta, inte mycket "prova på" med ett utkörningsvarv och ett avkylningsvarv.meko skrev:Hej!

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Vad tycker du är ett rimligt pris för detCorinthian skrev:Absolut. minst var 3'e pass bör vara prova-på/med instruktör eller passagerare... ett par varv känns mer som en förolämpning än en teaser;Mange_C5 skrev:...men jag tycker nog att vi andra fullbetalande kan vara generösare och tillåta ett 20 minuters pass för detta.

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Jag förstår inte frågan riktigt...745 skrev:Vad tycker du är ett rimligt pris för det
Jag tycker att ett rimligt pris för en trackday är 800-1000:- om man får köra hur mycket man vill hela dagen.
Trackdays brukar vara indelade i 15-20minuters körpass, antingen baserat på däck eller erfarenhet.
om körpassen är indelade efter erfarenhet kan man köra i alla pass.
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Det har jag full förståelse för!Hejdarn skrev: Det finns en anledning till att efteranmälan är högre pris än föranmälan och det är inte bara att det är lättare att administrera utan att man är med och delar risken med klubben för dåligt väder. Jag uttalar mig inte om vad prisskillnaden borde vara utan bara lyfter tanken med att vid en dålig prognos (behöver inte ens infalla) så kan klubben få stå med hela kostnaden.
Men jag tycker då att anmälningstiden ska stänga tidigt då, man man får bestämma sig tidigt, exempelvis sista maj/juni. Därefter är det förhöjd avgift dock lägre än 500:- (eftersom 1000:- då för en halvdag som inte är spikad är väldigt dyrt). Om efteranmälningavgiften ska vara 500:- eller mer, så bör grundavgiften vara lägre, ex. 1000:- för hela helgen.
Jag tycker det känns som att det bara ett fåtal av oss som kör BÅDE rakt fram och runt, således betalar vi 1300-1600:- för att bara köra en dag (50% av totaltiden) som sedan är utslaget på 2 dagar men bara besiktning ena dagen. Dock läste jag i grann-tråden att någon fick besiktiga utanför angiven tid, även det hade vart bra att få veta innan evenemanget.
En av anledningarna till att ivf jag tvekar länge, är ju att det är alltid oklart om vilken dag banracingen är på. Avsätt lördag eller söndag om man ska dra väderkortet.. det är ju inget problem för andra arrangörer.
Jag som inte är ett dugg intresserad av raktframåka vill inte ligga ute med hela kostnaden för att jag sedan kanske får köra några timmar, någon dag...
Det påminner ju lite om när vi körde Corvette Cup, som annordnades med Increase Event. Där fick vi betala 2000:- per trackday/deltävling. När vi sedan kom till ex. Gelleråsen så var det öppen pitlane och de som INTE var med i Corvette Klubben körde för 750:-! Efter halva dagen blev man sedan informerad att det skulle vara företagsevent så då fick man inte köra på 2 timmar.
Senast redigerad av Corinthian den mån aug 20, 2012 23:44, redigerad totalt 4 gång.
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig, det jag undarde var hur mycket du anser att det bör kosta att köra prova på om dom kör var tredje pass745 skrev:Vad tycker du är ett rimligt pris för detCorinthian skrev:Absolut. minst var 3'e pass bör vara prova-på/med instruktör eller passagerare... ett par varv känns mer som en förolämpning än en teaser;

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Hehe, ingen fara.745 skrev:Jag ber om ursäkt om jag var otydlig, det jag undarde var hur mycket du anser att det bör kosta att köra prova på om dom kör var tredje pass
Om man inte betalar för hela helgen/ena dagen så tycker jag ditt tidigare förslag om halvdag var en god tanke.
Betalar man för halvdag får man köra i vilket pass man vill, i en halv dag, oavsett om det är rakt fram eller runt-runt.
Dock så bör det då kanske inte vara förhöjd avgift om man bara trillar förbi och blir sugen...
Undrar hur många som kommer att betala förhöjd avgift dåCorinthian skrev:Dock så bör det då kanske inte vara förhöjd avgift om man bara trillar förbi och blir sugen...

Men jag tror jag förstår vart du vill komma, fler och billigare bankörningar, kan inte någon som har kontakter (du

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Ja det kan ju vara folk som kommer på träffarna och bestämmer sig på plats att dom vill testa, då bör det inte vara extra dyrt för de som potentiellt vill vara med nästkommande år.745 skrev:Undrar hur många som kommer att betala förhöjd avgift dåCorinthian skrev:Dock så bör det då kanske inte vara förhöjd avgift om man bara trillar förbi och blir sugen...![]()
Men jag tror jag förstår vart du vill komma, fler och billigare bankörningar, kan inte någon som har kontakter (du) sammanställa några bra & billiga banträffar som vi kan köra på
Dock om det är folk som regelbundet/ofta åker på trackdays som utnyttjar systemet så får man se till att dessa personer betalar en förhöjd avgift, men det bör utvärderas först, inte utgå från att alla som spontant vill testa ska betala 100% påslag.
på rejsa.nu's bankalender finns ju alla trackdays/körningar inlagda. där är det bara att gå in och vraka...
sen finns väl några tävlingar på timeattack's bankalender
Senast redigerad av Corinthian den tis aug 21, 2012 9:01, redigerad totalt 1 gånger.