Sida 5 av 7
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån feb 13, 2012 13:39
av Peter Anjou
Hejsan !
Här är länken som Velasoraptor hade letat
fram om ventiler och fjädrar:
http://www.gmhightechperformance.com/te ... ewall.html
Faktiskt rätt så intressant läsning !
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån feb 13, 2012 22:38
av vette.se
C5Z06 skrev:
Nyfiken i en strut här...

Gissar att det är kammen som avgör vad som går att besiktiga, LSA-lobsepartion? Vad har ni kommit fram till, finns det någon tumregel på hur vass kam man kan ha och samtidigt klara SBP's krav med normala kattar? Gäller LS6 för min del, men antar att det inte gör någon större skillnad.
På en 350 är det vassaste vi kör 222/224 114 LSA .581/.581
På en 427 är det vassaste vi kör 224/234 116 LSA .581/.598
Observera att LS7an har 1.8 vipparmar och compcam specar alltid med 1.7 så lyftet på LS7 kammen är större än vad siffrorna säger ovan.
Ovanstående kammar är de vi kör som det största på respektive maskin för att klara svenska avgaskrav med racekattar. Dessa har en väldigt bred vridmomentkurva så de är väldigt trevliga för gata och banracing. Vi undviker alltid skrytkammar med extrem toppeffekt för de suger alltid längre ner .....
Sen kan man förstås hålla på och trixa enligt alla gamla beprövade metoder för att få ner avgasvärdena ... sen har vi lite som vi kan göra i mappen tillfälligt för att få en bil igenom men det är inget man ska köra med i vanliga fall
Problemet vid besiktning är inte CO värdena utan HC med vass kam !
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis feb 14, 2012 3:44
av Matte-P
vette.se skrev:Att sätta i tyngre ventiler (SS) har också varit en del av problemet, det blir obalans i systemet pga den högre vikten. velasoraptor här på forumet har hittat en hel del info från de amerikanska forumen(infon kommer från GM och Katech).
GM själva säger att enda orsaken till att ventiler går av är övervarvning, det räcker med att ventilen touchar kolven så är det kört.
Jag vet inte på rak arm hur många ombyggda LS7or vi har ute men det är 20+ i alla fall, högsta sugmotoreffekten vi bromsat (på bakhjulen) är 586hk, ej avgaslegalt ..... En normal uppgradering hamnar kring 500hk på bakhjulen som då fortfarande är avgaslegal.
[EDIT]Glömde, det kan vara bra att veta att en helt original Z06a har omkring 430hk på bakhjulen.
Håller med att tyngre ventiler är sämre än lättare precis som artikeln anger och hade helst kört med titan på avgas men kände att det blev för dyrt så SS får duga till mig. Och egentligen hade original avgasventiler funkat med precis som bla Katech förespråkar och endast bytt styrningarna som dom rekommenderar, har för mig att dom endast byter avgasventiler på dom riktigt starka motorerna och då kör titan/inconel. Varför byta nått som funkar ligger ju nära till hands

Så länge man byter styrningarna, speciellt på motorer med vassa kammar alternativ dom som gått mycket mil, så ska man klara sig bra.
586 hk, låter som ett lagom mål att försöka komma nära/slå

Vad för kam satt i den? Andra mods? Fortfarande 427?
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis feb 14, 2012 9:28
av vette.se
Matte-P skrev:
586 hk, låter som ett lagom mål att försöka komma nära/slå

Vad för kam satt i den? Andra mods? Fortfarande 427?
Det var min gamla bil

Visserligen hade den ett C5R block(ingen större skillnad mot LS7 - bara lite starkare) men fortfarande 427' med extremt portade LS7 toppar och LS7 insug och 12.3 i komp

Specen på den kammen är lite hemlig

kan nämna att den har 110LSA, inte så besiktningsbart
Utöver det hade den ett Callaway Honker insug, 1 7/8 headers, inga kattar och en specialbyggd slutdämpare + mappning förstås.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons feb 15, 2012 1:03
av Matte-P
vette.se skrev:Det var min gamla bil

Visserligen hade den ett C5R block(ingen större skillnad mot LS7 - bara lite starkare) men fortfarande 427' med extremt portade LS7 toppar och LS7 insug och 12.3 i komp

Specen på den kammen är lite hemlig

kan nämna att den har 110LSA, inte så besiktningsbart
Utöver det hade den ett Callaway Honker insug, 1 7/8 headers, inga kattar och en specialbyggd slutdämpare + mappning förstås.

