Jag har just monterat en LS7 koppling i min C5. Det fungerar bra förutom att jag tycker dragläget på kopplingspedalen ligger onödigt lågt.
Borde jag shimsat slaven? Tips?
Dragläge med LS7 koppling
Dragläge med LS7 koppling
Ex C5 Z06 2002
Re: Dragläge med LS7 koppling
Ja... Du kan ju montera en Tick Master så kan du justera som du vill.. Blir lite hårdare dock.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Jag läste om Tick Master och nackdelen är väl just att pedalen blir mer tungtrampad.Ja... Du kan ju montera en Tick Master så kan du justera som du vill.. Blir lite hårdare dock.
Men är det så att slaven inte "når fram" ordentligt utan shims med LS7 koppling och C5 originalhydraulik?
Ex C5 Z06 2002
LS7 kopplingen fungerar utmärkt i C5an, ingen större skillnad mot en originalkoppling. Aktiverar den med pedalen väldigt nära golvet så är något fel.mse skrev:Jag läste om Tick Master och nackdelen är väl just att pedalen blir mer tungtrampad.Ja... Du kan ju montera en Tick Master så kan du justera som du vill.. Blir lite hårdare dock.
Men är det så att slaven inte "når fram" ordentligt utan shims med LS7 koppling och C5 originalhydraulik?
Tycker man inte att pedalen har det arbetsområde som man är bekväm med så måste det till en justerbar master, TIC/Tilton är redan nämd men det finns även originalmasters med justerbar arm, vill minnas att RAM har en.
Skulle slaven vara för långt ifrån tryckplattan kopplar den helt enkelt inte ur ordentligt, dvs lagret når sitt maxläge på slaven innan fingrarna är helt intryckta. Det är inte möjligt med en C5 slav och en LS1/2/3/6/7 koppling mer än om fingrarna på tryckplattan är krökta.
Fjädern i slaven pressar lagret mot fingrarna och ger 'noll-läget' när pedalen inte är nertryckt. När du trycker ner pedalen trycker lagret hårdare mot fingrarna från 'noll-punkten' upp till den punkt där du har pedalen i botten, den punkten måste förstås vara innan slavens maximala slaglängd är nådd dvs när lagret når ändstoppet på slaven men så långt fram går den inte utan håller sig i ett arbetsområde som är innan ändstoppet. Det spelar ingen roll var på slavens slaglängd som detta arbetsområde är utan det är mastern som styr allt utifrån 'noll-punkten' och framåt.
Vet inte om det var en begriplig förklaring på hur den fungerar

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Tack för ett utförligt svar!LS7 kopplingen fungerar utmärkt i C5an, ingen större skillnad mot en originalkoppling. Aktiverar den med pedalen väldigt nära golvet så är något fel.
Tycker man inte att pedalen har det arbetsområde som man är bekväm med så måste det till en justerbar master, TIC/Tilton är redan nämd men det finns även originalmasters med justerbar arm, vill minnas att RAM har en.
Skulle slaven vara för långt ifrån tryckplattan kopplar den helt enkelt inte ur ordentligt, dvs lagret når sitt maxläge på slaven innan fingrarna är helt intryckta. Det är inte möjligt med en C5 slav och en LS1/2/3/6/7 koppling mer än om fingrarna på tryckplattan är krökta.
Fjädern i slaven pressar lagret mot fingrarna och ger 'noll-läget' när pedalen inte är nertryckt. När du trycker ner pedalen trycker lagret hårdare mot fingrarna från 'noll-punkten' upp till den punkt där du har pedalen i botten, den punkten måste förstås vara innan slavens maximala slaglängd är nådd dvs när lagret når ändstoppet på slaven men så långt fram går den inte utan håller sig i ett arbetsområde som är innan ändstoppet. Det spelar ingen roll var på slavens slaglängd som detta arbetsområde är utan det är mastern som styr allt utifrån 'noll-punkten' och framåt.
Vet inte om det var en begriplig förklaring på hur den fungerar
Borde inte vara något fel grejerna, allt är ju nytt förutom mastern. Det är ett RAM LS7 alusvänghjul jag använt om det skulle ha någon betydelse. Och nog kopplar den ur ordentligt, men man får trampa lite väl djupt i mitt tycke.
Funderade lite på om det kan vara luft kvar i systemet? Men jag har pumpat igenom en halv liter vätska medelst det traditionella sättet "pumpa på pedalen". Är det bättre att lufta med tryck?
Men annars om jag inte vänjer mig får jag kanske kika på justerbar master. Men räcker det verkligen med en justerbar master med samma diameter som original? Är det inte just det att diametern är större som ger större oljemängd för en given pedalintryckning?
Skulle det fungera att modifiera en originalmaster med en ny led och gänga så man kan justera längden på armen?
Ex C5 Z06 2002
En 'justerbar' orginal ger noll mer olja än orginal, givetvis... Tick mastern är en Tilton cylinder o det är andra grejor 
Jag har en 'justerbar' orginal hemma o den passar inte ens !!!

Jag har en 'justerbar' orginal hemma o den passar inte ens !!!
C5-2000
Ja, om inte den justerbara originalen gör att man får ut lite mer slaglängd i mastern tänkte jag. Men så är det antagligen inte.En 'justerbar' orginal ger noll mer olja än orginal, givetvis...
Ex C5 Z06 2002