Vet att här finns många trådar om problem med co. Men iallafall -89 C4 Cab. ca 15 liter vanlig soppa, 5 liter E85 och 1 liter K-sprit i tanken. Nytt luftfilter och ny olja i motorn. Bra värden på spridarna. Co 2.500 varv pendlar mellan 0.7 och 1.7, så har det varit ganska länge. Inget flyttgods, så jag måste få ner det.
Nu till frågorna. Idag fick jag felkod 32, dvs EGR ventilen. Jag undrar, är det idé att ta bort den och försöka fixa den, eller skall jag köpa ny. Den sitter ju lite halvknixigt, så jag vill inte ta bort den om det inte går att rensa eller rengöra den.
(har aldrig haft en sådan borta, så jag vet inte hur den ser ut).
Nästa fråga. Om nu inte detta hjälper, är det då läge för att byta katen, jag vet att den skall klara värdena även utan kat, men om den är "mättad", kan det påverka co halten negativt?
Alla förslag är välkomna.
CO halt EGR ventil
-
- Nykomling
-
- Nykomling
Re: CO halt EGR ventil
Svarar väl själv, nu när jag vet.
Det var ganska enkelt att plocka EGRen och med en vakuumpump konstatera att den var kass.
Har beställt ny, hoppas att detta löser problemet med cohalten.
Det var ganska enkelt att plocka EGRen och med en vakuumpump konstatera att den var kass.
Har beställt ny, hoppas att detta löser problemet med cohalten.
Hej.
Har du kollat att alla vaccumslangar till EGR-ventilen sitter fast ordentligt? Fick upp felkod efter en stunds körande och då visade det sig att en slang hade glidit av. Det sitter någon typ av temperaturstyrd ventil i vänstra framkanten under plenumet, bakom gaswire/spjället, som styr EGRn.
Du skriver inte något om när lampan tänds. Kan du nollställa och provköra så kan man kanske utifrån det bestämma vad som löser ut felkoden. Om den kommer direkt verkar det lite konstigt eftersom EGR-ventilen börjar arbeta först när motorn börjar bli varm.
Kolla och återkom på forumet så kanske det går att klura ut vad som är galet.
Har du kollat att alla vaccumslangar till EGR-ventilen sitter fast ordentligt? Fick upp felkod efter en stunds körande och då visade det sig att en slang hade glidit av. Det sitter någon typ av temperaturstyrd ventil i vänstra framkanten under plenumet, bakom gaswire/spjället, som styr EGRn.
Du skriver inte något om när lampan tänds. Kan du nollställa och provköra så kan man kanske utifrån det bestämma vad som löser ut felkoden. Om den kommer direkt verkar det lite konstigt eftersom EGR-ventilen börjar arbeta först när motorn börjar bli varm.
Kolla och återkom på forumet så kanske det går att klura ut vad som är galet.
Mvh Johan
-
- Nykomling
EGRventilen var kass, membranet var inte tätt.
Får ett nytt nu i veckan, hoppas att cohalten blir ok.
Får ett nytt nu i veckan, hoppas att cohalten blir ok.
-
- Nykomling
Bytte den trasiga EGRventilen, efter 6-7 mil har jag nu fått felkod 32 igen.
Kan det vara så att den trasiga EGRventilen gjort att EGRsolenoiden tagit skada?
Kan man mäta eller på något sätt kolla om solenoiden är ok? Isåfall hur?
Skall kolla det du säger Johan, slangar och när felkoden kommer.
Kan det vara så att den trasiga EGRventilen gjort att EGRsolenoiden tagit skada?
Kan man mäta eller på något sätt kolla om solenoiden är ok? Isåfall hur?
Skall kolla det du säger Johan, slangar och när felkoden kommer.