Licenskurs?

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Licenskurs?

Inlägg av Ubbe »

Hej! :P Bra nu kan jag spara pengar :P
Att jag tänkte köpa Kolfiberskivor var att få bilen lite lättare :wink:
Snygga bilder Mange!Du har ju luft kylning till bromsarna fram, tar du luften via insläppet på spoilern?
Har du kvar orginal luft-burken.Jag tänker skaffa Vararam systemet men då måste man använda samma insläpp om man vill ha luft till bromsarna?
R-däcken har ju mycket starkare däcksidor än gatdäck och det behövs i superstage.
Racing broms olja kör jag på och det värkar fungera bra, ska kolla vad det sitter för bromsbelägg.
Mvh Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:...Att jag tänkte köpa Kolfiberskivor var att få bilen lite lättare :wink:
Det går med stålskivor med.. mina 2-delade slottade skivor från Coleman Racing är 12.8 kg lättare än originalen (totalt på alla 4)
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Corinthian skrev:
Ubbe skrev:...Att jag tänkte köpa Kolfiberskivor var att få bilen lite lättare :wink:
Det går med stålskivor med.. mina 2-delade slottade skivor från Coleman Racing är 12.8 kg lättare än originalen (totalt på alla 4)
Ja det var den vikten som avgjorde STCC :mrgreen:
3526/CORVETTE le mans
meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av meko »

Hej alla!

Skönt att du kom helskinnad hem Ubbe! :D Visst var kursen bra! Och Sivert var ett festligt original! :D
Alltid nyttigt med utbildning och bra med såpass mycket praktik som det ändå blev, trots monsunregn och grottmörker! Tror att jag körde närmare 6 mil på banan också, precis som du Ubbe! :D

Det kommer licenspapper till berörda hos CCS från mig också! :wink:

Ps. Angående SMA-licens (Svenska Motorsport Aliansen, någon slags motpol till Svenska Bilsport Förbundet tror jag..) så är det som sagt bara att registrera sig online och göra det s.k. provet (man kan inte misslyckas..!) samt betala för önskad licenstyp (det finns några olika, man kan lägga till typ snöskoter, cross och 4-hjuling om man vill! Det gjorde jag! :D Bara att betala lite extra! :wink: )

Pps. Mange, jäkligt coola( :!: ) bilder på glöande bromsskivor!!! Snyggt! Blir alltmer sugen på en Z06!! Skulle vara kul med en bil som går att preppa fullt ut för bankörning. Min -04 automat är hur fin som helst och går kanon men den lär få hålla sig till dragracig! I.o.f.s jäkligt kul det också! 8) Men det går nog att köra hyggligt fort på TORR bana (om man nu någon gång i livet får uppleva det :x ) Det känns som om det skulle funka hyggligt. Bilen har faktiskt helt ok vägegenskaper med original Magnetic Ride dämpare och Yokohama Advan Sport däck - även om det förstås är ljusår från en Race setup! :wink:

Kör hårt!

/Magnus
3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av meko »

Ubbe skrev:Hej! :P Bra nu kan jag spara pengar :P
Att jag tänkte köpa Kolfiberskivor var att få bilen lite lättare :wink:
Snygga bilder Mange!Du har ju luft kylning till bromsarna fram, tar du luften via insläppet på spoilern?
Har du kvar orginal luft-burken.Jag tänker skaffa Vararam systemet men då måste man använda samma insläpp om man vill ha luft till bromsarna?
R-däcken har ju mycket starkare däcksidor än gatdäck och det behövs i superstage.
Racing broms olja kör jag på och det värkar fungera bra, ska kolla vad det sitter för bromsbelägg.
Mvh Ubbe
Tjena Ubbe! Vararam systemet stjäl inte bromskylningen om det är det som du undrar över. De finns kvar. Vararam utnyttjar platsen vid sidan om dimljusen, så det blir öppningar för insugsluften där. Original finns där ingenting utom dimljusen. I alla fall är det så på Coupén. Antar att det är samma på Z06'an också..? (Synd att vi inte hann med att kolla på min bil i fredags, då hade du sett hur det ser ut! :wink: )

