Försäkring på bana

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Försäkring på bana

Inlägg av Fidde »

Hej!!!

Tänkte berätta om min konversation som jag hade med If i våras och i början av sommaren. Har tyvärr inte haft tid att ta tag i det sen igen, men tänkte höra hur mycket intresse det finns?

Jag ställde frågan vad som gällde för att få likadana förmåner som Porscheklubben har när de ordnar banträffar?

Det kändes som ett känsligt område till att börja med och jag blev slussad mellan en del folk.
Till slut kunde jag skicka min fråga till någon på If som skulle kunna svara på frågan, och det verkar inte omöjligt att vi skulle kunna få bilarna försäkrade vid banträffar.
Jag tror att många fler hade tyckt det var intressant med banträffar om de hade sina bilar försäkrade.

Jag bifogar min fråga och svar till If

Fråga

Hej, vi pratade på telefon för någon månad sen angående försäkringar vid körning på bana.

Du ville att jag skrev ett mail till dig med våra frågor.

Min fråga är vad vi som klubb behöver uppfylla för att få samma förmåner som porscheklubben när vi anordnar förarutbildningar och dylikt?

Mvh
Rickard Andersson

Svar

Hej Rickard,

Fick till mig er förfrågan och skulle behöva få reda på lite mer om följande:

- Hur många medlemmar har klubben?

- Hur gamla bilar finns det i klubbens bestånd?

- Finns det regler för hur klubbmedlemmarna ska köra på bana?

- Hur många kommer att köra på banan uppskattningsvis?

- När är det tänkt att avtalet ska gälla ifrån? Vi ingår avtalen på årsbasis, och utvärderar i slutet på året inför kommande avtalsår.

- Vad innebär de aktiviteter du nämner nedan, förarutbildningar och dylikt? Kan du ge närmare beskrivning av vilka aktiviteter som avtalet ska gälla kring?

- Hur ofta kommer ni ha liknande events?
När vi utvärderat kommer vi kunna återkomma till dig troligtvis under andra veckan i augusti då många går på semester snart.

Tack på förhand!

Är detta intressant för klubben?

(Kanske fler som vill gasa då istället för att fika) :D
Senast redigerad av Fidde den tis okt 30, 2012 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Försäkring på bana

Inlägg av Hejdarn »

Bra jobbat Fidde! Det där ska vi knåpa vidare på. :D
Mvh
Thomas
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Bra där!

Ett mycket aktuellt och intressant ämne. :)

Som jag förstått det gäller din vanliga försäkring under utbildning/kurs, så var det då jag körde MC och även under Procedual Racings bankurs på Knutstorp nu i September. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Fidde »

Jag tror inte det stämmer att bilarna var helförsäkrade på Knutstorp.
Jag var i kontakt med If ifjol inför Bilsportts Muscle car on track och sammanförde Hyllinge motorklubb och If för att det inte skulle bli några missförstånd.
De kom då fram till att Knutstorp var för väl instängd med bara en grind, hade det varit på t.e.x Gotland så kan man tydligen irra sig in och då skulle helförsäkringen kunna gälla om det inte är tidtagning eller tävling.

Jag var även i kontakt med If inför Procedural på Knutstorp 2/7, och enligt dem hade de blivit ännu hårdare med försäkring på bana, det gällde heller inte på Ringen längre.
Det var då jag frågade varför Porscheklubben kunde ha sina bilar försäkrade, då berättade de att de skrev avtal med Porschellubben vart år när för deras evenemang, så kallade förarutbildningar.
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Fidde skrev: Gotland Ring kan man tydligen irra sig in och då skulle helförsäkringen kunna gälla om det inte är tidtagning eller tävling.
Tidigare var det så på Gotland Ring, men nu är banan godkänd för tävling, så nu räknas den som en riktig avspärrad bana !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Utan att ha forskat i saken så har jag fått för mig att så länge det är "kurs" och INTE tävling samt att tidtagning är förbjuden är allt OK.

Så var det förr då vi körde hoj på Sviestad och Gelleråsen. :)

Men allt kan ju förändras och det är ett mycket bra tema att ta upp, så hör med era respektive bolag och posta gärna här vad era bolag har för uppfattning om saken. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Fidde »

De enda jag talat med är If eftersom jag har detta bolag.
Jag tror nog många tror som du Ricky, men det är surt att få reda på att det inte är så när man snurrat in i något räcke. :(
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Det finns inga prejudikat vad jag känner till idag.
Varje bolag tolkar fritt i varje ärende men man kan göra en överenskommelse med bolagen för vissa event.
Det finns inget som säger att: "en förarutbildning är helförsäkrad", se ovan.

Oftast så pratar man om trafikförsäkringen när man diskuterar försäkringar på bana och inte om vagnskada.
Så det finns många äpplen och päron att hålla reda på och vi har ju en försäkringsansvarig i klubben som vi borde involvera.
Mvh
Thomas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Fidde skrev:Tänkte berätta om min konversation som jag hade med If i våras och i början av sommaren. Har tyvärr inte haft tid att ta tag i det sen igen, men tänkte höra hur mycket intresse det finns?
Bra initiativ, klart vi är intresserade :D
Även jag och Gert har varit i kontakt med IF och diskuterat denna fråga.
Jag har det under bevakning och arbetar för att vi ska kunna erbjuda våra medlemmar ett upplägg liknande det som Porsche & BMW klubben har.

