LT1 motor
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
LT1 motor
Hejs
Tänkte byta motor i min C3:a, då är frågan är en 1992 LT1 motor med 700:a låda ett bra alternativ?
Vad är det jag ska se upp med?
Gärna några tips om denna motor!
Tänkte byta motor i min C3:a, då är frågan är en 1992 LT1 motor med 700:a låda ett bra alternativ?
Vad är det jag ska se upp med?
Gärna några tips om denna motor!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: LT1 motor
Det är samma grundmotor som alla CSB. Men genom att göra en liten ändring i blocket och topparna så har man vänt på kylningen så att man kyler toppen först.
Problemen är OPTISPARK och vattenpumpen. eller snarare kobinationen. Vattenpumpen börjar läcka och då kommer det vatten i optisparken som går sönder.
Problemen är OPTISPARK och vattenpumpen. eller snarare kobinationen. Vattenpumpen börjar läcka och då kommer det vatten i optisparken som går sönder.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: LT1 motor
Hejs igen
Optispark: På -95 och senare finns det något som kallas venttubes är dom för att komma tillrätta med läckande vattenpumps problemet? I så fall går dessa att montera på tidigare modeller? Eller vad är venttubes? Varifrån tas det som ska passera i venttubarna?
Optispark: På -95 och senare finns det något som kallas venttubes är dom för att komma tillrätta med läckande vattenpumps problemet? I så fall går dessa att montera på tidigare modeller? Eller vad är venttubes? Varifrån tas det som ska passera i venttubarna?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: LT1 motor
Verkar vara ett intressant projekt!
Det Jake skriver stämmer men är inte största problemet... Ny vattenpump med klistrade packningar + tätad bult så ska det nog inte (?) läcka...
Vad gäller låda så blev de helt elektroniska efter nåt år, kan kanske vara svårt att få till i en C3? 700 från en Vette saknar nog det vanliga fästet för gummikudden mot växellådsbalken (C4 har ingen växellådsbalk).
Kanske skaffa en LT1 och en äldre 700 från en icke-Vette.

Det Jake skriver stämmer men är inte största problemet... Ny vattenpump med klistrade packningar + tätad bult så ska det nog inte (?) läcka...
Vad gäller låda så blev de helt elektroniska efter nåt år, kan kanske vara svårt att få till i en C3? 700 från en Vette saknar nog det vanliga fästet för gummikudden mot växellådsbalken (C4 har ingen växellådsbalk).
Kanske skaffa en LT1 och en äldre 700 från en icke-Vette.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: LT1 motor
ny vattenpump + opti för ca 4 år sen ,gått 7-800 mil.....såg nästa sämre ut innuti än den gamle...massa rost ,läste att dom 3 små hålen som ska ventilera tydligen gör mer skada än nytta,skulle ha och göra med kapillärkraften ,så att fuktig luft sugs in i den varma fördelaren och stannar sen kvar rostar....vet ej om det stämmer.....
bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig våga spänna en båge.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: LT1 motor
Hejs
Jag lägger ner detta!
Ska fixa till den motor jag har i stället.
Tack alla som svarade!
Jag lägger ner detta!
Ska fixa till den motor jag har i stället.
Tack alla som svarade!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: LT1 motor
En Panterakompis gjorde något intressant i vintras.
han monterade en ny vettemotor i panteran. blev lite maskinjobb för att få koppling att lira ihop med ZFlådan,och lite pyssel med elektroniken.
Men tydligen landade kostnaden på allt kring 80000 kr:-
Betydligt intressantare än en gammal LT1 motor om man ska modernisera..
han monterade en ny vettemotor i panteran. blev lite maskinjobb för att få koppling att lira ihop med ZFlådan,och lite pyssel med elektroniken.
Men tydligen landade kostnaden på allt kring 80000 kr:-
Betydligt intressantare än en gammal LT1 motor om man ska modernisera..
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: LT1 motor
Hejs Ingo
Jag såg en svart Pantera med LS3 motor på sportbilsdagen i Västervik, det kanske var den bilen!
På en Pantera måste det vara perfekt med en nyare motor så man slipper den nu så omtalade gaswiren!
Jag såg en svart Pantera med LS3 motor på sportbilsdagen i Västervik, det kanske var den bilen!
På en Pantera måste det vara perfekt med en nyare motor så man slipper den nu så omtalade gaswiren!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: LT1 motor
Jo den är svart,men nog tror jag att han har gasvire ändå?magnum skrev:Hejs Ingo
Jag såg en svart Pantera med LS3 motor på sportbilsdagen i Västervik, det kanske var den bilen!
På en Pantera måste det vara perfekt med en nyare motor så man slipper den nu så omtalade gaswiren!

Vad som tydligen ska åtgärdas är att montera en fartsensor på något vis ,för datorn tappar bort sig ibland..
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: LT1 motor
Hejs Ingo
Nä, det finns ingen gaswire på nyare motorer! Dom har bara kablar: Fly by wire.
Han som ägde den pratade faktiskt om just detta att den "tappade bort sig" i mellanåt!
Nä, det finns ingen gaswire på nyare motorer! Dom har bara kablar: Fly by wire.
Han som ägde den pratade faktiskt om just detta att den "tappade bort sig" i mellanåt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: LT1 motor
är inte så himla stort jobb att byta till en mekanisk trottel.. 4 skruv
är väl mer styrsystemet som kan ställa till besvär om de ger felkod på att pedallägesgivaren saknas

/ Johannes Carlsson
91 Vette, American Racing Headers <3
91 Vette, American Racing Headers <3