motor o kopplingproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
stingray L46
Corvettefantast
Corvettefantast

motor o kopplingproblem

Inlägg av stingray L46 »

Tjenare alla, jag har två olika problem,
1. När jag trycker ned gasen så biter inte motorn direkt, den svarar inte som jag kan förvänta att den ska göra.
2. När jag försöker att göra en liten burn-out så släpper inte kopplingen och efteråt så luktar det lite bränt.
Finns där några enkla metoder för att fixa detta själv eller bör man lämna in till någon expert?

OBS!! jag är händig men ingen mekare.
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: motor o kopplingproblem

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

1. förgasare och/eller tändning inte rätt justerat och/eller felaktigt.
2. Lamell utsliten och/eller tryckplattans fjädrar dåliga och/eller kopplingen feljusterad, vad jag förstår av din text så slirar inte hjulen utan istället är det kopplingen som slirar, stämmer det?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
stingray L46
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av stingray L46 »

Hej, jo det stämmer bra, det är inte hjulen utan kopplingen som slirar.
Jag vill bara säga att jag har byt till HEI-fördelare, kan det vara något med den?

tack
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

HEI fördelarna är normalt inte sämre än något annat.

Dock är det ju viktigt att tändinställningen blir rätt, har du ställt tändningen med Stroboskop lampa?

Kopplings slir..

Kolla att kopplingen inte är för uppspänd utan att du har ett spel i länkaget då pedalen är i viloläge.

Har du inte något spel med pedalen i viloläge måste du jystera länkaget tills du får det och prova igen.

Slirar den fast du har ett spel i viloläge är det antagligen dags för en ny koppling/lamell.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
moonray
Rookie
Rookie

Inlägg av moonray »

Hej på er, uppstod problemet efter bytet till HEI ? Tändspolen på HEI vill ha en egen strömkabel, ex: Ev.ström till aut.choke som tas ut vid förgasaren gillas inte.
Aut.choken kan sno typ 2volt på vägen och då blir det svårt för spolen att transformera upp till högspänning. Mät strömmen. Vacuumslangar?
Går motorn bra obelastad? Hur ser det ut utan luftburk om Du gasar för hand? Jag tänker på min Holley 4port och då ska det stråla ner bensin obehindrat i portarna.
Packningar, tjuvluft ?
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Angående kopplingsslir så kan svänghjulet vara koniskt också, sitter ett hays eftermarknadssvänghjul på min och de är koniska från fabrik (Amerikansk kvalitet), diffade mer än 0,4 mm mellan utsida - insida, inte undra på att det inte gick att burna mer än på lamellerna.

Så blir det inte bättre med rätt injusterat kopplingsspel så är det bara att riva ner och se glad ut. Har du ingen lyft så är tycker jag ialla fall det lättaste att lyfta ur både motor och låda då det är ett litet helsike att lyckas centrera kopplingen exakt och få dit lådan underifrån.

Körde med Holley först i min bil men lyckades aldrig få den att gå riktigt, tvekade alltid vid gaspådrag. För 2 år sedan bytte jag till en Rochester byggd för min motorspec. och den går suveränt + att jag sänkte bränsleförbrukningen med drygt 0,3 l/mil med bättre prestanda.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Skriv svar