Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Det är ju inte så kul att trängas med dom här kepsvändarna, som tror att dom kan köra bil bara för att dom har kört Nürbrugring på datorn ,
Mvh Ubbe som har vänt tillbaks kepsen
"Nytt på den öppna turistkörningen på Nürbrugring nästa år är hårda regler som förbjuder eftermonterade skalstolar (troligtvis sådana med stora "öronlappar"), bur utan stoppning, HANS-skydd(!) med mera."
Verkar väl vettigt att gatregler gäller för gatbilar.
Buller har de ju jagat i många år.
Det är innebär väl att om man ska köra öppna turistkörningen på Nürbrugring, så måste man sätta tillbaks originalstolarna?
Säkerheten försämras och jag sitter och far runt i stolen
Jag citerar huvuddel av ett inlägg på rejsa med mina kommentarer, intressant då texten med hjälp av byten av etiketter/deltagargrupp osv. lätt kan igenkännas vid trackday/bankörning i Sverige där syfte i inbjudanvsinställning hos anmälda deltagare ofta skiljer väsentligt.
Citat text markerat med rött håller jag dock inte med om då allmänhetens körning på Nurnburg Ring inte är racing, lika lite som trackdays/bankörning i Sverige är Racing eller ens skall åsyfta till att vara racingliknande förhållande. Racingliknande förhållande kräver andra förutsättningar (läs: högre säkerhetsnivå)
"Turistkörningen är lika gammal som Ringen själv och ursprungligen var avsikten att allmänheten skulle få möjlighet att prova att köra denna fantastiska asfaltslinga, men under förutsättningarna som gäller på allmän väg.
Dagens situation ser delvis väldigt annorlunda ut. Det förekommer många tokmodifierade alt. renodlade racebilar som aldrig skulle tillåtas framföras på allmän väg om de kom till besiktningen i det skick de framförs på Ringen. Därtill befolkas de av förare med inställningen att Ringen ÄR en racerbana och att därmed tidtagning är obligatoriskt. Jämförelsemöjligheter via videos, loggfiler, simulatorer osv finns i stora mängder. Långsammare fordon, t.ex. de turister som körmöjligheten ursprungligen skapades för, är irriterande dumskallar som inte har vett att flytta på sig och därmed bara förstör njutningen, och varvtiden förstås. Allt detta till dumpingpris och ofta med försäkringsskydd. Ur det perspektivet är det klart att det blivit populärt att åka på Ringen, mycket billigare än alla former av tävling.
Om denna utveckling är rätt eller fel ligger i betraktarens ögon, men det kan konstateras att det har lett till fler olyckor. Det är ju inte den semestrande familjen som kör ett turistvarv som bankar hårt in i räcket efter Schwedenkreuz och får banan avstängd i 3 timmar. Det är alla dessa gudomligt begåvade rattvirtuoser som har full koll på läget i sina "professionellt" modiferade Clubsportracers som faktiskt står för merparten av olyckorna; antingen för att de överskattar sin egen förmåga, underskattar banans svårighetsgrad eller inte orkar vänta på att bli omsläppta av de där förbenade motorcyklisterna.
Ur det perspektivet och med tanke på att turistkörningens överlevnad ligger i mångas intresse tror jag att de ansvariga försöker ta beslut som leder till någon form av ökad säkerhet. Som tidigare konstaterats, det behöver inte nödvändigtvis vara fel om det samtidigt finns körtillfällen för de som vill komma så nära race som möjligt, dvs trackdays."
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter! http://www.spvm.se/ Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Om du tänker försäkringsmässigt, så för närvarande nej.
Regeländringen verkar vara införd för att separera turistkörning från dem som vill gasa och som en logisk följd av hur turistkörningen hittills nyttjats av gasglada så kan jag förstå att Nurburgring inte räknas hos försäkringsbolagen numera.
Troligen svårt att vända skeppet men med lite bättre uppstyrning och separation mellan ren turistkörning och gasglada kanske försäkring på Nurburgring kan komma tillbaka, åtminstone för turistkörningen?