Nice!
Mitt recept, WCCH-XR toppar, rätt så vass kam, 13.5 komp, E85, portat Fast LSXR, NW 102mm gasspjäll, Kooks stepped headers utan kattar, Halltech CF112. Får se hur långt det räcker

Förhoppningsvis lite mer än 423 som jag bromsade hos er original

O nån besiktningshall vill jag inte åka nära heller
Vad för soppa körde ni med i din gamla bil?
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons feb 15, 2012 1:08
av vette.se
Matte-P skrev:
Nice!
Mitt recept, WCCH-XR toppar, rätt så vass kam, 13.5 komp, E85, portat Fast LSXR, NW 102mm gasspjäll, Kooks stepped headers utan kattar, Halltech CF112. Får se hur långt det räcker

Förhoppningsvis lite mer än 423 som jag bromsade hos er original

O nån besiktningshall vill jag inte åka nära heller
Vad för soppa körde ni med i din gamla bil?
v-power.
Det vore kul om du kom förbi när du är klar och gör en ny effektmätning, rekord är till för att slås

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons feb 15, 2012 21:42
av vette.se
C5Z06 skrev:
Tack för ett mkt informativt svar.

Är kammen ovan från comp cams? Hittade inget på eran hemsida som liknade den?
Vad kan man förvänta sig för effekt(ökning) på en LS6:a med den kammen med original bottendel? Vad ger det om man samtidigt byter till nya toppar typ AFR eller Trick Flow?
Är det idiotiskt att köra ovan med original LS6 insug/spjäll?
Förutsätter att man i alla fall behöver Long tube headers och någon typ av annat luftfilter eller funkar orignalprylarna? Är ute efter något som inte syns från utsidan..... därav den kanske dumma frågan.
Kammen är en specialkam från vår motorbyggare i USA

Vi har fyra olika vi använder lite beroende på applikation och krav på avgasrening, alla har dock en bred vridmomentkurva för bästa mos på gata och bana dvs inte fokus på vad toppeffekten är.
En referens som jag har är en LS6 maskin med originaltoppar(med bättre ventilfjädrar), kammen enligt ovan, FAST 78, Callaway 78mm spjäll, Vararam och headers 406hk på bakhjulen, den lämnade ca 330hk på bakhjulen helt original.
LS1/LS6 och LS2 toppar(samma som LS6) är en rejäl begränsning så att byta dem till något bättre är att rekommendera.
Vi kör uteslutande med AFR och till din maskin finns 205, 215 och 225 lite beroende på hur extremt du tänkt bygga. Du kan också bestämma vilken komp du vill ha, ska du aldrig köra överladdat kan du gå med en uppsättning som har 11.5-12 i komp och hitta ytterligare effekt.
Nu finns inte FAST78 att få tag på längre utan det är FAST102, du använder då ett standard C6 90mm spjäll. LS6 insuget är dock ok men du tappar omkring 10-15hk jämfört med FAST.
Om du tänkt ta lite i taget skulle jag börja med kammen och bara byta ventilfjädrar i dina originaltoppar, vill du inte ge dig på ventilfjäderbyte har jag ett par begagnade LS2(LS6) toppar med Patriot Gold fjädrar som har suttit i ca 140mil liggande på hyllan.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tor feb 16, 2012 2:06
av Matte-P
vette.se skrev:v-power.
Det vore kul om du kom förbi när du är klar och gör en ny effektmätning, rekord är till för att slås

Absolut!

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis feb 21, 2012 16:57
av vette.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre feb 24, 2012 20:22
av vette.se
Det kom in lite fler bilar idag, en Camaro och en Z06a som vi ska göra lite jobb på.
Camaron ska få en Edelbrock kompressor, American Racing headers, GM Performance avgassystem och ett PFADT chassi med coilovers, krängisar mm. Det är samma recept som vi gjort på några Camaros tidigare så håll koll i backspegeln i sommar
Z06an ska få vårt kompletta FAST +50hk paket samt Akrapovic titandämpare.
Vet inte vad som hänt med vår kamera, det blir ljusgenomslag på alla inomhuskort

Provade att nollställa alla inställningar till default men fortfarande likadant, kanske nån duktig fotograf här som vet vilken inställning man ska pilla på ...

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör feb 25, 2012 8:57
av MatsV1
vette.se skrev:
Vet inte vad som hänt med vår kamera, det blir ljusgenomslag på alla inomhuskort

Provade att nollställa alla inställningar till default men fortfarande likadant, kanske nån duktig fotograf här som vet vilken inställning man ska pilla på ...

Kan vara repig eller smutsig lins, kolla det. Inställningarna påverkar inte kameran på det sättet.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör feb 25, 2012 9:58
av vette.se
MatsV1 skrev:
Kan vara repig eller smutsig lins, kolla det. Inställningarna påverkar inte kameran på det sättet.

Konsten att fotografera hör inte till mina intressen, det ska bara fungera

'Någon' hade satt ett oljigt fingeravtryck på linsen, tänk så enkelt det kan vara ibland, tack för tipset !
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons feb 29, 2012 8:33
av Jake
edit: Tog bort 3 meddelanden som var av teknisk natur och inte har med vad som pågår hos vette att göra.
Edit tog bort ett fjärde... fanns inga bilder i de inlägg som jag tog bort.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån mar 05, 2012 14:55
av vette.se
Camaron klar, 478hk/618Nm på bakhjulen
En liten video på dynokörningen finns på
http://www.youtube.com/watch?v=PYuDoc6oce8

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre mar 09, 2012 7:35
av gta324
Fick ni aldrig ordning på dubbelturbo C6'an från Jönköping? såg att bägge turbokitten e till salu nu..........
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre mar 09, 2012 9:30
av vette.se
gta324 skrev:Fick ni aldrig ordning på dubbelturbo C6'an från Jönköping? såg att bägge turbokitten e till salu nu..........
Första turbokitet han hade var inte vi inblandade i, kit #2 (TTix) fungerade utmärkt tills Gullabo övervarvade maskinen i Superstage och en ventil gick i en kolv, sen var det sallad av allt.
Vi har tillsammans med vår motorbyggare analyserat resterna och vi trodde först att det berodde på värme att en ventil sagt upp sig men efter info från GM via kontakter i USA fick vi reda på att alla ventilhaverier som det skrivits så mycket om beror på att en kolv slår i, värme kan inte orsaka problemet. I denna maskin var det dessutom herrejösses ventiler gjorda för turbomaskiner så det var ingen svag länk.
Bilen är nu tillbakabyggd till original, de enda som sitter kvar vad jag kommer ihåg är soppapumpen.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis mar 13, 2012 23:36
av vette.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons mar 14, 2012 23:27
av vette.se
En trevlig maskin som kom hem idag, den ska i en Z06 vi håller på med. 454' byggd på ett RHS aluminumblock och bästa herrejösses MAST topparna. Maskinen kompletteras med American Racing headers med 2" primärrör. Det här blir nog första bilen som slår sugmotorrekordet som min gamla bil har med 586hk på bakhjulen

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör mar 17, 2012 1:48
av vette.se
Här är anledningen till att vi aldrig rekommenderar ett VaraRam insug till C6an - med den konstruktion de gjort blir det inte tätt mot kåpan över kylaren så de blåser smuts rätt in i motorrummet. Så här ser det ut efter en kort tid

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör mar 17, 2012 1:54
av vette.se
Ytterligare en bil med vårt FAST paket klar, denna gång en -07 Z06 som fått ett Callaway Honker luftintag, NW102 spjäll, FAST102 insug, American Racing headers + mappning. På denna bil är det utöver FAST paketet ett Akrapovic avgassystem med kolfiber pipor. Effektvinst ..... +61hk på bakhjulen jämfört med original
Alla tidigare FAST paket vi installerat på Z06or har gett mellan 50-55hk men då har bilen haft original slutsystem.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör mar 17, 2012 19:12
av Hejdarn
Jag vill se en bild på avgaspiporna monterade.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör mar 17, 2012 19:19
av vette.se
Vi ska montera headers + Akrapovic på en bil måndag morgon så jag ska försöka komma ihåg att ta lite bilder

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör mar 17, 2012 21:09
av Hejdarn
Glöm inte att jag också vill ha +61 HP på hjulen när du har skruvat dit mitt avgassystem (om du hittar det bland dammråttorna).