Det vi ska ha helt klart för oss är kostnaderna för bilskador är mycket små jmf personskador.

Därför är det viktigaste att arrangören har gjort allt inom rimliga gränser för att undvika personskador, och om det ändå inträffar ska dessa täckas av arrangörens & förarnas försäkringar.

När det gäller bilskador rekommenderar jag att man utgår ifrån att att din bilförsäkring inte gäller, kolla gärna med ditt försäkringsbolag och om dom säger att den gäller se till att få det skriftligt.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Fidde »

Det största problemet tror jag är att vi mest åker på olika trackdays o dyl och inte ordnar egna förarutbildningar, troligtvis pga av att det är för dyrt att hyra banor för egna event.

Vad jag förstått är att när t.e.x Porscheklubben ordnar något event är det bara för de egna medlemmarna och inte andra bilar på banan.

Om Corvetteklubben skulle komma överens med If och få till ett avtal om försäkring och vi inte blir tillräckligt med deltagare för att ordna egna event, så finns det kanske en möjlighet att ordna ihop med typ Porscheklubben om intresse finns från deras sida.

Det man kan hoppas på är att intresset blir större för att gasa istället för att fika ifall man kan ha bilen försäkrad. :wink:
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Fidde skrev:Det största problemet tror jag är att vi mest åker på olika trackdays o dyl och inte ordnar egna förarutbildningar, troligtvis pga av att det är för dyrt att hyra banor för egna event.

Vad jag förstått är att när t.e.x Porscheklubben ordnar något event är det bara för de egna medlemmarna och inte andra bilar på banan.

Om Corvetteklubben skulle komma överens med If och få till ett avtal om försäkring och vi inte blir tillräckligt med deltagare för att ordna egna event, så finns det kanske en möjlighet att ordna ihop med typ Porscheklubben om intresse finns från deras sida.

Det man kan hoppas på är att intresset blir större ifall man kan ha bilen försäkrad.

Kanske roligare att gasa på bana än att fika. :wink:
Du har helt rätt 8)
Och eftersom jag har rätt bra kontakt med Porsche Sport Club har jag redan pratat om möjligheten om att samköra, men eftersom dom kan var uppemot 300 bilar på deras banträffar är dom inte intresserade av någon samkörning.
Ett annat problem är att intresset för att samköra med en klubb som inte följer SBFs reglementen är lågt.
Men det här är saker som skall lösas 8)
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Det är mycket lobbing nu Göran. :wink:
Mvh
Thomas
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Fidde »

Tänk om vi hade haft 300 deltagare om vi ordnade något event, då hade det inte blivit många hundralappar per man. Jag har dåligt koll på vad det kostar att hyra en bana, typ Knutstorp.
Någon som har koll på någon bana i Sverige?
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Sviestad som är en väldigt billig bana kostar för 2013 Heldag 8-16 30.000 exl moms. Helger kostar det 28.000kr, men då är tiden 9-15.
Mvh
Thomas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

För dom stora banorna får du räkna med strax under 100.000:- / dag om du vill ha en lördag, bullerdag, bärgning, räddning, flaggvakter, tidtagning, försäkring m.m.

Dvs 1.000:- / man om vi blir 100 st :D om vi blir 300 blir det inte så mycket åka :(
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Hejdarn skrev:Det är mycket lobbing nu Göran. :wink:
Japp! 8)
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Det är rätt! Man ska kriga för sin sak! :)
Mvh
Thomas
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Fidde »

Hej!

Har det gjorts några nya framsteg med försäkring på bana? :lol:
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Vi har bett Fredrik Skoghag som redan har kontakter med försäkringsbolagen med sin verksamhet att undersöka möjligheten att få till en försäkring på våra förarutbildningar.

Ekvationen är inte helt lätt då det måste kosta så lite att medlemmarna är intresserade av att betala och att det finns några pengar att tjäna för försäkringsbolaget.
Vi får se vad de säger.
Mvh
Thomas
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Fidde »

Jag förstår dilemmat, men jag är inte oäven att betala lite mer i försäkring om jag kan ha bilen försäkrad på bana.
Kan Porscheklubben bör ju vi kunna. :o
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Visst är det så.

100 porschar på en bandag á 1000:- i premie = 100.000:- till bolaget.
20 Corvetter på en bandag á 1000:- i premie = 20.000:- till bolaget.

Vi får väl se hur de räknar. Vi har försökt tidigare med hojar och det har inte funkat.
Mvh
Thomas
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Pågår det någon dialog mellan klubben och något försäkringsbolag angående körning på bana?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Inte än vad jag känner till. Någon annan som vet något?
Mvh
Thomas
Skriv svar