Tjena Gurra
Jag hade problem med handbromsen på min 93a förra året. Jag brukar sällan använda den men plötsligt fick jag underkänt på besiktningen. Spaken gick att dra i botten mne bilen kunde fortfarande rulla i större lutningar. Det finns två insexskruvar för att justera spelet på hävarmarna till parkeringsbromsen på oken bak, det är egentligen inte meningen men det kan gå att få en viss bättre bromseffekt. Tyvärr resulterade det i att fästet (i PLAST!!!???

) för vajern på handbromspaken sprack, vilket även hände på nästa spak som jag köpte på skroten. Tog isär allt och hittade felet, det var vajrarna bak där höljet hade rostat på insidan och fått bulor som komprimerades.
Beställde ny handbromsspak, nya bromsbelägg och nya vajrar, bägge bak och även fram från Corvette Central via VetteParts. Spaken och beläggen passade alldeles utmärkt och var bara att sätta dit. Vajrarna bak passade ok, men vajern fram passade inte alls. För det första var höljet mycket kortare än på gamla vilket gjorde att det nästan blev en 90 graders böj vid bakre fästet, dessutom var diametern för liten för att passa i det bakre fästet. Detta gick att fixa men då visade det sig att relationen mellan vajer och hölje var nästan 3cm längre än på den gamla, så spaken gick i botten innan det ens hade börjat dra i oken. Satte tillbaks den gamla vajern som tur var i gott skick och handbromsen funkade alldeles utmärkt.
Jag kanske har fått fel men det stog corvette 92 - 96 på påsen samt att den liknade den gamla på utseendet. Men som sagt tidigare så var längderna fel och diametern på höljet för liten och även nipplarna i ändarna var för stora för att passa i såväl spaken som kopplingen med bakvajrarna. Eller så är man bara tvungen att räkna med få modifiera delarna när man köper eftermarknads delar.
Mvh Fredrik