Färg på Hedders

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Elvis
Rookie
Rookie
Inlägg: 56
Blev medlem: fre jan 09, 2004 12:18

Färg på Hedders

Inlägg av Elvis »

Hej
Har ett par nya Heddman hedders som är svarta utom på några ställen som färgen släppt under tillverkning.
Fråga
Färgen somm sitter på antar jag är värmebeständig, men jag vill att dom skall vara snyggt svarta. Vad skall jag använda för färg ?
Köpa färg på biltema som håller upp till 600 grader funkar det?

Elvis
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Ja det funkar.........lika bra som nåt annat,,,,






sen om du ska ha värre kostar det multum
mvh
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Elvis, det är bara färg som gör att det ser snyggt ut vi lev. Lär brinna av vid uppstart. Kan du keva med färgen så är CRC´s högtemp aluminiumfärg ett i mina ögon ett bättre alternativ.

MVH

MN
Elvis
Rookie
Rookie
Inlägg: 56
Blev medlem: fre jan 09, 2004 12:18

Inlägg av Elvis »

Måste färgen som sitter på när man köper bort innan man lägger på ny ?

Elvis
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Jag målade om mina headers med en billig metallicfärg från Biltema som var värmebeständig. De hade heller inte någon särskilt bra yta att måla på eftersom de var lite ärgade.

Jag sprejade dem direkt efter att ha gått över dem med en stålborste. Funkade bra. Inget utställningsskick givetvis, men klart bättre utseende. Svart bör funka ännu bättre eftersom det inte syns lika väl om de blir skitiga. Du behöver troligtvis inte ta bort den gamla färgen.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

xx[/quote]
Senast redigerad av Lars J den ons jan 26, 2005 9:24, redigerad totalt 1 gånger.
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

[quote="Elvis"]Måste färgen som sitter på när man köper bort innan man lägger på ny ?

Har du "dålig " färg i botten så hjälper det inte hur bra grejer du lägger utanpå. Så får du tag i betydligt bättre grejer kan det vara värt mödan att göra rent dina headers först! Att få headers/avgasgrenrör att hålla färgen är dock inte lätt.
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej,

jag rengjorde mina headers (borstade dem) och sprejade på Biltemas "värmebeständiga" färg.

Skulle nog vilja påstå att det är helt värdelöst, färgen brann bort efter några veckor, samtidigt som det luktade vidrigt under dessa veckor.

Köp svart headerslindning och linda dom snyggt istället !

Kolla min hemsida om du vill se skicket på mina innan jag målade dem. På en annan bild kan du se hur de ser ut efter ngn tids körning efter målning, det går att skönja på bilderna på motorrummet.

Använd knappen nedan för att gå till min (ff provisoriska..) hemsida.

/Hagge
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Mycket snyggt jobbat Hagge! :D
Så man kan alltså måla, linda mina gamla headers å använda dom!! :shock:
Jag hade ju tänkt spreja dom svarta och hänga upp på garage-väggen! men nu kanske nån avill köpa dom då???

Headersena blir ju varmare en 600 grader så den färgen tror jag inte på... Hörde en siffra på 800-900 grader om detta nu stämmer vet jag ej. :roll: Men det borde väl H2IQ eller vad du nu heter veta :wink: :lol:
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Jag tycker nog att det kan vara värt ett försök eftersom det funkade för mig.

Någon, minns ej vem, gav mig tipset att starta motorn en ytterst kort stund, 30 sekunder, en minut eller så första gången efter att man målat dem för att man skulle bränna in färgen. Jag gjorde så och fick en bra effekt. Om det berodde på detta eller inte låter jag vara osagt, men det funkade i alla fall.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

som med allt annat alltså...gör man rätt funkar det...*s*
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Den svarta färgen som bla Hooker levereras med e endast ett rostskydd och kommer garanterat att brinna bort vid första start.
Finns "Spissvärta" hos den lokala järnhandeln som många har använt med bra resultat. Gäller bara att få bort den svarta org färgen från headerserna först.
Kallgalv har andra kört med och fått bra resultat och sen finns ju VHTs värmefärg som ska vara bra.
Headersbandage e ett bra sätt men det äter upp headerserna snabbt pga av fukt och dynga som bildas under bandaget.
Varför inte lämna in dom på kromning? 8) 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

äsch!! Köp nya!!! :wink:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Elvis headers ÄR nya
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Försökte att fixa mina beggade med Enamels (eller var det VHTs...? Hansen racing hade det iaf.) värsta högtemp färg. Gjorde rent dem ordentligt, blästrade, sprutade på färgen och sen in med dom i en stor ugn. Skulle vara ca 300 grader enligt instruktionen.
Inte satt färgen fast sedan, utan den flagnade av igen innan jag han ta i dem. :cry:

Lämnade in dem på Eskilstuna blästerteknik och de blästrade dem igen och ljusbågssprutade med aluminium. Blir ungefär som en gjuten yta, dock lite mer vit/silvrig. Har hållt hur bra som helst.
Kan rekommenderas! 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Biltemafärgen ska palla 600 C men tempen är förmodligen högre än så.
Jag köpte den mattsvarta varianten och det kan nog vara skillnad mot tex den som Erik köpte som var en metallicvariant.

