Svårt med 19tums fälgar och även r-däck

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Svårt med 19tums fälgar och även r-däck

Inlägg av Hejdarn »

Vad säger ni som har extrafälgar med r-däck. Många lättviktsfälgar görs inte i större än 18 tum och det finns inte hur mycket däck som helst i den dimensionen heller.
Vad kör ni andra på? 18 runt om eller har ni hittat 18/19?
Jag vet att CSW (tror jag de heter) gör fälgar i alla storlekar och det skall vara bra grejor men vad finns det för mer alternativ?
Högre profil på bakdäcken? När blir elektroniken tokig för att rullomkretsarna inte stämmer längre?

Det jag far efter är att jag inte vill förändra rake på bilen när jag skiftar mellan standardfälgar med gatdäck och racefälgar med r-däck.
Det ska ju gå att justera C6orna lite i höjd utan att behöva ändra hjulvinklarna så det kanske är en väg framåt?
Samma med cambern då för olika däckstyper.

Tips och tankar mottages tacksamt från er som kört Corvetterna ett tag. 8)
Mvh
Thomas
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Svårt med 19tums fälgar och även r-däck

Inlägg av Mange_C5 »

Jag att du får börja med att räkna fram en kombination av tillgång på r-däcksmodell/märke och "rätt" bredd vs. profil vs. fälgstorlek för att bibehålla förhållandet i rullomkrets och det är i vissa fall rätt begränsat svängrum avseende olika profiler i storlekar från 18" och uppåt (Kuhmo och Yokohama tex. finns vad jag vet bara upp till 18").

Camber beror ju (som du säkert redan vet) rätt mycket på vad man prioriterar och valet kan ju lätt bli lite av mellanmjölk tills man tröttnar och går all in och satsar på r-däckinställningar. :wink:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
MikeL
Rookie
Rookie

Inlägg av MikeL »

Hej,

Jag kör med original GM-fälgar med r-däck. 18 tum fram och 19 bak. Toyo R888-däck. Bredd 245 fram och 295 bak. De är alltså 1 cm bredare bak än original men det funkar bra.

Mikael L
C6 Coupe 2008
Mikael Lundholm
Corvette C6 Coupé 2008
American Racing Headers, Callaway honker air induction, NW 102 Spjäll
PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension Stage 1
Toyo R 888 r-däck
3:a KM +500 2014
2:a KM <500 2013
3:a KM <500 2012
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Ja det är ju en variant att skaffa ett par orginalfälgar till. De kan inte kosta så mycket beggade.
Nackdelen är att de inte är så lätta direkt. 8)

@Mange -> Tanken var ju att kunna köra både på gata och bana så "all in" blir det inte.
Att bygga ren racebil är inget svårt. Att få något som funkar bra till både och är lite klurigare (iofs är C6an jävligt bra i grunden).
Mvh
Thomas
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Jag tänkte som du Thomas, att man ska byta däck när man ska köra på bana.Har ändrat mig efter att jag har pratat med flera som kör med R-däck.
Om du väljer Toyo R888-däck så fungerar dom utmärkt att köra på vägen och håller bra :P
Jag kommer själv skaffa däck toyo till min c5z06 som har 18 fram och 19 bak.
Prata med Christer Arakangass på http://www.racefactory.se/ han kan nog ge dig tips!
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Hmmm, det beror nog lite på hur bilen används också.
Den här är ju lite bruksbil med. Men å andra sidan får man några uppsätttningar däck för fälgpriset.
Mvh
Thomas
Skriv svar