Kambyte
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Hejs
Jag var just ute i garaget och plockade bort tråg, kamkåpa, lyftare & kamdrevet sedan började jag dra ur kammen men kom bara c:a 2 cm! Går dock att vrida runt och trycka tillbaks c:a 1 cm, vad har jag gjort för fel? Glömt något?
Jag var just ute i garaget och plockade bort tråg, kamkåpa, lyftare & kamdrevet sedan började jag dra ur kammen men kom bara c:a 2 cm! Går dock att vrida runt och trycka tillbaks c:a 1 cm, vad har jag gjort för fel? Glömt något?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Kambyte
Har du lossat bränslepumpen och dragit ur tryckstången till denna?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Kambyte
Precis som Ricky skriver.... gjorde samma tankevurpa jag med innan jag kom på tryckstången. 

"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Hejs
Soppapumpen... F-n va trött i huvudet jag är! Tänkte precis innan att jag måste hämta ett annat verktyg till den och sedan bara glömmer bort det igen på en tidsperiod på 5 minuter max
Tack Ricky & Hasse!
Soppapumpen... F-n va trött i huvudet jag är! Tänkte precis innan att jag måste hämta ett annat verktyg till den och sedan bara glömmer bort det igen på en tidsperiod på 5 minuter max

Tack Ricky & Hasse!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Hejs igen
Kammen ute! Det stod graverat på kammen "Apple selected DO103174" Någon som har koll på detta? Dessutom står ingjutet Ep1 C4 D4 DO 20 & CWO. Långt bak på kammen är det lite målat med orange & gult.
När jag fått ur frostpluggarna så förstod jag varför kylarvattnet blir grummligt, det var jättemycket evja i motorn! Så nu åkte kolvar & vev ut också så jag kan rengöra blocket ordentligt, det blir alltid mer jobb än man tänkt sig!
Cylindrarna var borrade 0,30" vad blir det i kubiktum på en 350"? Måste jag ändra siffrorna på huven?
Kammen ute! Det stod graverat på kammen "Apple selected DO103174" Någon som har koll på detta? Dessutom står ingjutet Ep1 C4 D4 DO 20 & CWO. Långt bak på kammen är det lite målat med orange & gult.
När jag fått ur frostpluggarna så förstod jag varför kylarvattnet blir grummligt, det var jättemycket evja i motorn! Så nu åkte kolvar & vev ut också så jag kan rengöra blocket ordentligt, det blir alltid mer jobb än man tänkt sig!

Cylindrarna var borrade 0,30" vad blir det i kubiktum på en 350"? Måste jag ändra siffrorna på huven?

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Kambyte
Bara att ändra du åker ju 355.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Hejs
Vad är detta för kolvar? Tydligen av fabrikat KEITH BLACK, är dom någe bra? Helt säkert i monterade av Mats Appelgren år 2001.


Vad är detta för kolvar? Tydligen av fabrikat KEITH BLACK, är dom någe bra? Helt säkert i monterade av Mats Appelgren år 2001.


Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Kambyte
KeithBlack är ett välrenomerat varumärke. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Jag har själv KB kolvar i min 454 så nog borde dom funka även i en liten smallblock. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Hejs
He he, Ricky! Men du har förmodligen rätt: Kan dom göra klumpiga saker bra så borde dom också kunna göra smidiga saker bra!
He he, Ricky! Men du har förmodligen rätt: Kan dom göra klumpiga saker bra så borde dom också kunna göra smidiga saker bra!

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Hejs
Ingen som har svar på detta:
Vad tycks? Si eller så?

Ingen som har svar på detta:
Vad tycks? Si eller så?