2QIK4U, visst är jag säker på att jag gjorde rätt eftersom mina headers var helt rena och dessutom så finns ingen angivelse att några sekunders innbränning ska göra resultatet av lackningen mer permanent.
Det brann och brann och brann igen samtidigt som det luktade stekt gris :evil:

Däremot finns det en färg att köpa i USA som heter Black Satin och som är avsedd för just headers, finns även en silvervariant. Den färgen innehåller en keram som klarar betydligt högre temperaturer än 600 C.

Kolla här: http://www.techlinecoatings.com/Exhaust.htm

Verkar dock inte att gå att få tag på i Sverige och skeppning med flyg är ju bara att glömma.

Spissvärta är nog mycket bättre eller som StingrayRacing gjorde, ljusbågsspruta med aluminium.

/Hagge
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

frisk skrev:Mycket snyggt jobbat Hagge! :D
:shock: Tackar ! :D 8)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ok missade det... garanti??
eller e dom köpta "over there" ?
Isf flyg över med dom och tryck ner dom i halsen på VD:n!!! :wink:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

frisk skrev:Mycket snyggt jobbat Hagge! :D
Så man kan alltså måla, linda mina gamla headers å använda dom!! :shock:
Jag hade ju tänkt spreja dom svarta och hänga upp på garage-väggen! men nu kanske nån avill köpa dom då???

Headersena blir ju varmare en 600 grader så den färgen tror jag inte på... Hörde en siffra på 800-900 grader om detta nu stämmer vet jag ej. :roll: Men det borde väl H2IQ eller vad du nu heter veta :wink: :lol:
Frisk jag emaila dig just om dina gamla headers. Hör av dig !

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Mattias
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 225
Blev medlem: tis okt 28, 2003 0:02
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

StingrayRacing skrev:Försökte att fixa mina beggade med Enamels (eller var det VHTs...? Hansen racing hade det iaf.) värsta högtemp färg. Gjorde rent dem ordentligt, blästrade, sprutade på färgen och sen in med dom i en stor ugn. Skulle vara ca 300 grader enligt instruktionen.
Inte satt färgen fast sedan, utan den flagnade av igen innan jag han ta i dem. :cry:

Lämnade in dem på Eskilstuna blästerteknik och de blästrade dem igen och ljusbågssprutade med aluminium. Blir ungefär som en gjuten yta, dock lite mer vit/silvrig. Har hållt hur bra som helst.
Kan rekommenderas! 8)
Priset på detta var?
Skulle vilja göra likadant med mina!
Hemmet för Vetten! www.vetten.tk

STINGRAY for ever!
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Hagge!
Skämtade du eller finns det svart headerslindning, för i så fall måste jag ha tag på sån. Vart Hagge, vart!

Har precis beställt Hooker svarta sidepipes idag så svarta bindor binder bättre. :wink:
Senast redigerad av ornet den ons jan 26, 2005 0:07, redigerad totalt 1 gånger.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Mattias skrev:
Priset på detta var?
Skulle vilja göra likadant med mina!
Ca 1500:-.
Var ute i god tid bara för dom kör ett race med smågrejor per månad ungefär.

Tel: 016-14 27 15
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

HEY GUYS !!

Låter som ni ställer tändningen för sent och bränner färg i onödan...*s*
mvh
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

ornet skrev:Hagge!
Skämtade du eller finns det svart headerslindning, för i så fall måste jag ha tag på sån. Vart Hagge, vart!

Har precis beställt Hooker svarta sidepipes idag så svarta bindor binder bättre. :wink:
Näpp, det finns svarta långstrumpor till våra gamla damer, köpte bandaget hos Persåkers Speedshop. De har flyttat butiken från Sthlm till Strängnäs:

http://www.nitroz.se/persaker/

/Hagge
Elvis
Rookie
Rookie
Inlägg: 56
Blev medlem: fre jan 09, 2004 12:18

Inlägg av Elvis »

Vad kostade det att lämna in dom på eskilstuna blästringsteknik ?

Elvis
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Elvis skrev:Vad kostade det att lämna in dom på eskilstuna blästringsteknik ?

Elvis
Ca 1500:-.
Var ute i god tid bara för dom kör ett race med smågrejor per månad ungefär.

Tel: 016-14 27 15

Går snabbt att svara ibland! :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

HAr luskat reda på ett företag i sthlm som använder TechLines produkt Black Satin. Ligger i Upplands Väsby. Här är länk till dom:

http://www.weirdperformance.se/weirdper ... /main.nsf/

/Hagge
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Schysst! Då går det att fixa här i Sverige också! 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Du kan ju alltid måla dom blå :roll:
Bild
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

De var udda :lol:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Skriv svar