Hej vänner!
Hoppas ni alla har haft en riktigt skön och härlig sommar med mycket åk:)
Tyvärr så är ju den Svenska sommaren kort som bekant, snart dags för vinterförvaring. Tänkte att vi alla kunde fylla på denna tråden med diverse matnyttiga tips om hur man vinterförvarar sin "baby" på bästa sätt.
Det är första vintern för min del och jag kommer ha den i varmgarage, men jag behöver ha tips på vad man ska tänka på. Allt från vad man gör mer batteriet, ska det kopplas ut och underhållsladdas, eller ej? Olja, ska den bytas nu eller till våren när man tar ut den igen, övriga vätskor m m? Carcover, vilken typ etc. Behöver man använda "torrbollar" m m? Ja det finns säkert massor jag inte tänkt på.
De finns säkert gamla trådar med liknande frågeställningar, men det kan ju alltid vara något nytt tips någon kommit på.
Så känn er fria nu att fylla på här:)
Tack på förhand!
Snart dags att dra på pyjamasen:(
Re: Snart dags att dra på pyjamasen:(
1. Ta ur batteriet
2. Torrboll i bilen skadar inte även om det kanske inte behövs i varmgarage
2. Torrboll i bilen skadar inte även om det kanske inte behövs i varmgarage
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Snart dags att dra på pyjamasen:(
Det finns massa trådar i detta ämnet om du söker lite men så här gör jag,
1/ Byter till ny motor olja o filter (kolla om bilen klarar serviceintervaller avseende vätskor o övriga oljor) annars byt !
2/ Tvättar o vaxar
3/ Parkerar i varmgarage (finns företag som hyr ut torra och lagom varma lokaler) Kan rekommenderas !
4/ Kopplar in e-tec laddare direkt på batteriet.
5/ Sätter in torrboll för säkerhets skull..(troligen överkurs)
6/ Drar ner rutan några centimeter
7/ Drar över bilöverdraget som är gjort för inomhus fövaring (men skippa lågpris presenningar av plast) blir fukt av det...
8/ Låser och säger godnatt på åter seende i April
Här nere i Göteborg ställer jag in bilen i början av Oktober.
1/ Byter till ny motor olja o filter (kolla om bilen klarar serviceintervaller avseende vätskor o övriga oljor) annars byt !
2/ Tvättar o vaxar
3/ Parkerar i varmgarage (finns företag som hyr ut torra och lagom varma lokaler) Kan rekommenderas !
4/ Kopplar in e-tec laddare direkt på batteriet.
5/ Sätter in torrboll för säkerhets skull..(troligen överkurs)
6/ Drar ner rutan några centimeter
7/ Drar över bilöverdraget som är gjort för inomhus fövaring (men skippa lågpris presenningar av plast) blir fukt av det...
8/ Låser och säger godnatt på åter seende i April
Här nere i Göteborg ställer jag in bilen i början av Oktober.
Re: Snart dags att dra på pyjamasen:(
Nu har ju jag ingen modern bil som ni har..
Men jag tar inte ut batteriet (vad ska det vara bra før)?
Dock slår jag av huvudstrømbrytaren så batteriet ær isolerat från resten av bilen, detta gør jag alltid då jag parkerat i garaget både før korta och længre uppehåll.
Jag låter heller inte C-tec laddaren sitta på konstant sedan min C-tec pajjade och batteriet var toktomt.
Både det kassa batteriet och C-tec laddaren åkte i soporna och det nya batteriet underhållsladdas med en vanlig "intelligent" laddare ca 1gång/månaden.
Men jag tar inte ut batteriet (vad ska det vara bra før)?
Dock slår jag av huvudstrømbrytaren så batteriet ær isolerat från resten av bilen, detta gør jag alltid då jag parkerat i garaget både før korta och længre uppehåll.

Jag låter heller inte C-tec laddaren sitta på konstant sedan min C-tec pajjade och batteriet var toktomt.
Både det kassa batteriet och C-tec laddaren åkte i soporna och det nya batteriet underhållsladdas med en vanlig "intelligent" laddare ca 1gång/månaden.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Snart dags att dra på pyjamasen:(
Men för helvete, det är 1 september! En Corvette tål faktiskt lite regn, jag kör 2 månader till!
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Re: Snart dags att dra på pyjamasen:(
Jag kör tills saltbilen kommer fram och det kan ske när som helst. 

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Snart dags att dra på pyjamasen:(
Bra sammanställningHasse c5 skrev:Det finns massa trådar i detta ämnet om du söker lite men så här gör jag,
1/ Byter till ny motor olja o filter (kolla om bilen klarar serviceintervaller avseende vätskor o övriga oljor) annars byt !
2/ Tvättar o vaxar
3/ Parkerar i varmgarage (finns företag som hyr ut torra och lagom varma lokaler) Kan rekommenderas !
4/ Kopplar in e-tec laddare direkt på batteriet.
5/ Sätter in torrboll för säkerhets skull..(troligen överkurs)
6/ Drar ner rutan några centimeter
7/ Drar över bilöverdraget som är gjort för inomhus fövaring (men skippa lågpris presenningar av plast) blir fukt av det...
8/ Låser och säger godnatt på åter seende i April
Här nere i Göteborg ställer jag in bilen i början av Oktober.

Kompletera med:
Byte av bromsvätska bör vänta till våren för att undvika att den står och drar åt sig fukt under vintern.
Däck, en del säger att man ska höja trycket och eller rulla bilen under vintern för att undvika att de blir platta, jag har förvarat mina Corvetter i normal vintertemperatur med normalt lufttryck utan några problem.
Batteriet kan man koppla ur och eller lyfta ur utan några större problem med att datorn tappar minnet.
Stöldskydd, ta bort ett eller flera hjul.
Se till att det är fritt ifrån råttor & möss, dom kan förstöra mycket.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug