Leakdown utrustning i stockholm sökes

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Leakdown utrustning i stockholm sökes

Inlägg av axelg89 »

Hej alla,

Håller på och fixar till min KTM 525 cross och försöker avgöra huruvida kolv och ringar behöver bytas, de ska vara nybytta och det känns tråkigt att plocka isär allt om de nu är bytta och skulle därför vilja göra ett leakdown test. Någon som har den utrustningen i stockholmsområdet som skulle kunna hjålpa mig om jag svänger förbi?

Ha en god lördagskväll :)
Användarens profilbild
Vettig
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Leakdown utrustning i stockholm sökes

Inlägg av Vettig »

axelg89 skrev:Hej alla,

Håller på och fixar till min KTM 525 cross och försöker avgöra huruvida kolv och ringar behöver bytas, de ska vara nybytta och det känns tråkigt att plocka isär allt om de nu är bytta och skulle därför vilja göra ett leakdown test. Någon som har den utrustningen i stockholmsområdet som skulle kunna hjålpa mig om jag svänger förbi?

Om det duger med ett kompressionstest så kan du komma förbi garaget på Sodermälarstrand,
där har du ju vart förut...
C5 Z06
"Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you"
http://www.garaget.org/?car=232555
http://www.garaget.org/?car=89586
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av andsan »

Hej på er.

Förlåt en okunnig yngling.
Kanske en dum fråga. :oops:

Vad är det för skillnad på leakdowntest och ett kompressionsprov?

MVH:
Anders Sandin
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Komptest kan inte skilja på andra delar i kedjan som påverkar som t ex svagt batteri medans leak down test bara mäter cyllarnas täthet.
Men om komptestet är helt ok så är allt helt ok så man kan börja där.

Det finns inga dumma frågor. Det är så man lär sig.
Mvh
Thomas
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av axelg89 »

Skillnaden är precis som Hejdarn säger, rent praktiskt så är skillnaden att man i det ena fallet trycker in luft i cylindern och ser hur den håller tätt medan man vid kompressiontest ser hur mycket tryck motorn på egen hand alstrar när kolven kommer upp.
Vettig skrev:
axelg89 skrev:Hej alla,

Om det duger med ett kompressionstest så kan du komma förbi garaget på Sodermälarstrand,
där har du ju vart förut...
Hej,

Tackar för erbjudandet men måste vara just ett leakdown eftersom de här motorerna blöder ut kompression på låga varv för att de skall gå att kicka något sånär.. Tror mig dock ha hittat en kille via sporthoj.se som kan hjälpa mig ikväll så vi får väl se hur det går :)

Mvh
Skriv svar