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis mar 20, 2012 15:53
av vette.se
En skitig 2011 Grand Sport med A&A kompressorkit färdigmappad. Denna bil är helt original i övrigt. 540hk/607Nm på bakhjulen

Kika på
http://www.youtube.com/watch?v=11a6xdDgPFQ

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis mar 20, 2012 16:18
av Ricky
Ni måste ju ha vardens roligaste jobb som får leka med roliga bilar hela dagarna!!
//Ricky.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre mar 23, 2012 21:59
av anders2
För min del hade det varit väldigt intressant om ni hade tid och lust att spela in ljud så att det gick att jämföra original med de olika förändringar ni gjort. Tomgångsljud till uppvarvning. Tack för en intressant tråd
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre apr 20, 2012 23:11
av vette.se
Nu är det den tiden på året då det inte finns så mycket tid att uppdatera här men jag slänger upp lite bilder på vad som pågår just nu. Våren är väl nästan här även om man tvekar lite med tanke på snöfallet i stockholm idag
Vi kör 7 dagar i veckan med sena kvällar för att hinna med, vill du ha tips o råd eller kanske hjälp med bilen så tveka inte att ringa även om det är lördag/söndag eller sent, vi jobbar förmodligen i alla fall
Vi börjar med den grymmaste motorn som vi fått in som nu har monterats i en känd banbil som ni säkerligen kommer få se mycket av i sommar. Motorn är en 454' byggd med ett RHS block, MAST i USA står bakom, utan att avslöja några exakta siffror så kan jag väl säga att den slagit sugmotorrekord i dynon med 600++hk på bakhjulen på den första grundmappen som jag gjorde
Det kommer bilder på bilen och video på youtube när vi slutmappat den om nån vecka, tills dess ska den köras för att få lite mil på motorn.
Som sagt, lite trångt på kontoret just nu ....
Och även utanför .....
Camaro bilarna är en 2011 och en 2012a som vi satt Edelbrock kompressor och PFADT chassi på. Svarta ZR1an har vi satt i en uppgraderad koppling och åtgärdat diverse fel åt den nya ägaren. Z06an längst bort i bild har fått vårt FAST paket installerat + Akrapovic system, slutresultat +61hk på bakhjulen
Vi har gjort många konverteringar till Grand Sport, här kommer lite bilder på två av dem.
Operation pågår.
Paneler påhängda för inpassning.
I princip klar bil, ser lite fånigt ut med original C6 fälgar
En grå C6a med pågående Grand Sport konvertering.
Ytterligare en maskin vi fick hem för ett par dagar sedan, också denna en 454' byggd med smidda delar rakt igenom dock lite snällare kam. Den ska i en -06 Z06a.
En C5 2004 Automat med vårt FAST paket som blev klar för ett par dagar sedan.
APS dubbelturbo med 800++ hk som vi snart ska börja med, den har gått i tre år nu och har fått problem med kylarvatten kommer in i en cylinder. Förmodligen en trasig topplockspackning.
En LSx motor vi håller på och färdigställer, ska i en -06a som tidigare haft en LS2 med smidda delar men som inte klarar av laddtryck på lite mer än 1bar - cylindrarna blir ovala ... Nu är vev, stakar och kolvar överflyttade till ett nytt LSx block som ska hålla lite bättre.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons maj 09, 2012 20:17
av vette.se
En läcker nybyggd Grand Sport (2005) klar för leverans - 19/20" ZR1 fälgar och diverse annat bling.
Dubbelturbon klar, felet var en trasig ventilfjäder på avgasventilen vilket förmodligen gjort att avgasventilen inte öppnats ordentligt med den följden att trycket har blivit för stort och blåst topp-packningen - topp-packning och ventilfjäder bytta så nu är den som ny

Första gången på 11 år som jag sett en trasig Compcam 921 fjäder !
Ibland dyker det upp lite andra kul bilar ....
Datsun 240Z, -74 tror jag det var. Denna bil med turboladdad Supra motor
BMW 2002 drifting bil från Norge, BMW 2002 med LS motor/kompressor.
Rökarbilen med motorn jag skrivit om tidigare, 600++ hk på driven - lämnade allt bakom sig på Gotland Ring i helgen
Hittade en bild på min gamla C3a - 1982 Collectors edition, måste vara ca 16år sedan ...

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons maj 09, 2012 21:14
av 745
vette.se skrev:Rökarbilen med motorn jag skrivit om tidigare, 600++ hk på driven - lämnade allt bakom sig på Gotland Ring i helgen

Som vanligt då
Men det vore kul om du J. (eller ber Junior om att) återkomma i varvtidstråden eller är det fortfarande dina(Anders) tider som gäller när Corvette Cup ska köras på Gotland Ring

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tor maj 10, 2012 15:54
av 745
Ricky skrev:Ni måste ju ha vardens roligaste jobb som får leka med roliga bilar hela dagarna!!
//Ricky.
Vem skulle tacka nej till att käka oxfilé varje dag
