Banguide med spårval mm. jätte bra sida.

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.

Inlägg av Hejdarn »

Ubbe skrev:Startkurvan och Parisen har för tidig apex
Kurva 3 och Chikanen tas med bra linje


Hej! Har du skrivit rätt :?:
Apex nr(2) på startkurvan kan man nog inte ta senare, eller :?:

Ubbe

Han har ett konstigt spår och för låg hastighet på varv ett eftersom han kommer ur depån. Varv två tas kurvan bra.
Mvh
Thomas
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.

Inlägg av Ricky »

Borttaget pga felaktigt citerat inlagg.
Senast redigerad av Ricky den ons okt 10, 2012 16:34, redigerad totalt 2 gång.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.

Inlägg av Ricky »

Hejdarn skrev:Defensivt spår brukar vara mitt i banan Ricky. Köra brett är en livsstil. :wink:
Ja och garna zigzagga lite fram och tillbaka.. :mrgreen:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.

Inlägg av Ubbe »

Hejdarn skrev:
Ubbe skrev:Startkurvan och Parisen har för tidig apex
Kurva 3 och Chikanen tas med bra linje


Hej! Har du skrivit rätt :?:
Apex nr(2) på startkurvan kan man nog inte ta senare, eller :?:

Ubbe

Han har ett konstigt spår och för låg hastighet på varv ett eftersom han kommer ur depån. Varv två tas kurvan bra.
:mrgreen: :mrgreen: Vi tittar inte på samma sak :roll: Gå in under Banlayout Mantorp.där finns en pdf-fil med ritat banskiss. "Du hittar spårvalsbesk här.
Klicka på banskissen för spårvalsbeskrivningar eller ladda ner och skriv ut denna pdf-fil så du kan ta med allt till banträffen." http://rejsa.nu/bana_info.asp?mantorp
Ricky jag måste köra om dig så att jag slipper zigzagga med dig :mrgreen:
Mvh Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.

Inlägg av Hejdarn »

LOL!
Så det var den där gamle skissen du hade hittat!
Jodå, den är felfri rätt igenom under förutsättning att du kan hålla de där spåren med ditt fordon.
Så som teoretisk ideallinje är den helt rätt.

@Ricky - Du vet att du bara får byta spår en gång va och att du måste lämna nog med asfalt för en bil på ena sidan i kurvan om framhjulen på andra fordonet är i höjd med dig som förare. :wink:
Fast det kanske bara gäller racing som har regler. :P

Defensivt spår för mig är att ligga mitt i banan i ingången för att hindra ombromsning på insidan utan att kollidera och att radien på utsidan blir för stor för att hinna runt för att sedan driva utåt i utgången för att stänga dörren med passus för ovanstående regel. Men varje situation är unik, det hjälper inte att göra rätt om man blir avtyckt och kör man Stock-Car (aka STCC) så blir defensivt spår alltid tät insida eftersom det är tillåtet att köra av mot-förare där. :x
Mvh
Thomas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.

Inlägg av 745 »

Hejdarn skrev:Men varje situation är unik, det hjälper inte att göra rätt om man blir avtyckt och kör man Stock-Car (aka STCC) så blir defensivt spår alltid tät insida eftersom det är tillåtet att köra av mot-förare där. :x
Är det så här du menar :?
http://www.youtube.com/watch?v=neWCVwKxGQ8
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.

Inlägg av Hejdarn »

Jösses! :shock: Men det är väl inte tillåtet att köra på varandra i Camaro Cup eller?
Mvh
Thomas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.

Inlägg av 745 »

Hejdarn skrev:Jösses! :shock: Men det är väl inte tillåtet att köra på varandra i Camaro Cup eller?
Självklart får man inte köra på varandra, och tilläggas bör att när vi kör KM så är det betydligt mer luft mellan bilarna (jag vet faktiskt inte någon som har krockat med någon annan) :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.

Inlägg av Hejdarn »

Nä precis. I klubbracing får man inte ha olyckor. Där kör man ju bara för att det är kul. :)
Mvh
Thomas
Skriv svar