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Hejs
Det kom svar från Mats Appelgren:
Hej Kjell!
Har letat upp hårddisken från den bromsningen.
Det satt smog toppar på motorn från oss, runt 9,8-1 i komp borde det varit.
Med dom nya topparna hamnar du runt 11,3-1 vilket är mycket.
Ett Edelbrock Performer RPM med en Quadrajet förgasare satt på.
Motorn gav 340hk
Kamdatorn har tappat all info från den tiden men om jag inte minns fel så var det runt 222 grader vid ,050" och ,480" i lyft.
Den kammen skall dra från 17-1900 varv utan problem.
Om det är något annat du undrar över så hör gärna av dig.
Mvh
Mats Appelgren
Så vad tror ni?
11,3 i komp för högt eller? Och kammen?
Det kom svar från Mats Appelgren:
Hej Kjell!
Har letat upp hårddisken från den bromsningen.
Det satt smog toppar på motorn från oss, runt 9,8-1 i komp borde det varit.
Med dom nya topparna hamnar du runt 11,3-1 vilket är mycket.
Ett Edelbrock Performer RPM med en Quadrajet förgasare satt på.
Motorn gav 340hk
Kamdatorn har tappat all info från den tiden men om jag inte minns fel så var det runt 222 grader vid ,050" och ,480" i lyft.
Den kammen skall dra från 17-1900 varv utan problem.
Om det är något annat du undrar över så hör gärna av dig.
Mvh
Mats Appelgren
Så vad tror ni?
11,3 i komp för högt eller? Och kammen?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Kambyte
nu är jag långt ifrån en expert i ämnet men forskade och brottades mycket med detta när jag gjorde konceptet för 396an som jag skulle bygga. Jag hade en betydligt vassare kam (blöder mer), aluminium toppar (avger värme lättare) och ett lite lägre komp (11.1) och det skulle enligt de flesta vara på gränsen på macksoppa. Tror därför att du får väldigt svårt att köra 11.3 med den snälla kammen och gjutjärnstoppar på macksoppa. En programerbar tändbox och e85 skulle nog hjälpa caset betydligt om det är aktuellt..magnum skrev:Så vad tror ni?
11,3 i komp för högt eller? Och kammen?
Här är tre trådar med denna frågeställning angående mitt bygge:
http://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?f=3&t=14539
http://forums.corvetteforum.com/c3-tech ... dup-5.html
http://www.zatzy.com/v8-jaenkare/382479 ... aeger.html
Mvh Axel
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Hejs
Ok, för högt komp för min kam.. Byta kam då? Till vad?
Ok, för högt komp för min kam.. Byta kam då? Till vad?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Kambyte
Jag kör med Edelbrock RPM kammenhttp://www.summitracing.com/parts/EDL-7102/, drar från 1500-6500 och RPM insuget + RPM alutopparna toppat med en Quadrajet byggd till motorspecen. Fungerar utmärkt.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Kambyte
Har inte räknat på det men jag har flata kolvar (original Corvette 84:a) så jag ligger nog inte så högt som 11:1.
Den går att köra på 95 oktan men bättre på 98.
Den går att köra på 95 oktan men bättre på 98.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Kambyte
Hej Kjell,magnum skrev:Hejs
Ok, för högt komp för min kam.. Byta kam då? Till vad?
Problemet här är att du för att kompensera för det höga kompet nog skulle behöva blöda ut rätt mycket komp och den ganska dramatisk kammen som skulle behövas för det skulle nog inte vara någon höjdare att dra husvagnen med direkt.
Thomas kam är i samma klass som din och en bra gatkam men Edelbrock kör själva den kammen med så lågt som 9.5:1 i komp.
http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/2098/10002/-1
Ditt problem är att du ha en dome på dina kolvar för att kompensera för dina stora förbränningsrm i de gamla topparna. Hur ser block och kolvar ut? Om blocket ändå behövde borras skulle ju detta vara ett ickeproblem eftersom du isf skulle kunna köpa ett par bättre lämpade kolvar till nya borren men antar att eftersom det var så nyligen appelgren byggde motorn så är den fin i loppen? Jag skulle nog börja med att kolla med någon som sysslat mycket med toppar och fråga dem hur mycket de tror att man kan ta ur förbränningsrummen utan att vara för riskabel. Det skulle nog vara den enklaste lösningen på ditt problem.
Mvh Axel
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Hejs
Cylindrar, kolvar, vevaxel och lager är i nyskick!, tror inte motorn har gått så där jättemycket sedan 2001!
Kanske lösningen är att montera tillbaks 80 cc topparna (som tydligen är någon slags smogtoppar & som har storleken mindre ventiler än musse topparna) eller svarva bort domen på kolvarna?
Det hade ju varit roligare med en lite vassare kam!
Cylindrar, kolvar, vevaxel och lager är i nyskick!, tror inte motorn har gått så där jättemycket sedan 2001!
Kanske lösningen är att montera tillbaks 80 cc topparna (som tydligen är någon slags smogtoppar & som har storleken mindre ventiler än musse topparna) eller svarva bort domen på kolvarna?
Det hade ju varit roligare med en lite vassare kam!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Kambyte
Thomas kam är ju fortfarande en del vassare så en idé kanske är att ha kvar de gamla topparna och bara byta till den kammen.. Lär ge ett lite annorlunda temperament och lite mer effekt på toppenmagnum skrev:Hejs
Cylindrar, kolvar, vevaxel och lager är i nyskick!, tror inte motorn har gått så där jättemycket sedan 2001!
Kanske lösningen är att montera tillbaks 80 cc topparna (som tydligen är någon slags smogtoppar & som har storleken mindre ventiler än musse topparna) eller svarva bort domen på kolvarna?
Det hade ju varit roligare med en lite vassare kam!
Nu kan jag inte tillräckligt här heller men misstänker att du måste balansera om hela vevpartiet om domen svarvas bort?
Re: Kambyte
Fråga Appelgren som byggt motorn från början det kan ju inte bli fel
/Jerka

