Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Jay-c
Nykomling
Inlägg: 14 Blev medlem: fre jan 06, 2012 16:33
Ort: Kungsbacka/Luleå
Inlägg
av Jay-c » tor nov 08, 2012 11:55
trevlig motorspec, vill också ha ett 454 block i min
men bakvingen gör ingen nytta, bort med den så blir bilen snyggare, ock lite lättare
/ Johannes Carlsson
91 Vette, American Racing Headers <3
Ricky
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805 Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm
Inlägg
av Ricky » tor nov 08, 2012 13:00
Ballt!!
Den där bilen med den där motorn vore kul att se på klubbmäasterskapet!
//Ricky.
patrik8
Nykomling
Inlägg: 14 Blev medlem: sön nov 04, 2012 15:07
Inlägg
av patrik8 » tor nov 08, 2012 14:42
) jo den går riktigt bra motor och drivlina har gått 50 mil på 4år
Vettemannen
Corvetteälskare
Inlägg: 673 Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna
Inlägg
av Vettemannen » tor nov 08, 2012 18:41
Fick du den godkänd utan TPI?
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
patrik8
Nykomling
Inlägg: 14 Blev medlem: sön nov 04, 2012 15:07
Inlägg
av patrik8 » tor nov 08, 2012 19:02
Vad är tpi ?
Vettemannen
Corvetteälskare
Inlägg: 673 Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna
Inlägg
av Vettemannen » tor nov 08, 2012 19:29
patrik8 skrev: Vad är tpi ?
Insprutningssystemet som sitter på Corvetter. TPI=Tuned Port Injection. Jag tror att det satt från -86 fram till -91 eller -92. Rätta mig nån om jag har fel.
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
patrik8
Nykomling
Inlägg: 14 Blev medlem: sön nov 04, 2012 15:07
Inlägg
av patrik8 » tor nov 08, 2012 19:39
Ja det fick jag. Det är flyttgods så det var inga problem.
Vettemannen
Corvetteälskare
Inlägg: 673 Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna
Inlägg
av Vettemannen » tor nov 08, 2012 19:41
patrik8 skrev: Ja det fick jag. Det är flyttgods så det var inga problem.
Det är alltså helt okay att lägga i en förgasarmotor i en som nu har TPI? Jag har oxå en flyttgodsbil.
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117 Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten
Inlägg
av Kjell.Magnusson » tor nov 08, 2012 19:48
Hejs
Frän bil med ännu fränare motor, grattis!
Varför vill ni gå ifrån insprutning till förgasare? Dubbel soppa förbrukning! Och mindre hästar!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
patrik8
Nykomling
Inlägg: 14 Blev medlem: sön nov 04, 2012 15:07
Inlägg
av patrik8 » tor nov 08, 2012 19:58
Ja det ska det vara dom som byggde bilen har bes den.
Jag kanske bara har haft tur:)) men det finns ju inga avg krav på min bil.
Vettemannen
Corvetteälskare
Inlägg: 673 Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna
Inlägg
av Vettemannen » tor nov 08, 2012 20:18
patrik8 skrev: Ja det ska det vara dom som byggde bilen har bes den.
Jag kanske bara har haft tur:)) men det finns ju inga avg krav på min bil.
Finns det inga alls? Jag har krav på max 3,5 i CO-halt men det är det enda.
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
patrik8
Nykomling
Inlägg: 14 Blev medlem: sön nov 04, 2012 15:07
Inlägg
av patrik8 » tor nov 08, 2012 20:30
Ser du det på transportstyrlesen ?
Vettemannen
Corvetteälskare
Inlägg: 673 Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna
Inlägg
av Vettemannen » tor nov 08, 2012 20:31
patrik8 skrev: Ser du det på transportstyrlesen ?
Näe, men på bilprovningen om man tittar på gamla besiktningsprotokoll.
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Ricky
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805 Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm
Inlägg
av Ricky » fre nov 09, 2012 9:20
magnum skrev: Hejs
Och mindre hästar!
Nej nu tror jag det blev fel va..?
En given AFR ger de hästar som den ger, varken mer eller mindre.
Jay-c
Nykomling
Inlägg: 14 Blev medlem: fre jan 06, 2012 16:33
Ort: Kungsbacka/Luleå
Inlägg
av Jay-c » fre nov 09, 2012 9:26
stämmer inte riktigt
lambda 0.86 för bensin brukar ge mest effekt, hur får du det över hela registret med en förgasare? å sen magra på för lägre förbrukning när man inte gasar fullt..
/ Johannes Carlsson
91 Vette, American Racing Headers <3
Ricky
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805 Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm
Inlägg
av Ricky » fre nov 09, 2012 11:17
Ämnet kan ältas in absurdum.
Möjligheterna med att tuna ett modernt insprutningssystem över hela registret, under dellastmoment osv samt få detta att jobba tillsammans med tändsystem och lambda osv nog de allra flesta eniga i producerar en bättre kurva än en vad en "vattenkran" gör är jag absolut med på.
Självklart är en bra vältunad insprutning bättre på många sätt men att konkret påstå att en insprutning (utan att specificera närmare än så) ger mer effekt (maxeffekt) än en förgasare tycker jag är helt galet.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117 Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten
Inlägg
av Kjell.Magnusson » fre nov 09, 2012 14:09
Hejs
Ok, strunt i om det blir mindre hästar eller inte, men soppaförbrukningen blir högre! Så varför byta till förgasare när man har insprutning? Om man inte är nöjd med orginal TPI:n så finns det vassare grejer att köpa!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981