Samma tendens finns i Sverige och lärdomen bör vara att som preventiv åtgärd är det viktigt att vi alla ser till så att grundläggande organisatoriska regler sätts upp OCH efterlevs så att inte nuvarande möjligheter till bankörning försämras.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter! http://www.spvm.se/ Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe, jag tror du tänker lite fel ang säkerheten. Jag har kört i många år på ringen i diverse fordon och det är svårt att komma ihåg över 170 kurvor i huvudet och väldigt många ställen är blinda. Du tänker förmodligen att det är bra säkerhet för dig när du kör av att du har stol och bur vilket är helt sant.
Men anledningen att du kör av är troligtvis att du antingen kommer ifatt ett mycket långsammare fordon (ofta på ett dolt ställe) eller att du blir omkörd av någon som kör mycket fortare och har ett mycket smalt spårval att välja på.
Under mina år på bana så har alltid skillnaden i hastighet varit det stora problemet och inte hastigheten i sig. Att komma ifatt någon som ett möte när man inte förväntar sig det eller att någon tar oväntade spår är farligt på riktigt. Inte att man går in fort i en böj. Ett vanligt problem för tvåhjulingarna är att 125 räcer får träna ihop med 1200 räcer och det är inte kul att upptäcka att det plötsligt är en fartskillnad på 170 km/h för någon av dem.
Man ska inte blanda racepreppade 7.30 bilar med turistbussar på samma tid. Typen av bil hänger mycket ihop med typen av förare (precis som på hoj) så jag tycker det är vettigt att gatbilar i gatskick med gatförare kör tillsammans och racebilar med raceförare kör tillsammans.
När man tittar på den videon som jag har lagt i tråden , så ser man att det inte finns kanske en enda renodlade racerbilar som kraschar.
Det är ju mammas bil som man tror ska kunna klara av att köra 170 kurvor 130klm
När jag ska åka på ringen då kommer jag ha den inställningen att man minst ha kört 100 varv eller mer innan jag gasar fullt.
Först ska jag köra på våra banor och lära mig känna hur bilen kommer att gå med R-däck.
Kommer nog att köra på hösten när det är mindre trafik.
Det gäller att köra med förståndet
Ubbe skrev:När man tittar på den videon som jag har lagt i tråden , så ser man att det inte finns kanske en enda renodlade racerbilar som kraschar.
--snipp--
Hur ser du det? Jag ser dels flaggvakter vid flera tillfällen och det är svårt att se på utsidan om det är en golf med Garret turbo och fullbur med koni dämpare eller en standard 1.6 liters bil. En film är kanske inte hela sanningen heller för ett verksamhetsår på ringen.
Ubbe skrev:När man tittar på den videon som jag har lagt i tråden , så ser man att det inte finns kanske en enda renodlade racerbilar som kraschar.
--snipp--
Hur ser du det? Jag ser dels att dom har orginal däcken på och hör att turbon inte kvittrar och kepsen är åt fel håll
Tex din Suzuki fanns inte med på filmen pga att då hade jag hört att den har rakt skurna drev
E18 (Stockholm-Norrtälje)är världens vackraste bana och har man inte varit där så är det en upplevelse värd att uppleva.
Ubbe skrev:Det är innebär väl att om man ska köra öppna turistkörningen på Nürbrugring, så måste man sätta tillbaks originalstolarna?
Säkerheten försämras och jag sitter och far runt i stolen
Vid turistkörningarna är det många olika fordon med olika egenskaper och förare med olika erfarenheter, mao ganska dumt att gasa ordentligt, dessutom bör man ha god runtom sikt dvs även åt sidorna vilket man inte har med öronlappsfåtölj & HANS.
Men om du verkligen vill KÖRA på ringen så rekommenderar jag dig att ex.vis kolla om dom har någon trackday eller kurs, jag vet att förr så körde dom tex flerdagars kurser då man lärde sig kurva för kurva.
Det här förbudet drabbar bara dom som vill köra racing bland bilar med ovana förare och barnfamiljer.
Hej Jag kommer att undvika Turistkörning http://www.youtube.com/watch?v=TiKXGr3t ... r_embedded
"Skåningarna tycker som jag" Det är många som åker av i den där kurvan
Jag måste åka på Nürbrugring men hinner inte med i år igen
Mvh Ubbe