/Jerka
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Hejs Jerka
Har du något tips hur jag ska göra? Vill ju gärna ha lite mer kraft i motorn!
Jag frågade Mats Appelgren:
Har du något tips hur jag ska göra? Vill ju gärna ha lite mer kraft i motorn!
Jag frågade Mats Appelgren:
magnum skrev:Hejs
Det kom svar från Mats Appelgren:
Hej Kjell!
Har letat upp hårddisken från den bromsningen.
Det satt smog toppar på motorn från oss, runt 9,8-1 i komp borde det varit.
Med dom nya topparna hamnar du runt 11,3-1 vilket är mycket.
Ett Edelbrock Performer RPM med en Quadrajet förgasare satt på.
Motorn gav 340hk
Kamdatorn har tappat all info från den tiden men om jag inte minns fel så var det runt 222 grader vid ,050" och ,480" i lyft.
Den kammen skall dra från 17-1900 varv utan problem.
Om det är något annat du undrar över så hör gärna av dig.
Mvh
Mats Appelgren
Så vad tror ni?
11,3 i komp för högt eller? Och kammen?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Hejs
Nu behöver jag hjälp igen...
Jag har kollat lite på Summit, där har jag hittat mina kolvar: http://www.summitracing.com/parts/uem-kb119-030 samt också en komp. uträknare, den har jag provat och jag kommer inte alls så högt i komp som 11,3:1 jag har provat lite olika siffror i min "närhet" men kommer bara till 9 - 10:1, vad gör jag för fel eller blir inte kompet högre?
Min motor är en 0,30 borrad 350" med 65cc toppar sedan är det kolvarna ska vara -0,5cc och packningens tjocklek 1 - 2 mm
sedan något som kallas Deck Clearance, vad är det? Är det vad som är kvar av cylindern när kolven är i topp? Det var c:a 1 mm.
Är det någon som har koll?
Nu behöver jag hjälp igen...
Jag har kollat lite på Summit, där har jag hittat mina kolvar: http://www.summitracing.com/parts/uem-kb119-030 samt också en komp. uträknare, den har jag provat och jag kommer inte alls så högt i komp som 11,3:1 jag har provat lite olika siffror i min "närhet" men kommer bara till 9 - 10:1, vad gör jag för fel eller blir inte kompet högre?
Min motor är en 0,30 borrad 350" med 65cc toppar sedan är det kolvarna ska vara -0,5cc och packningens tjocklek 1 - 2 mm
sedan något som kallas Deck Clearance, vad är det? Är det vad som är kvar av cylindern när kolven är i topp? Det var c:a 1 mm.
Är det någon som har koll?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Kambyte
Deck clearance är klämspalten alltså det du beskriver har jag för mig..magnum skrev:Hejs
Nu behöver jag hjälp igen...
Jag har kollat lite på Summit, där har jag hittat mina kolvar: http://www.summitracing.com/parts/uem-kb119-030 samt också en komp. uträknare, den har jag provat och jag kommer inte alls så högt i komp som 11,3:1 jag har provat lite olika siffror i min "närhet" men kommer bara till 9 - 10:1, vad gör jag för fel eller blir inte kompet högre?
Min motor är en 0,30 borrad 350" med 65cc toppar sedan är det kolvarna ska vara -0,5cc och packningens tjocklek 1 - 2 mm
sedan något som kallas Deck Clearance, vad är det? Är det vad som är kvar av cylindern när kolven är i topp? Det var c:a 1 mm.
Är det någon som har koll?
Även jag kommer bara upp i ca 10:1 när jag räknar, domen är ju oerhört liten 0.5cc
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Kambyte
Nej Kjell,magnum skrev:Hejs
Tack Axel!
Är 10,0:1 för högt komp?
Om det stämmer så tror jag ungefär att du är så optimal som du kan vara på soppa med järnlock. Där finns fortfarande lite rum för tändavvikelser och vem vet lite lustgas nån dag

Angående kammen så tror jag att Thomas Edelbrock RPM kam är ett ganska fint standardval men om jag vore du så skulle jag ringa Mats Appelgren och ge honom din toppuppgradering och fråga vad han skulle rekommendera för kam. Även vissa av killarna på CF är ruskigt duktiga på detta med kamval och kaske värt att fråga dem.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kambyte
Hejs
Jag har mailat Appelgren om mina toppar och han säger att jag måste få ner kompet från 11.3:1 som han tror det blir med musse topparna, så nu har jag frågat honom också om c:a 10.0:1 är ok eller inte.. Han tycker jag ska behålla kammen som satt i. Om han inte ändrar sig med dom nya uppgifterna om kompet, vi får se vad han skriver (hoppas jag).
Det finns så kallade spacerpackningar som är 0.5 mm tjocka, dom + en vanlig 1 mm packning sänker nog ner kompet till 10.
Finns det tjockare packningar än 1 mm = 0.041" ihoppressade?
Vad är CF?
Jag har mailat Appelgren om mina toppar och han säger att jag måste få ner kompet från 11.3:1 som han tror det blir med musse topparna, så nu har jag frågat honom också om c:a 10.0:1 är ok eller inte.. Han tycker jag ska behålla kammen som satt i. Om han inte ändrar sig med dom nya uppgifterna om kompet, vi får se vad han skriver (hoppas jag).
Det finns så kallade spacerpackningar som är 0.5 mm tjocka, dom + en vanlig 1 mm packning sänker nog ner kompet till 10.
Finns det tjockare packningar än 1 mm = 0.041" ihoppressade?
Vad är CF?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981