/Magnus
Corvette C5 Coupé 2004
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej Magnus!
Tack för info :P
Kryssade du i Dragracing A4 B4 ? Det borde vara den klassen man hamnar i :?:
Stock, Super Street, Super Gas, Super Comp. ET långsammare än 7,50 sekunder.
mvh Ubbe
ps Vilken adress skickade du licensen till?
3526/CORVETTE le mans
meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av meko »

Har inte skickat in licenspapprena än! Skall kolla upp det - återkommer med hur jag kryssat också! :wink:
Corvette C5 Coupé 2004
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

meko skrev:Det kommer licenspapper till berörda hos CCS från mig också! :wink:

Blir alltmer sugen på en Z06!! Skulle vara kul med en bil som går att preppa fullt ut för bankörning. Min -04 automat är hur fin som helst och går kanon men den lär få hålla sig till dragracig! I.o.f.s jäkligt kul det också! 8) Men det går nog att köra hyggligt fort på TORR bana (om man nu någon gång i livet får uppleva det :x ) Det känns som om det skulle funka hyggligt. Bilen har faktiskt helt ok vägegenskaper med original Magnetic Ride dämpare och Yokohama Advan Sport däck - även om det förstås är ljusår från en Race setup! :wink:

Kör hårt!

/Magnus
Ännu en licenstagare vad kul GRATTIS :!:

Du kommer långt med en standard C5Z06 i CCS Racing Cup, där försöker vi att hålla ner kostnaderna genom att inte tillåta så mycket preppning :)
Du kan slå dom flesta med din bil på en BLÖT bana http://www.youtube.com/watch?v=707FM67GBu4 efter drygt 3 min börjar fighten :twisted:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:Snygga bilder Mange!Du har ju luft kylning till bromsarna fram, tar du luften via insläppet på spoilern?
Mvh Ubbe
Såg att Meko/Magnus svarat på frågan, Vararam påverkar inte luftkylning till bromsarna.
Funderar dock för egen del på lite ombyggnation fram och därmed annan än mer effektiv lösning för bromskylning, får se om tid och lust infinner sig under vintern. :wink:

Från det sidospåret tillbaka till licenskurser; tycker det är riktigt kul att flera hjälps åt med råd och tips och sporrar varandra till att ta licens. :D
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej! Har skickat Licensen till Ola.C
Man får nog vänta med Vararam systemetet.
Har fått besked att det blir att byta koppling till c6z06+aluminiumsvänghjul istället :cry: :P
Slav cylindern har gett upp(har bytt olja) och då är det lika bra att byta till ordentlig koppling.
Vill ju ha R-däck också! Så nu får man börja spara lite pengar över vintern :wink:
Här gäller det att ladda inför 2013 :mrgreen:
3526/CORVETTE le mans
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Har ett fidanza svänghjul liggade med fidanza dubbelkoppling. Slirade från första dagen så jag bytte hela skiten, Anders fick göra det jobbet. Orginal slaven var 5mm för lång... Antingen kan svänghjulet användas eller hela paketet. Kanske ihop med en slav som är några mm lägre ? Fidanzakoppling var annars j-t skön.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av meko »

745 skrev:
meko skrev:Det kommer licenspapper till berörda hos CCS från mig också! :wink:

Blir alltmer sugen på en Z06!! Skulle vara kul med en bil som går att preppa fullt ut för bankörning. Min -04 automat är hur fin som helst och går kanon men den lär få hålla sig till dragracig! I.o.f.s jäkligt kul det också! 8) Men det går nog att köra hyggligt fort på TORR bana (om man nu någon gång i livet får uppleva det :x ) Det känns som om det skulle funka hyggligt. Bilen har faktiskt helt ok vägegenskaper med original Magnetic Ride dämpare och Yokohama Advan Sport däck - även om det förstås är ljusår från en Race setup! :wink:

Kör hårt!

/Magnus
Ännu en licenstagare vad kul GRATTIS :!:

Du kommer långt med en standard C5Z06 i CCS Racing Cup, där försöker vi att hålla ner kostnaderna genom att inte tillåta så mycket preppning :)
Du kan slå dom flesta med din bil på en BLÖT bana http://www.youtube.com/watch?v=707FM67GBu4 efter drygt 3 min börjar fighten :twisted:
Det var ju nästan lika blött 2010 som i år!! Huvva villken skräckfilm! :D
Corvette C5 Coupé 2004
Skriv svar